Cybertruck - wątek ogólny

krzyss

Pionier e-mobilności
Last edited:

ClassicGOD

Leaf on the wind
Żeby nie było - nie jestem anty-Cybertruck czy Tesla a jedynie patrzę na fakty z moim obecnym ograniczonym rozumieniem. Filmik wrzuciłem bo pokazuje on wg mnie w miarę rzetelnie sprawdzoną maksymalną wagę jaką w tym punkcie jest w stanie przyjąć rama Cybertrucka.

W tym samym wątku (polecam przeczytanie komentarzy pomimo ilości fanboyi Tesli) inni użytkownicy wspominają np rozróżnienie obciążeń dynamicznych od statycznych etc a na koniec sam autor przyznał że Zack ma z materiałami jak aluminium więcej doświadczenia:

1741729262567.png
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ma rację co do tego że w przypadku stali jeśli stal podda się przy X to zmeczeniowo bedzie odporna do 40-60% X tzn niezależnie od ilości cykli sie nie uszkodzi. Natomiast w przypadku aluminium nie ma odporności zmęczeniowej czyli zawsze jest taka liczba cykli przy której aluminium puści niezależnie od obciązenia jednak liczby te sa tak ogromne przy malych obciązeniach że przyjmuje się że 20-30% siły niszczącej jest bezpieczne.
Druga sprawa to obciązenia dynamiczne które np przy wybojach czy przejazdach przez próg moga być 3-5x wieksze niż statyczne, czyli 100kg statyczne na haku zamienia się w częste chwilowe 500kg.

Dla cybertruka nacisk to maks 500kg. Wniosek jeśli dociąży się maksymalnie to po wybojach trzeba znacznie zwolnic:)
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ma rację co do tego że w przypadku stali jeśli stal podda się przy X to zmeczeniowo bedzie odporna do 40-60% X tzn niezależnie od ilości cykli sie nie uszkodzi. Natomiast w przypadku aluminium nie ma odporności zmęczeniowej czyli zawsze jest taka liczba cykli przy której aluminium puści niezależnie od obciązenia jednak liczby te sa tak ogromne przy malych obciązeniach że przyjmuje się że 20-30% siły niszczącej jest bezpieczne.
Druga sprawa to obciązenia dynamiczne które np przy wybojach czy przejazdach przez próg moga być 3-5x wieksze niż statyczne, czyli 100kg statyczne na haku zamienia się w częste chwilowe 500kg.

Dla cybertruka nacisk to maks 500kg. Wniosek jeśli dociąży się maksymalnie to po wybojach trzeba znacznie zwolnic:)
A tam bylo 1000 na haku czy 10000kg?
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
A tam bylo 1000 na haku czy 10000kg?
4500kg. Ale tak jak pisał @zibizz1 500kg nacisku to obciążenie statyczne czyli hak obciążenia dynamiczne zobaczy znacznie większe. Z tego co wiem to zazwyczaj przyjmuje się współczynnik bezpieczeństwa 1:10. Nie mówię że Cybertruck jest niebezpieczny ale na pewno klasyczna stalowa rama ma większy margines bezpieczeństwa.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
A jeszcze mnie ciekawi sprawa tego testu co oni zrobili. Bo jak naciskali tesle to ona sie nie uginala na zawieszeniu. To dlatego ze ona ma pneumatyke i ona sie tak utwardzala ?
Bo potem ten ford czy co innego testowali to wodac ze zawieszenie przejmowalo sporo tego nacisku.

I nie chodzi o to ze bronie tesle, bo tez mi sie wydaje ze stalowa rama jest lepsza, jednak sam test jest troche przeklamany ?
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
A jeszcze mnie ciekawi sprawa tego testu co oni zrobili. Bo jak naciskali tesle to ona sie nie uginala na zawieszeniu. To dlatego ze ona ma pneumatyke i ona sie tak utwardzala ?
Bo potem ten ford czy co innego testowali to wodac ze zawieszenie przejmowalo sporo tego nacisku.

I nie chodzi o to ze bronie tesle, bo tez mi sie wydaje ze stalowa rama jest lepsza, jednak sam test jest troche przeklamany ?
Zawieszenie nie miało dla testu większego znaczenia bo mierzona siła była na samym haku a samo zawieszanie ani nie spowodowało usterki ani samo takowej nie uległo. Obstawiam że tesla po prostu była w najniższej pozycji i jak ją obciążyli to siadła na ogranicznikach i tyle z koeli Ford miał pewnie proste zawieszenie na sprężynach listwowych i ich elastyczność + elastyczność stalowej ramy sprawiły że się bardziej wygiął jako całość.
 

daniel

Señor Meme Officer
A jeszcze mnie ciekawi sprawa tego testu co oni zrobili. Bo jak naciskali tesle to ona sie nie uginala na zawieszeniu. To dlatego ze ona ma pneumatyke i ona sie tak utwardzala ?
Bo potem ten ford czy co innego testowali to wodac ze zawieszenie przejmowalo sporo tego nacisku.
Nie uginała się, ani przód się nie podniósł bo docisnęli koparką.

1741773295503.png
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Ale tak realnie patrząc, to kto obciąża hak tonowymi wartościami?
Auta mają podane masy przyczepy np 3000kg, ale obciążenie na haku jest ułamkiem tej wartości, np max 100kg.
Kto holował to wie i rozumie te zależności.
To jest jak holowniczy, a nie dźwig.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ale tak realnie patrząc, to kto obciąża hak tonowymi wartościami?
Auta mają podane masy przyczepy np 3000kg, ale obciążenie na haku jest ułamkiem tej wartości, np max 100kg.
Kto holował to wie i rozumie te zależności.
To jest jak holowniczy, a nie dźwig.
On chcial cos udowodnic i to udowodnil :)
A ze nie sprawdzil jeszcze jak bardzo auto sie zgniata w zgniatarce…
 
Top