Nowa Dacia Spring

ihmoteb

Nowy na Forum
Cześć.
Ma pytanie, jak jest w nowej Daci Spring z ładowaniem? Jaką maksymalną moc ładowania w domu? Zastanawiam się czy lepiej kupić ładowarke przenośną? Czy wallbox?
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Ja mam coś podobnego jak niżej ale kupione z Ali. Spring 1 miał ładowanie tylko 1 fazowe 240V (co sprawdzisz patrząc w gniazdo typ 2 na samochodzie - jak ma 1 fazę to pozostałe piny są nieobsadzone) ale z prądem 32 A (teoretycznie więc 7,6 kW) i ja tak umiem ładować. Przy 32A warto mieć gniazdo niebieskie 1f takie jak wtyczka w tej ładowarce. Typowe gniazdo to max 16A. Oczywiście przekroje, bezpieczniki itp, jest o tym dość na forum. Ja bym nie instalował żadnego wallboxa - ładowarka jest tańsza o bardziej elastyczna, wygodniejsza.

 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Jeżeli auto masz 1 fazowe potrzebujesz ładowarkę 1 fazowa. Czy ta jedna fazę bierzesz z gniazda zwykłego, czy z 3 fazowego (czerwonego) czy z 1 fazowego dużej mocy (niebieskiego) to już Twoja sprawa. Nie potrzebujesz 3 faz do ładowania auta z możliwością ładowania 3 fazowego. Gniazdo siłowe to potoczne określenie 3 faz a nie amperazu
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Jeżeli auto masz 1 fazowe potrzebujesz ładowarkę 1 fazowa.
Niekoniecznie, może też być ładowarka trójfazowa, ale 32 A, czyli 22 kW. Tylko wtedy kabel ciężki, gruby, nieporęczny, ale zakup może bardziej przyszłościowy, bo obsłuży i 7, i 11, i 22 kW.

Jak ma być budżetowo, to to z Kauflandu chyba nie do pobicia. Redukcję z czerwonego na niebieskie ("kempingowe") można kupić, albo zrobić samemu, to nie jest filozofia.

Bardziej niż wtykami martwiłbym się, czy w ogóle mam fazę w domu, którą mogę tak obciążyć. Jak się ma 3x 25 czy 32 A, to równo rozłożone 3x16 A pójdzie, ale 32 A? Może być ciężko. Jak max jest 6,6 kW, to zostaje 800 W na ciągły pobór w domu z tej fazy, i to o ile ma się bezpiecznik główny 32 A.
 

Froggy

Posiadacz elektryka
Bardziej niż wtykami martwiłbym się, czy w ogóle mam fazę w domu, którą mogę tak obciążyć. Jak się ma 3x 25 czy 32 A, to równo rozłożone 3x16 A pójdzie, ale 32 A? Może być ciężko. Jak max jest 6,6 kW, to zostaje 800 W na ciągły pobór w domu z tej fazy, i to o ile ma się bezpiecznik główny 32 A.
Ano właśnie.
Niektórzy próbują "zaginać rzeczywistość", a nie patrzą na swoją umowę dystrybucyjną.
Dacia z tego co widzę to ma maks 6.6 kW w trybie DC, czyli albo 2 fazy po 13A (wychodzi niecałe 6kW, ale marketingowcom od samochodu z chińskiego rynku mogły wpaść foldery na 250 a nie na 230V pod rękę i wtedy by się wszystko zgadzało - tylko nie do końca, o czym w dziale "32A"), albo 3 fazy po 10A (tu znowu notujemy pewien "zapas", więc nie sądzę), albo "niebieskie" czyli 1 faza i 32A (co chyba najbardziej prawdopodobne).

Ja lubię bateryjkę w swoim aucie, więc na razie mam tylko 1-fazową ładowarkę, na której (jak "noc będzie dłuższa w weekend") ustawiam nawet nie 10, a 8A... im wolniej się ładuje, tym mniejsza szkoda dla ogniw.
Jak początkowo ładowałem 1 fazą 16A, to macałem ściany, czy gdzieś się kable nie grzeją (dom kupiłem od dewelopera, niby zdjęcia całej instalacji elektrycznej mam, ale nikt mi nie zagwarantuje, że w grubej izolacji nie siedzi cienki kabel - wolałem się upewnić). Gniazdo siłowe (3F32A) sobie smętnie w garażu wystaje i czeka... albo na większego elektryka, albo na decyzję o zakupie Wallbox-a. Na umowie mam chyba 18 kW, ale jak włączę kuchenkę (indukcja, 2 fazy), to redukuje mi to skutecznie maksymalną moc ładowania do poniżej 10kW (bo jeszcze się gdzieś lodówka załączy i będzie "przekroczenie").
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Oczywiście można kupić ładowarkę 3 fazową do 1 fazowego auta - nie rozwiąże to problemu Kolegi, będzie trochę drożej i "przyszłościowo". Oczywiście ważne są możliwości jego instalacji ale nie chciałem się rozpisywać bo o tym jest dość mądrości na forum, o mocach przyłączeniowych, przekrojach przewodów, przekroczeniach mocy zainstalowanej itp.
 
Top