FOTOWOLTAIKA Z BANKIEM ENERGII, ładowanie Tesli

ducarider

Posiadacz elektryka
Cześć
Panie i Panowie, po wielu latach sceptycyzmu, liczenia ROI na PV doszedłem do wniosku, że przyszedł chyba czas.
Jako wróg takich rozwiązań (taryfa G13 dotychczas z 34 gr za kWH) po limicie już się zaczyna ta PV bardziej opłacać.
Dodatkowo dokupiona Tesla pozwoli mi zużyć tą energię.
Proszę o podpowiedzi, jeśli macie takie instalacje.
Zamierzam zainstalować 7 kWp instalację
Dodatkowo falownik GOODWE GW8-K ET Plus
Pylontech H2 10 kwh.
Zależy mi, aby auto ładowało się wyłącznie z sieci lub słońca. (da się to tak skonfigurować)
Bank Energii w nocy oddawał jak się naładował w dzień, jak nie to żeby się ładował w nocnej taryfie i zasilał z sieci.

Może inny falownik?
 

nabrU

Moderator
Nie wiem dlaczego ten temat wrzuciłeś na podforum Tesli, bo tak naprawdę marka EV nie ma tu znaczenia.

Przeczytaj tutaj mój temat: Będziem (chyba) instalować magazyn energii
Co prawda skończyło się na razie tylko na PV (mam od kilku dni) ale pozwoli mi to ocenić tak na prawdę jakiej wielkości / pojemności baterii potrzebuję. Wstępnie strzelam w taką: GivEnergy 9,5kWH LiFePO4.

Założenia mam identyczne: ładować baterię ze słońca lub w taniej taryfie i zużywać jej zasoby w drogiej taryfie.

P.S. A dlaczego ta bateria z tak wielkiej serii jak Pylontech H2? Nie da się nic mniejszego jak Pylontech US5000 x 2? I chyba taniej wyjdzie? Seria US jest bardzo popularna i chwalona u nas.
 

ducarider

Posiadacz elektryka
Cześć
Ja znam dokładnie swoje zużycie.
Mam licznik zdalnego odczytu od pół roku.
Dom zużywa 6,4 kwh na standby,
Normalne zużycie bez auta to 400 kwh/miesiąć
Tesla drugie tyle. (może trochę przestanę nią jeździć jak mi się znudzi to będzie 300).
Ile Cię kosztuje ta bateria ??
Nie widzę jej w PL.
Ten falownik współpracuje tylko z wysokonapięciową baterią. Zależy mi na banku 3 fazowym. Nie chce mi się zmieniać za dużo
 

nabrU

Moderator
Ja znam dokładnie swoje zużycie.
Mam licznik zdalnego odczytu od pół roku.

No ja też znam swoje zużycie bez PV. Zużywamy ok. 6 - 8 kWh dziennie (w zależności od dnia czy pory roku) nie wliczając ładowania EV. Tyle, że bez PV to jest import całkowicie z sieci.. W przypadku posiadania PV import z sieci będzie mniejszy więc i potencjalnie bateria też potrzebna jest mniejsza. Jeśli baterię chcesz ładować także ze słońca to znowu zmniejszy to dysponowaną moc dla domu i może Ci się import z sieci zwiększyć.
Nie tak prosto jest więc wyliczyć jaka powinna być pojemność takiego magazynu energii.


Ile Cię kosztuje ta bateria ??

Mowa o Pylontech serii US czy o GivEnergy?

 

nnnnn

Pionier e-mobilności
@nabrU kiedyś pokazywałeś screeny cen prądu od swojego dostawcy i ceny były rzędu kilku pensów za kWh, czy to jest już cena konćowa? Jak wyglądają koszty przesyłów itp?

Nowy system rozliczeń w PL niestety, ale mocno karze tych co budują duże PV wysyłają w dzień i pobierają w nocy. W skrócie sprzedajesz po niskiej cenie a później kupujesz dużo w cenie podobnej lub nieco wyższej. Ale co ciekawe przy dużym zużyciu nie koszt kWh jest najwyższym kosztem tylko przesyły. Osoba która jako nowy prosument pobierze np 10MWh za przesył zapłaci około 3-4k PLN. Aby zbilansować samą energię zapewne trzeba zbudować co najmniej 13-14kWp. Przy EV albo EV i pompie ciepła na nowych zasadach stały koszt samych opłat przesyłowych wyniesie kilka tysięcy jeśli nie mamy dużej autokonsumpcji. Sensowny magazyn, który pozwoliłby na maksymalizację autokonsumpcji, na przykładzie mojego domu to 30-35kWh z mocą do 12kW.
 

nabrU

Moderator
@nabrU kiedyś pokazywałeś screeny cen prądu od swojego dostawcy i ceny były rzędu kilku pensów za kWh, czy to jest już cena konćowa? Jak wyglądają koszty przesyłów itp?

Moje ceny w obecnej taryfie wyglądają jak poniżej:

1690407886494.png

Muszę jednak nadmienić, że gdy operator zdecyduje się ładować mi EV w porze między 05:30 a 23:30 to te sloty mam też za 7,5p.

To są ostateczne ceny za kWh bez żadnych typowo polskich udziwnień jak przesył, opłata za OZE czy za kawę pani Jadzi. Jest oczywiście niejako abonament do tego, który wynosi u mnie ok 50p/dzień czyli powiedzmy 15 funtów miesięcznie. I to wszystkie koszta (dane powyższe oczywiście uwzględniają VAT).

Jeszcze nie mam taryfy eksportowej, więc wysyłam nadmiar z PV za friko do sieci. Ale poniżej jest do wyboru kilka taryf eksportowych (w UK nie ma czegoś takiego jak wirtualny magazyn energii u operatora, za eksport masz po prostu płacone). Choć mój cel to zainstalować baterie i próbować zminimalizować kompletnie eksport do sieci.

 

aadamuss

Pionier e-mobilności
U nas ładowanie magazynu nocną taryfą srednio się będzie opłacało- koszt około 1 pln, przy dziennej 1,3 pln.
 

ducarider

Posiadacz elektryka
Liczę na to, że jeszcze w 2024 wprowadzą u nas taryfę godzinową.
Założeniem jest produkcja pradu do celów bytowych i jego zużycie. 10 kWh spokojnie dla mnie wystarczy. Nawet zostanie z 5 w banku po nocy. Auto z nadwyżek lub nocą.
 

nabrU

Moderator
Liczę na to, że jeszcze w 2024 wprowadzą u nas taryfę godzinową.

Jeśli to będzie jakaś dynamiczna godzinówka to falownik powinien być kompatybilny z taką taryfą inaczej będziesz musiał kombinować ręcznie lub z jakimś API / HA itd. Więc tu jest spora niewiadoma.

Masz tu listę kompatybilnych baterii z tym falownikiem GoodWe. Pylontech US5000 nie są niestety kompatybilne z serią tego falownika, który wymaga baterii wysokonapięciowych.


Założeniem jest produkcja pradu do celów bytowych i jego zużycie. 10 kWh spokojnie dla mnie wystarczy. Nawet zostanie z 5 w banku po nocy. Auto z nadwyżek lub nocą.

Musisz pamiętać, że nie wszystkie typy baterii będą oferować 100% pojemności (Depth od Discharge - DoD). Pylontech H2 ma DoD 90% czyli niejako tracisz min. 1kWh pojemności już na starcie. Bateria, którą ja mam w planach oferuje 100% DoD z 10-letnią gwarancją bez limitu cykli ładowania.
 
Top