Nissan Leaf II 40 kWh e-Pedal

Ronin78

Posiadacz elektryka
Może ktoś z Was ma wiedzę, byłem w salonie, jeździłem Leafem jak w tytule, zadałem pytanie, na które Pani od jazd próbnych nie była w stanie odpowiedzieć. Czy e-Pedal jest maksymalną rekuperacją czy do maksymalnej rekupercji dołączają się tradycyjne hamulce?
Jeśli ta pierwsza opcja to całkiem spoko, jeśli ta druga to już nie spoko, bo to "marnowanie" energii - dlatego pytanie uznałem za słuszne.
Koniec końców auto zamówione 21 maja, realizacja 20 styczeń.

Pytanie drugie, poza konkursem, czy Leaf może robić jako backup dla domu w przypadku braku prądu - czy mogę z niego w jakiś sposób pobierać 230v?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak, ePedal może używać hamulca jeśli to konieczne. No i na używa hamulca gdy zatrzymasz się całkowicie (autohold). W drugą stronę - jeśli hamujesz pedałem hamulca to też hamujesz rekuperacyjnie. Dopiero gdy mocno wciśniesz pedał hamulca to auto zaciśnie klocki hamulcowe. E-pedal lub jazda w trybie mocniejszej rekuperacji (B zamiast D) nie służy do tego żeby oszczędzać energię. One służą tylko i wyłącznie Twojej wygodzie. A czy zainicjujesz hamowanie e-Pedalem czy hamulcem w podłodze to auto robi to samo: hamuje rekuperacyjnie jeśli to wystarczy, a jeśli nie wystarczy to zaciska klocki hamulcowe. Fajnie to widać na ekranie z przepływem energii - hamowanie pedałem hamulca (tak samo jak ePedal) wyzwala hamowanie rekuperacyjne.

Jeśli chcesz sprawdzić - naładuj auto do 100%. Wtedy jedź bez ePedal i puść pedał przyspieszenie. Auto kompletnie nie będzie hamowało, bo bateria jest w pełni naładowana i nie działa rekuperacja. Później zrób to samo z włączonym ePedal. Auto będzie zwalniało tak jak zawsze, ale na ekranie przepływu energii będzie widać, że nie rekuperuje. Całe hamowanie będzie się odbywało klockami hamulcowymi.
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Super to sporo wyjaśnia. Mam CT200h, nie korzystam wcale z rekuperacji B (za wyjątkiem mocnego zjazdu z górki w okolicy) - nauczyłem się jeździć na D i też jestem zdania, że zarówno szybkie ładowanie jak i szybkie rozładowywanie nie służy bateriom tylko wygodzie. Prawa fizyki są nieubłagane. Z Leafem się mam nadzieję dogadam. Dziennie robię 70km, jest 8.8kW z PV, jest ciepły garaż (ok 10/15 st w zimie). Trzeba to pospinać i wykorzystać bo obecne ceny paliw są jakie są. Na trasy zostanie duży rodzinny bus z zasięgiem 1500km.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ja akurat uwielbiam ePedal i dla mnie to była kwestia być albo nie być przy zakupie drugiego elektryka. Ale prawdą jest, że najbardziej efektywne jest wrzucanie na N w czasie jazdy i powolne "żeglowanie", szczególnie gdy widzimy, że za 200-300m mamy czerwone światło. Tak robią goście osiągający rekordowo niskie zużycia w samochodach elektrycznych. Ja jednak wolę wygodę jaką daje ePedal i jestem w stanie poświęcić nieco kWh zużycia. W leafie "żeglowanie" doceniłem gdy go kupiłem i wracałem po autostradach przez Słowenię. Unikanie hamowania rekuperacyjnego na długich zjazdach z górki powodowało schładzanie się baterii. Co przy leafowym braku jej chłodzenia było zbawienne w trasie.
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Cenna wskazówka (y) CT200h osiągam w idealnych warunkach spalanie na poziomie 3,6l/100km, T4 w Multivanie 2.5 tdi 6,6l/100km - podstawy żeglowania mam opanowane i zatorów na drodze za mną nie ma, Ciekaw jestem jak tu zużycie Leaf'a wypadnie, sądzę że w odpowiednich warunkach te 300km będzie realne. Dojazdy wioskami do miasta, każdy zakręt na pamięć, wiem gdzie i do ilu przyśpieszyć, żeby w kolejny zakręt wjechać bez hamowania, oszczędzam z wyboru, zaoszczędzone paliwo lepiej wlać do motocykla.
 

vwir

Pionier e-mobilności
O 300km nie jest łatwo. Znaczy da się, ale oznacza jazdę ok. 70km/h w niezabudowanym i 50km/h w zabudowanym. Raz się tak wlokłem, bo jechałem 150km w jedną stronę i wiedziałem, że nie będzie możliwości naładowania a jakoś musiałem jeszcze wrócić. 5 osób na pokładzie, środek lata, klima ustawiona na 21 stopni. Auto dwuletnie, więc bateria już nie miała 100% sprawności. Tiry w niezabudowanym mnie wyprzedzały.

Średnią z całego mojego okresu używania leafa mam 15,9kWh/100km. Czyli raczej 230km zasięgu. Nowy leaf zdaje się ma ciut większą baterię (39kWh a nie 37kWh netto w starszych modelach) więc będzie łatwiej.
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Wiadomix, coś za coś, 3,6l w CT czy 6,6l w T4 to też nie bułka z masłem ;) a te wioski akurat to tonaż do 12, tirów tam niet, ruch znikomy.
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Wiadomix, coś za coś, 3,6l w CT czy 6,6l w T4 to też nie bułka z masłem ;) a te wioski akurat to tonaż do 12, tirów tam niet, ruch znikomy.
Ja multivanem T6 poniżej 8l nie dałem rady zejść, a zimą na narty do CH to 10l/100km.
Ale u mnie 4x4 i automat wiec może tu jest różnica.
 

elieli

Zadomawiam się
Super to sporo wyjaśnia. Mam CT200h, nie korzystam wcale z rekuperacji B (za wyjątkiem mocnego zjazdu z górki w okolicy) - nauczyłem się jeździć na D i też jestem zdania, że zarówno szybkie ładowanie jak i szybkie rozładowywanie nie służy bateriom tylko wygodzie. Prawa fizyki są nieubłagane. Z Leafem się mam nadzieję dogadam. Dziennie robię 70km, jest 8.8kW z PV, jest ciepły garaż (ok 10/15 st w zimie). Trzeba to pospinać i wykorzystać bo obecne ceny paliw są jakie są. Na trasy zostanie duży rodzinny bus z zasięgiem 1500km.

CT200h to hybryda a tam tryb B powinien być używany wyłącznie do jazdy po wzniesieniach - a dokładnie przy zjazdach w dół (górki, pagórki itp.) ale nie w mieście jako standardowy tryb do jazdy. Oszczędza zużycie hamulców.
Tryb B w hybrydach Toyoty/Lexusa nie daje lepszej rekuperacji a wręcz, jak podaje Toyota, może doprowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i elementów układu napędowego.
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Tryb B w hybrydach Toyoty/Lexusa nie daje lepszej rekuperacji a wręcz, jak podaje Toyota, może doprowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i elementów układu napędowego.

Czy mógłby Pan wskazać źródło tej informacji? Chętnie poczytam coś więcej na ten temat, bo zastanawiam się, co mogłoby się tam zużywać (przekładnia?). Inna sprawa, że tej baterii jest niewiele, więc ciężko tam upchnąć zbyt wiele energii.
 

Najnowsze dyskusje

Top