EV for ever

Euronymous

Fachowiec
Planuję zakup nowego EV, który zostanie w rodzinie tak długo, aby, gdy wejdzie program Mój Elektryk (czy inne NaszEauto) edycja 74, rozliczyć go jako zezłomowane auto. Czyli do tego czasu miło by było, aby był na chodzie. Celuję w coś z baterią min. 60x kWh, a najlepiej 70 i więcej. W tej chwili w grze jest IONIQ 6, bo ma dobrą cenę (max wersja UNIQ RWD 77 za ok. 183k + leasing 100% + ubezpieczenie za 1zł) ale myślę też o Maździe 6e, nowym CLA, BYD Seal, a nawet 408. Czyli generalnie sedan alike. Wolałbym nie w SUVy, ale jednak nie wykluczam też Elroq, EV3, 3008, Capri czy innego Scenica. Podoba mi się też CH-R +.

ATM jeżdżę najętą stellantisową Astrą 156 z 2023 r. Auto ma przebieg niewielki, bo 7k km (z rok stało u dealera zanim je wziąłem), ale jak rzuciłem okiem w car scannerze na SoH, to spadło już do 96,875%. Użytkowanie głównie komin i dookoła, ładowanie w domu, DC jakieś może z 10 razy. Może ten typ tak ma, ale trochę jednak zdegradowała ta bateria.

Wiadomo, że największy spadek to użytkowanie początkowe, ale jednak te ponad 3% po ledwie 7k km to trochę już jest. Myślę zatem, że skoro teraz EV ma służyć może i kilkanaście lat, to dobrze by było, aby miało na to większą szansę, czyli może nie patrzyć na samochody z NMC, a te z LFP. Stąd właśnie moje myśli krążą wokół Seala, 6e czy CLA z LFP. I teraz pytanie - czy zasadnie ? Pożyczam na weekend IONIQa, żeby zobaczyć, czy auto mi na pewno przypasuje, choć już teraz wiem, że Hyundai ma dobrą, jak nie bardzo dobrą, ofertę i przede wszystkim podoba mi się, ale ciągle - to NMC, czyli jest ryzyko, że na złomowanie w edycji 74 się załapie, ale nie będzie do tego czasu jeździł. To może właśnie coś z 4k cyklami ładowania, czyli LFP, a nie z 2x cyklami mniej ?
 

Nestor

Fachowiec
Wrzucilem zadanie Cezaremu G aby porownal skode sportline z H N-line. Troche nieporadnie, ale zebral informacje razem. Ceny hyundaia chyba nie ogarnal, patrzac po cenniku sa w podobnych cenach. Osiagi lepsze w skodzie, ladowanie lepsze w koreanskim. Hyundai ma wentylowane fotele i opcje na V2L (ale tylko uniq chyba).



Obydwa na baterii NMC z tego co GPT sie orientuje. Wg EVKX skoda ma z 60km zasiegu wiecej, ale Hyundai szybciej laduje, wiec jest tutaj jakis balans. Props dla koreanczyka za fajny hak z naciskiem 100kg, jak sie powiesi bagaznik to mozna ze 3 elektryki na niego dac.

Koniec koncow, co kto lubi. Hyundai ma ciekawą retro-futurystyczną estetyke przypominającą lekko Cyberpunka 2077, skoda to.. skoda, samochód jakich wiele :)
 
Last edited:

Sliszue

IONIQ 5 2025 N-Line RWD
opcje na V2L (ale tylko uniq chyba).
V2L jest chyba w każdym aucie na tej platformie zarówno hyundai jak i Kia. Na allegro jest oryginalny adapter za 700 pln do V2L, który sie wpina do gniazda ładowania.

W Uniq jest to tylko chyba ułatwione że gniazdo jest w kabinie i nie potrzeba osobnego adaptera.
 

Wojtek Wawa

Tesla Model 3 LR RWD 2025
Nie byłem, zaczepiałem tylko kilka razy oficjalny profil Mazdy na socialach ale nie chcą zdradzić oprócz tego co już wiadomo z newslettera: 24 kwietnia polska premiera ale czy będzie można pomacać auto albo czy będzie cennik to nie mam pojęcia.
Mam podobne wątpliwości co do tego auta, technologia zupełnie nieznana. Najlepszy byłby jakiś wynajem na 4-5 lat ale nie wiem czy coś takiego będzie dostępne.
@Nestor moja fiksacja na lfp ma wymiar praktyczny. Gdyby ktoś sprzedał mi samochód z baterią nmc o 20% większą niż lfp za takie same pieniądze to bym brał. Kupuje auto prywatnie za gotówkę i płacenie ekstra kasy za baterie nmc, ktorej mogę korzystać na codzien w 80% uważam za bezsens bo w dalsze trasy jeżdżę bardzo rzadko.
Rozumiem. Jednak przy obecnych zasiegach nie dało się kupić lfp spełniającego moje potrzeby. Często korzystam z całej pojemności.

Liczę się, że to może mieć wpływ na trwalość baterii. Pocieszam się, że nie robię tego w upały. Ale przyjdzie lato i wyjazdy wakacyjne, na pewno znów będę ładował do pełna
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Nie wiem jak jest w poszczególnych modelach, ale generalna zasada
Na pewno w Hyundaiu/Kia?
jest taka, że w kabinie będzie gniazdko 230V, ale np. max. 150W. A jak podłączysz się przejściówką do portu ładowania to masz 3,6kW
Nawet Kona/Niro ma gniazdko 3.6 kW w kabinie.
I to nie tylko w najwyższych wersjach.
Ioniq raczej nie będzie miał gorzej.
 
Top