"Cieszmy się że jest tak tanio"

elektryk

Pionier e-mobilności
Kolejny artykuł ze stajni EV Klub i kolejny raz słowo Tesla lub Supercharger na liście słów zakazanych:

Ogólny przekaz - cieszmy się że jest tak tanio, bo taniej nie będzie a powinno być drożej. Nie ważne że ceny energii w hurcie spadają, byliśmy dla Was tak tani że obniżki nie będzie.

Do tego porównajmy abonamenty z opłatą w setkach złotych miesięcznie z 0 kWh w cenie do tych co nie mają żadnego abonamentu i ogłośmy że GreenWay to najlepszy deal.
 

luki

Pionier e-mobilności
chciałem zwiększyć moc przyłącza to zajęło im to prawie 6 miesięcy
ja czekałem 16 miesięcy... ruszyli d. jak zacząłem się upominać, dostałem kontakt do wykonawcy, wykonawca był po 2 dniach i zrobił w 2 godziny (wymiana bezpiecznika 25A -> 40A), a potem jeszcze 6 miesiecy czekałem na jakieś dokumenty i fakturę, w sumie to nie wiem czy wciąż jest sprawa zakończona :)
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
ja 3 lata na przyłącze docelowe, co ciekawe przyłączyli mi fotowoltaike i zainstalowali mi licznik dwukierunkowy na drewnianym słupku na którym deweloper miał przyłącze budowlane. Później każde odwiedziny taurona zaczynały się od słów: "Kto panu to zamontował" odpowiedź: Wy:D Teraz mam 2 lata okres oczekiwania na zwiększenie mocy, zwiększenie uzależnione od rozbudowy transformatora, który buduje się już 4 lata:D
 

adamusek

Posiadacz elektryka
ja zwiekszylem niedawno moc do 24kW bo kiedyś może być ciężko o zwiększenie mocy a poza tym jestem gotowy na rozbudowę ;)
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Ale wiesz, że auta za 60tys inaczej tracą na wartości niż auta za 160tys? Popatrz na auta w porównywalnych cenach. W 2018 roku nowy leaf kosztował 153tys Dzisiaj używki kosztują około 80-90tys. W tym samym roku za 160tys startowało bazowe audi A6. Nie zgadniesz - teraz używki startują od 80-90tys.
Dlatego należy porównywać utratę procentową jeśli chodzi o samą cenę samochodu.
Jeśli jednak chcemy myśleć o ekonomii ogólnej, czyli wszelkie koszty, paliwo to już w liczbach bezwzględnych.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dlatego należy porównywać utratę procentową jeśli chodzi o samą cenę samochodu.
Jeśli jednak chcemy myśleć o ekonomii ogólnej, czyli wszelkie koszty, paliwo to już w liczbach bezwzględnych.
No właśnie nie. Próbowałem Ci to wyjaśnić - procentowo droższe auta więcej tracą na wartości niż tanie auta. Tak zawsze było, jest i będzie. Oczywiście nie licząc wyjątków w postaci samochodów kolekcjonerskich, etc. Na używane auto za 100tys nie ma zbyt wielu chętnych, więc trzeba obniżyć cenę, żeby go w ogóle sprzedać. Poza tym drogie auto najczęściej było kupione na firmę, więc i tak część środków zostało juz odzyskanych w postaci wrzucenia w koszty, odliczenia VATu, amortyzacji, etc, więc można je odpowiednio taniej sprzedać. Na tanią merivę jest mnóstwo chętnych, ponadto mało kto ją kupował na firmę, więc cena jest odpowiednio wyższa (procentowo).
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Dlatego należy porównywać utratę procentową jeśli chodzi o samą cenę samochodu.
Jeśli jednak chcemy myśleć o ekonomii ogólnej, czyli wszelkie koszty, paliwo to już w liczbach bezwzględnych.
Ja takie wyliczenia mam dla swoich aut, wszystkie koszty od ubezpieczenia, przez naprawy, koszty paliwa a nawet myjni ewidencjonuję. Auta będę chciał sprzedać a nie sprzedawać więc zakładam w ciągu dwóch lat negatywny scenariusz -50% utraty wartości. Outlander po 36kkm wychodzi 46gr za kilometr licząc, że sprzedam go za połowę ceny.
Corsa obecnie (czyli u mnie 16.3kkm) to ponad 2.2 PLN za kilometr. Jaki przebieg musiałbym mieć, aby nie ponosząc dodatkowych kosztów zrównać się z outlanderem w LPG? Szacunkowo to dodatkowo 97kkm przy założeniu, że ładuję się tylko z darmowych źródeł i nie ponoszę innych kosztów.
 
Last edited:

viallos

Pionier e-mobilności
@nnnnn Oczywiście że szanuje swój czas dlatego kupiłem Tesle i nie narzekam na wolne ładowanie. Przeliczylem to na twoich danych, nic więcej. Nawet teraz po odjęciu tyk kWh nijak nie wychodzi LPG za 20pln.

Porównanie Meridy czy innego 10 letniego diesla do nowych EV ... no comments.

Ja zmieniłem BMW 3GT na TM3LR, oraz Audi Q5, potem przez rok Q7 na TMYLR.
Zastanówcie się czy mi się musi coś zwracać w związku z zakupem EV ... no dobra ... taki tip... koszt leasingu Q7 pokrywa teraz dwa EV.
Porównujmy samochody o zbliżonych parametrach i klasie ... kolejny tip ... Q7 jest dużo mniejsze od Y ... tylko na zewnątrz wygląda jak autobus ... nawet Audi się chwali że Q4 ma tyle miejsca w środku co Q7 .. a w TMY jeszcze dużo więcej miejsca do załadunku w podłodze i frunk.
 

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Próbowałem Ci to wyjaśnić - procentowo droższe auta więcej tracą na wartości niż tanie auta. Tak zawsze było, jest i będzie.
No ja też Ci próbuję wyjasnić ze trzeba rozróznic procentową utraty wartości z bezwzględną utratą wartości. W tym pierwszym przypadku mozna sobie policzyć ze taka Meriva straciła przez 6 lat 1/3 wartosci i teraz można porównać jak to wyglada dla elektryka. To w sumie tylko ciekawostka, bo:
jeśli chcemy rozptarywać ekonomię użytkowania samochodu, to już musimy wtedy przyjąć bezwzględną utratę wartości i przyjąć na klatę ze dany samochód który jest niby tani w użytkowaniu to jednak skoro był kupiony drogo kazdego roku traci wiecej wartosci i wcale jego uzytkowanie nie jest takie tanie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
No ja też Ci próbuję wyjasnić ze trzeba rozróznic procentową utraty wartości z bezwzględną utratą wartości. W tym pierwszym przypadku mozna sobie policzyć ze taka Meriva straciła przez 6 lat 1/3 wartosci i teraz można porównać jak to wyglada dla elektryka.
Jak do ściany... Nie było elektryków za 60tys. Były za 160tys. A auta za 160tys nie tracą 1/3 w analogicznym okresie, tylko bliżej 40-50% (jak wspomniane Audi A6). Teraz już jasne?
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
@nnnnn Oczywiście że szanuje swój czas dlatego kupiłem Tesle i nie narzekam na wolne ładowanie. Przeliczylem to na twoich danych, nic więcej. Nawet teraz po odjęciu tyk kWh nijak nie wychodzi LPG za 20pln.
Obecnie LPG po 3.0-3.07 ale chwilę temu 2.7, za miesiąc 3.4. Od kilkunastu lat mam auta z LPG, bo tak mi wychodziło z wyliczeń najekonomiczniej. Średnia cena LPG z moich tankowań to 2.89PLN więc taki też scenariusz przyjmuję. 8(bo tyle wychodzi na trasie do 120km/h) x2.89 = 23.12PLN, no to rzeczywiście moja pomyłka.
Dla pocieszenia i ku pokrzepienu serc EV ciśnięty na maxa outlander (170 ograniczony elektronicznie) spalił 15l LPG:D
Porównanie Meridy czy innego 10 letniego diesla do nowych EV ... no comments.
(y)
 
Top