Zużycie prądu zimą Y LR

Michal

Moderator
Przecież zima rośnie spalanie ICE, więc to nie jest tak, że magicznie to ciepło się zużywa na grzanie. Przede wszystkim ogromne ilości energii są zużywane przy odpalaniu silnika na jego nagrzanie do optymalnej temperatury.

Przypominam też, że proces rafinacji ropy nie jest nigdzie uwzględniany w spalaniu, a on powoduje spadek efektywności silnika spalinowego z tych 30% do około 0,39%:
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ciekawi mnie fakt czemu przy spalinówkach opór powietrza nie ma aż tak dużego znaczenia?
Odgrywa pomiędzy 90-140 da się to zaobserwować i u mnie rosło z 5L na 7.5 litra.
@Michal nie zgadzam się że 2x większe opory to spalanie wzrośnie z 8 na 10l. Sprawność silnika magicznie nie wzrośnie. Poprostu im szybszymi drogami się poruszamy tym mniej hamujemy. Przyśpieszanie też jest mało efektywne bo silnik nie pracuje w optimum. I to ukrywa efekt oporu powietrza w autach spalinowych. Jakbyśmy porównywali auta jadące z prędkością constans to efekt byłby podobny. Elektryk troszkę szybciej się wychładza jadąc szybciej ale to pomijalne.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Jeśli bierzemy pod uwagę sprawność rafinacji ropy to również powinniśmy wziąć pod uwagę straty na wytworzeniu energii elektrycznej oraz jej przesyle. OZE swoją drogą ale jednak większość energii elektrycznej konsumowanej to jest z energetyki konwencjonalnej.
Tak naprawdę OZE to jest trochę game changer dla rynku EV bo jaki jest sens przesiadania się na EV kiedy trzeba spalić paliwa kopalne w elektrowni? OZE wytwarza energię nie zawsze wtedy kiedy chcemy a to wymusza inwestycje w magazynowanie. EV są dobrym katalizatorem tych zmian więc należy traktować zmiany energetyki i transportu jako symbiozę która się coraz bardziej "zżywa" oraz postępuje. Ten postęp będzie wykładniczy. Właściwie jest bo kto widzi rozwój energetyki chociażby PV w PL ten wie o czym piszę
 

Michal

Moderator
Ależ weźmy wszystkie traty EV i wyjdzie nam 50-70% sprawności do kół.
Nawet jak policzysz sprawność kotła węglowego 30%, to wyjdzie pewnie 20-30%. Jak weźmiesz jeszcze wydobycie i transport, to może z 20%
Przypominam, że w ICE wychodzi 0,39%... 0,39%... zero przecinek trzydzieści dziewięć procenta! Ps. Nie ma tutaj nic o wydobyciu i transporcie.
Przecież to nie ma o czym gadać...
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ależ weźmy wszystkie traty EV i wyjdzie nam 50-70% sprawności do kół.
Nawet jak policzysz sprawność kotła węglowego 30%, to wyjdzie pewnie 20-30%. Jak weźmiesz jeszcze wydobycie i transport, to może z 20%
Przypominam, że w ICE wychodzi 0,39%... 0,39%... zero przecinek trzydzieści dziewięć procenta! Ps. Nie ma tutaj nic o wydobyciu i transporcie.
Przecież to nie ma o czym gadać...
Chyba jednak przy ICE ten znak procenta to zbędny. Bez sensu żeby tankowiec wiózł 100kWh a z tego tylko 0,39kWh napędzaloby mojego diesla.
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Ależ weźmy wszystkie traty EV i wyjdzie nam 50-70% sprawności do kół.
Nawet jak policzysz sprawność kotła węglowego 30%, to wyjdzie pewnie 20-30%. Jak weźmiesz jeszcze wydobycie i transport, to może z 20%
Przypominam, że w ICE wychodzi 0,39%... 0,39%... zero przecinek trzydzieści dziewięć procenta! Ps. Nie ma tutaj nic o wydobyciu i transporcie.
Przecież to nie ma o czym gadać...
Podejrzewam, że jak weźmiesz wydobycie i transport weglę, to strat będzie więcej niż 10%, Pewnie ze 20%. Wyciągnij ten węgiel z pokładów 800m, kombajny, uzbrajanie ścian. Albo przetransportuj z Syberii, Wenezueli czy innego RPA, a tam też trzeba go ukopac i dostarczyć do portu, przeładować na łódkę.
 

Michal

Moderator
Podejrzewam, że jak weźmiesz wydobycie i transport weglę, to strat będzie więcej niż 10%, Pewnie ze 20%. Wyciągnij ten węgiel z pokładów 800m, kombajny, uzbrajanie ścian. Albo przetransportuj z Syberii, Wenezueli czy innego RPA, a tam też trzeba go ukopac i dostarczyć do portu, przeładować na łódkę.
Nie 10%, tylko 10 pp (punktów procentowych), co daje 10%/30% = 33%.
Wszystko na oko i wyolbrzymiając, żeby pokazać absurd benzyny, gdzie po uwzględnieniu wydobycia i transportu będzie pewnie około 0,2% sprawności do kół.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Tak naprawdę tych zmiennych jest dużo więcej. Jeśli chcielibyśmy policzyć z należytą starannością to należałoby jeszcze uwzględnić wystarczalności mocy w systemie elektroenergetycznym oraz fakt że infrastruktura paliwowa istnieje a elektroenergetyczna niekoniecznie (pod tak radykalną zmianę obciążenia). To zmiana na lata.
 
Top