Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

myhcus

Nowy na Forum
Ale nie vat przy wykupie prywatnym jednak.
Niby miało to pod vat podlegać, ale faktycznie, wygląda że nie będzie.
Chyba że szybko uszczelnią i tą furtkę.
To jakaś informacja prasowa, która była powielana na wielu portalach, a której nikt chyba nawet nie zweryfikował. A sama ustawa, która była zmieniana dotyczy wprost pod. dochodowego od osób fizycznych a nie podatku od towarów i usług (VAT). Nie mniej, kolega się zastanawia jednak czy nie posłuchać rad @iwo i nie zrobić tego w ten sposób.
1. OW na poziomie 27000+ tak aby mieć możliwość uzyskania pełnej dopłaty.
2. Okres leasingu na 47 m-cy, aby mieć możliwość ew. wykupu za 1%.
3. W pierwszej kolejności wykup na poziomie ok. 50% (jaka może być utrata wartości rynkowej Tesli 3 SR po tych 4 latach :)? widziałem u niektórych bardzo optymistyczne scenariusze.
4. Po 2 latach jeśli się okaże, że furtka pt. "darowizna w 1 gr. podatkowej" jest możliwa, zmiana harmonogramu leasingu na 3 lata i wykup za 1%.

Mam wrażenie, że w ten sposób nie zamykamy sobie ewentualnej drogi do korzystnego z punktu widzenia podatkowego rozwiązania jakim nadal może być wykup za 1%, ale w razie dalszych uszczelnień w prawie podatkowym "nie tracimy" aż tak bardzo jak w przypadku scenariusza z bardzo wysoką OW i 1% wykupem.

@iwo

Jak by to wyglądało w obecnej sytuacji? Dałoby radę rzucić jakimś harmonogramem dla takich parametrów?

Cena brutto 225500
Okres 47 miesięcy
Opłata wstępna tak aby pokryć dotację 27000 przy jednoczesnym odliczeniu VAT 50%.
Wykup: 50%.
 
Last edited:

JareG

Pionier e-mobilności
(...) Nie mniej, kolega się zastanawia jednak czy nie posłuchać rad @iwo i nie zrobić tego w ten sposób.
1. OW na poziomie 27000+ tak aby mieć możliwość uzyskania pełnej dopłaty.
2. Okres leasingu na 47 m-cy, aby mieć możliwość ew. wykupu za 1%.
3. W pierwszej kolejności wykup na poziomie ok. 50% (jaka może być utrata wartości rynkowej Tesli 3 SR po tych 4 latach :)? widziałem u niektórych bardzo optymistyczne scenariusze.
4. Po 2 latach jeśli się okaże, że furtka pt. "darowizna w 1 gr. podatkowej" jest możliwa, zmiana harmonogramu leasingu na 3 lata i wykup za 1%.
Ja tak właśnie zrobiłem z leasingiem e-Soul'a: OW ustawiłem na 30% (czyli 46k zł wyszło), bo i tak lepiej to niż kasa miałaby leżeć, raty 35m i wykup 45% (70k zł, nie można było więcej). I coś mi mówi, że po 3 latach te 70k będzie warte 50k zł :LOL: Liczę też na 27k zł dofinansowania, a jeśli nic z tego nie będzie to pewnie i tak wpłacę jakąś kasiorę i zmienię harmonogram tak, żeby raty były symboliczne.

Pozdrawiam
 

Piernik

Posiadacz elektryka
O proszę:

Wieczorami dorabiają, już trzecia runda poprawek.
Jeden krótki cytat z tekstu: "Ona również łata kolejny błąd w Polskim Ładzie".
Więc ja bym strategii jakoś w oparciu o to że jest jakaś luka na dziś bym nie budował.
 

myhcus

Nowy na Forum
O proszę:

Wieczorami dorabiają, już trzecia runda poprawek.
Jeden krótki cytat z tekstu: "Ona również łata kolejny błąd w Polskim Ładzie".
Więc ja bym strategii jakoś w oparciu o to że jest jakaś luka na dziś bym nie budował.
No niestety takie mamy realia, że najlepiej to w ogóle byłoby nic nie planować tylko żyć z dnia na dzień, bo zmiany legislacyjne zaskakują na każdym kroku. Dlatego ostatecznie wydaje mi się, że podejście, które zaproponował autor wątku może być najlepszym obecnie rozwiązaniem. Sam przechodziłem w tym roku zmianę harmonogramu, jeszcze zanim się zaczął tłok u leasingodawców. Kosztowało mnie to 750 zł netto i nie było z tym żadnych problemów.
 

abes99

Posiadacz elektryka
A da się zrobić cesję z JDG na osobę prywatną? Załóżmy, bierzemy leasing na 3 lata z niskim wykupem, po 2 latach robimy cesję np. na teścia, kuzyna, wujka. Im zostaje kilka niewielkich rat, z firmy leasing pozbyty. Co myślicie?
 

Piernik

Posiadacz elektryka
A da się zrobić cesję z JDG na osobę prywatną? Załóżmy, bierzemy leasing na 3 lata z niskim wykupem, po 2 latach robimy cesję np. na teścia, kuzyna, wujka. Im zostaje kilka niewielkich rat, z firmy leasing pozbyty. Co myślicie?
Nie. Przynajmniej ja takiej firmy nie znam a znam sporo. Generalnie leasing konsumencki to produkt którego w zasadzie nie ma.
Nie widzę takiej możliwości.
 

abes99

Posiadacz elektryka
Ok. A zaprzestać wrzucać w koszty kilku ostatnich rat (bądź jednej wykupowej) jeszcze można? I wtedy teoretycznie auto zostaje w majątku prywatnym właściciela JDG? Jedynie co się zmienia, to gdyby chciał sprzedać to podatek dochodowy odprowadza przez 6 lat z JDG, zamiast być zwolnionym po 6 miesiącach. Ale odpada VAT w takim przypadku, bo nie ma przekazania z majątku firmy na cele prywatne (auto nie trafia do EŚT)?
 
Last edited:

Piernik

Posiadacz elektryka
Cos sie dzieje, Arval prosi o uzupelnienie we wnioskach czy sie jest w zwiazku malzenskim czy nie.
Rozumiem że JDG.
Jak masz wspólnotę to żona też odpowiada za ewentualny zwrot dotacji ;) Poważnie.
Chociaż z drugiej strony mieli poręczać w tym zakresie za korzystającego, ale może coś nie pykło.
 
Top