Ładowanie EV z magazynu energii

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Cześć wszystkim :) Nie znalazłem takiego tematu na Forum więc założę nowy wątek.

Czy ktoś z Was ładuje samochód elektryczny z przydomowego magazynu energii zasilanego z PV?
Jakie moce ładowania, konfiguracje systemu, typ falownika itp. ?

Temat jest bardzo ciekawy (pełna samowystarczalność - tak jakby wydobywać sobie ropę naftową w piwnicy i od razu wytwarzać z niej paliwo :ROFLMAO:), ale ekonomicznie chyba się nie spina ...
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Zamiast powiększać instalację PV i magazyn o tyle, ile auto zużywa, taniej jest korzystać z cudzych przewymiarowanych instalacji i ładować akumulator auta z sieci bezpośrednio wtedy, gdy prąd jest za darmo lub tańszy w cenach dynamicznych. Warunek - auto musi bywać w garażu w godzinach okołopołudniowych, najlepiej w niedziele. Są wallboksy, które potrafią tym zarządzać automatycznie (ładownie gdy cena rynkowa spadnie poniżej zadanej i/lub z mocą nie większą niż eksport do sieci), np. go-e, rebrandowane też chyba przez Forniusa. Każde przenoszenie energii z jednego akumulatora do drugiego to starty energetyczne oraz zużycie pozostałych mu cykli życia. Opłacalność inwestycji w rozbudowę instalacji pod potrzeby auta należy porównać nie z taryfowym kosztem energii z sieci, a z alternatywnym kosztem ładowania w cenach dynamicznych.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Zamiast powiększać instalację PV i magazyn o tyle, ile auto zużywa, taniej jest korzystać z cudzych przewymiarowanych instalacji i ładować akumulator auta z sieci bezpośrednio wtedy, gdy prąd jest za darmo lub tańszy w cenach dynamicznych. Warunek - auto musi bywać w garażu w godzinach okołopołudniowych, najlepiej w niedziele. Są wallboksy, które potrafią tym zarządzać automatycznie (ładownie gdy cena rynkowa spadnie poniżej zadanej i/lub z mocą nie większą niż eksport do sieci), np. go-e, rebrandowane też chyba przez Forniusa. Każde przenoszenie energii z jednego akumulatora do drugiego to starty energetyczne oraz zużycie pozostałych mu cykli życia. Opłacalność inwestycji w rozbudowę instalacji pod potrzeby auta należy porównać nie z taryfowym kosztem energii z sieci, a z alternatywnym kosztem ładowania w cenach dynamicznych.
jakbym miał auto w garażu w godzinach maksymalnego nasłonecznienia z PV sąsiadów to nie kupowałbym dodatkowej fotowoltaiki i magazynu. Rozumiem wszystkie zasady dotyczące strat i żywotności. Niestety auto służy na dojazdy do pracy i posiłkuję się magazynem i dodatkowym PV.
 

Kszychu

Pionier e-mobilności

nnnnn

Pionier e-mobilności
pamiętaj że przysługuje Ci za to odszkodowanie.
taaak, no niestety ale nie znam osoby, która mogłaby coś wskórać w tej dziedzinie. Kolega mieszkający niedaleko, inny transformator miał co wieczór dyskotekę, wywalczył założenie rejestratora (7 miesięcy oczekiwania) który potwierdził, że parametry sieci są złe ale jednocześnie sprzęty w jego domu powodowały przekroczenie mocy biernej i reklamację odrzucono.
 

Grzesiek

Pionier e-mobilności
Ładujcie sobie auta z magazynu, ale jako ostateczność. Bo potrzebujecie tego zasięgu na cito.
Nie planujcie magazynów pod samochody.
Straty na wszystkich konwersjach są istotnym składnikiem. Nie widać tego gołym okiem.
Ale... one są.
Magazyn jak i auto jest dla nas. Ale aby system był maksymalnie wydajny to trzeba je rozgraniczyć, nie łączyć. Korzystać z ładowania tylko przy specjalnych okolicznościach.
Ja mam Loxone Wallbox, On i OFFgrid. z Victronem i 20kWh magazyn mogę nawet 11kW puscić z niego na auto. Ale ustawiłem blokadę na 8kW max. Tak dla zasady. Czasem poświęcej 20~30% magazunu domowego na doładowanie auta o jakiś pilny zasięg aby móc rano obskoczyć coś.

Straty w skali roku to są duże wartości. Przy zużyciu 15MWh podejrzewam, że mogą wynieść ze 2MWh rocznie. Bo tych wszystkich konwersji mamy zatrzęsienie.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Ładujcie sobie auta z magazynu, ale jako ostateczność. Bo potrzebujecie tego zasięgu na cito.
Nie planujcie magazynów pod samochody.
Straty na wszystkich konwersjach są istotnym składnikiem. Nie widać tego gołym okiem.
Ale... one są.
Magazyn jak i auto jest dla nas. Ale aby system był maksymalnie wydajny to trzeba je rozgraniczyć, nie łączyć. Korzystać z ładowania tylko przy specjalnych okolicznościach.
Ja mam Loxone Wallbox, On i OFFgrid. z Victronem i 20kWh magazyn mogę nawet 11kW puscić z niego na auto. Ale ustawiłem blokadę na 8kW max. Tak dla zasady. Czasem poświęcej 20~30% magazunu domowego na doładowanie auta o jakiś pilny zasięg aby móc rano obskoczyć coś.

Straty w skali roku to są duże wartości. Przy zużyciu 15MWh podejrzewam, że mogą wynieść ze 2MWh rocznie. Bo tych wszystkich konwersji mamy zatrzęsienie.
Ja magazyn mam głównie pod wahania napięcia i przekraczanie napięcia, a latem to i tak trzeba go opróżniać codziennie bo szkoda oddawać za darmo do sieci, zimą to trzymam rezerwę na 2 dni. Konwersji jest bardzo dużo i straty na wszystkich myślę że mogą sięgać 25-30%
 

Grzesiek

Pionier e-mobilności
Ja magazyn mam głównie pod wahania napięcia i przekraczanie napięcia, a latem to i tak trzeba go opróżniać codziennie bo szkoda oddawać za darmo do sieci, zimą to trzymam rezerwę na 2 dni. Konwersji jest bardzo dużo i straty na wszystkich myślę że mogą sięgać 25-30%
dokładnie, trzeba być ich świadom. Gdybyśmy nie mieli PV i magazynów nasze zużycia były by znacznie niższe. To też trzeba zaznaczyć. Rozbudowując wszystkie instalacje wpadamy w błędne koło. Na nie wiele strat mamy wpływ. Ale... na to co mamy warto robić to z głową. Dobre przewody to krótkie przewody. Nie dublować urządzeń.
A ładowanie samochodów z magazynów to właśnie do tego bym zaliczył. I robił to tylko na pilną potrzebę.

Bo wahania napięć np u Ciebie nadal bedą zawsze do póki jesteś podłączony do sieci. Chyba, że się rozłączasz. I tak bym rozumiał walkę z przekraczaniem napięć. W innym przypadku tylko nieco przesuniesz granicę występowania problemu. Czyli właściwie to nie rozwiązanie a co najwyżej jakaś aspiryna.
 
Top