Pytania nie użytkownika :)

mediana

Nowy na Forum
Przymierzam się do zakupu Y (lub może 3, ale ona ma tylko 14 cm prześwitu:().
Nie miałem jeszcze jazdy próbnej, ale jak zawieszenie będzie twarde nie będzie Tesli :) lub wnętrze na żywo wypadnie bardzo ubogo to też nie będzie Tesli.

1. Mam garaż pod blokiem, niestety mam tam bezpieczniki B6, czy tak niską mocą (ok. 1,2 kwh) da się trochę podładować auto, dużo nie jeżdżę.
2. Ile faktycznie trzeba zużyć kwh żeby naładować samochód na 20 kwh (ładowanie raczej na "domowych" gniazdkach).
3. Auto, które kupię ma służyć ok. 10 lat, utrata wartości będzie pewnie większa niż auta spalinowego.
4. Jak wygląda temat rdzy w kontekście 10 lat ?
5. Ile % na dobę schodzi z baterii latem, zimą ?
6. Jaka może być degradacja baterii po ok. 10 latach i ok. 125 tys. km (mało szybkich ładowarek, auto garażowane, zimą nie zmarźnie :)) ?
7. Jak kupię i będzie dofinansowanie to tylko model z napędem na tył (bo wtedy jest największa opłacalność zakupu :)), jak wygląda jazda w zimie, mam wyjazd z garażu po łuku :).
8. Jak mamy dwóch kierowców to lusterka, fotel i kierownica się odpowiednio ustawia ?
9. Na razie mamy tylko jeden zakaz wjazdu na parking podziemny w galerii, ciekawe, jaka będzie tendencja?
10. Felgi do Tesli to tylko dedykowane (w kontekście zakupu opon zimowych i drugiego zestawu felg).
11. Jak wygląda awaryjność (zawiecha przód ok. 80 tys. km, co jeszcze).
12. Można liczyć na "protesty" sąsiadów przy parkowaniu w garażu pod blokiem (nie mieszkam w tym bloku).
13. Ile kosztuje abonament i na jakiej sieci działa ?
14. Kiedy może być FL modelu Y?
15. Są jakieś dobre serwisy nie autoryzowane w okolicach Wawy ?
16. Np. w jeździe miejskiej auto zużywa mi ok 15 kwh, to w zimie z lekkim wstępnym podgrzaniem baterii (w garażu będę miał w zimie ok 6-7 stopni na plusie), jakie będzie zużycie baterii(auto głównie będzie jeździło na trasie 6km).
17. Czy zawieszenie jest twarde i czy hałasuje na nierównościach ?
18. Co trzeba dokupić po zakupie - taki must have. :)
 

miv

Posiadacz elektryka
7. Jak kupię i będzie dofinansowanie to tylko model z napędem na tył (bo wtedy jest największa opłacalność zakupu :)), jak wygląda jazda w zimie, mam wyjazd z garażu po łuku :).
Bjorn ostatnio testował igrega z tylnym napędem w warunkach "zimowych"
 

Michal

Moderator
Przymierzam się do zakupu Y (lub może 3, ale ona ma tylko 14 cm prześwitu:().
Nie miałem jeszcze jazdy próbnej, ale jak zawieszenie będzie twarde nie będzie Tesli :) lub wnętrze na żywo wypadnie bardzo ubogo to też nie będzie Tesli.

1. Mam garaż pod blokiem, niestety mam tam bezpieczniki B6, czy tak niską mocą (ok. 1,2 kwh) da się trochę podładować auto, dużo nie jeżdżę.
To bardzo mało, sprawność ładowania będziesz miał pewnie jakieś 70% i do baterii trafi faktycznie około 900W - auto podczas ładowania zużywa około 200W na samo "działanie". Nie możesz zwiększyć tam mocy chociaż do 10A?
2. Ile faktycznie trzeba zużyć kwh żeby naładować samochód na 20 kwh (ładowanie raczej na "domowych" gniazdkach).
W przypadku ładowania 6A 230V, będziesz zużywał na naładowanie 20 kWh jakieś 27 kWh.
3. Auto, które kupię ma służyć ok. 10 lat, utrata wartości będzie pewnie większa niż auta spalinowego.
Czy to jest pytanie?
4. Jak wygląda temat rdzy w kontekście 10 lat ?
Mało danych, bo to stosunkowo nowe auta.
5. Ile % na dobę schodzi z baterii latem, zimą ?
Przy wyłączonym wartowniku strzelam, że 1% na tydzień. Chyba, że mrozy -15C, to może max 5% dziennie.
6. Jaka może być degradacja baterii po ok. 10 latach i ok. 125 tys. km (mało szybkich ładowarek, auto garażowane, zimą nie zmarźnie :)) ?
Masz gwarancję na 8 lat i 160 kkm, że degradacja będzie nie większa niż 70%. Nie powinno nic się tam dziać.
7. Jak kupię i będzie dofinansowanie to tylko model z napędem na tył (bo wtedy jest największa opłacalność zakupu :)), jak wygląda jazda w zimie, mam wyjazd z garażu po łuku :).
Nie ma problemu - nie będzie różnicy.
8. Jak mamy dwóch kierowców to lusterka, fotel i kierownica się odpowiednio ustawia ?
Sam ustawia na podstawie telefonu - przestawiasz tylko środkowe.
9. Na razie mamy tylko jeden zakaz wjazdu na parking podziemny w galerii, ciekawe, jaka będzie tendencja?
nie będzie
10. Felgi do Tesli to tylko dedykowane (w kontekście zakupu opon zimowych i drugiego zestawu felg).
Raczej tak, z innymi będziesz miał problemy z gwarancją.
11. Jak wygląda awaryjność (zawiecha przód ok. 80 tys. km, co jeszcze).
?
12. Można liczyć na "protesty" sąsiadów przy parkowaniu w garażu pod blokiem (nie mieszkam w tym bloku).
Raczej nie
13. Ile kosztuje abonament i na jakiej sieci działa ?
35 zł w tej chwili, a sieć chyba play
14. Kiedy może być FL modelu Y?
nie będzie FL, ale ma być jakiś refresh chyba za rok.
15. Są jakieś dobre serwisy nie autoryzowane w okolicach Wawy ?
ev repair garage chyba
16. Np. w jeździe miejskiej auto zużywa mi ok 15 kwh, to w zimie z lekkim wstępnym podgrzaniem baterii (w garażu będę miał w zimie ok 6-7 stopni na plusie), jakie będzie zużycie baterii(auto głównie będzie jeździło na trasie 6km).
Licz 20, to się najwyżej miło zaskoczysz. Dużo zależy od dystansów - im krótsze tym większe zużycie.
17. Czy zawieszenie jest twarde i czy hałasuje na nierównościach ?
Raczej twarde i raczej nie hałasuje
18. Co trzeba dokupić po zakupie - taki must have. :)
Wkładki do schowków za 100 zł.
 
Last edited:

danielm

Pionier e-mobilności
nie zgadzam się z odpowiedzią na 5 i 10 pytanie. co do 14 nikt nic nie wie ale nawet jeśli będzie lifting to może zależeć od fabryki. usa nadal nie mają liftingu trójki. z resztą mniej więcej się zgadzam. ja wymieniłem bezpiecznik 10A na 16A, ale kwestia instalacji, jak jest 6A bezpiecznik to pewnie cieniutkie przewody i nawet te 6A bym się bał obciążać, ładowanie do pełna ponad 2 dni ciągłego obciążenia
 

Michal

Moderator
Ja się zgadzam z 5 (poparte moimi danymi) i 10 (były tematy na forum) :)
Wymiana instalacji do gniazdka w garażu z 6A na 16A powinna kosztować w granicach 500-1000 zł - moim zdaniem warto. Licz, że przy ładowaniu tracisz jakieś 200W + 10%, a reszta trafia do baterii, to dużo się nie pomylisz.
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
Przy wyłączonym wartowniku strzelam, że 1% na tydzień. Chyba, że mrozy -15C, to może max 5% dziennie.
Ale że samochód stoi 4 dni i znika 20%? A na co ten samochód to zużywa?
 

Michal

Moderator
Ale że samochód stoi 4 dni i znika 20%? A na co ten samochód to zużywa?
Na wartownika i ewentualnie "zamraża" część baterii - niska temperatura może powodować utrudniony dostęp do części energii. Jest to symbolizowane w aucie niebieskim paskiem na symboli baterii.
Ale przede wszystkim wartownik potrafi zjadać około 6% dziennie (200 W x 24h = 4800 Wh ~ 6,4% baterii).
 

Michal

Moderator
Myślałem, że piszesz z doświadczenia, a nie pytasz o to co ja napisałem...
Jeśli temperatura spadnie zbyt nisko poniżej zera, to auto, żeby chronić baterie włącza jej dogrzewanie. Miałem taką sytuację raz na początku w styczniu 2021, przy właśnie -15°C - wtedy potrafiłem stracić dziennie około 10% razem z wartownikiem.

Tutaj odsyłam do wyszukania na forum frazy "Pułtusk" - podawałem kiedyś statystykę ile takich dni rocznie występuje w PL od chyba 1950 roku i podsumowując w jednym zdaniu - nie ma się czym przejmować.
 
Top