Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
VOLKSWAGEN
VW ID.3 Forum • Volkswagen ID.3 (2020-2023)
Consigliero ID.3 1st
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="vwir, post: 61518, member: 127"] Ale przecież to jest normalne. W sensie w większości elektryków które mają ogniwa połączone w moduły masz w takim module od razu BMS-a, który dba o ogniwa w tym konkretnym module. A dane z modułów są później zbierane przez jeden komponent, który pełni funkcję master BMS-a. To do niego BMS-y z poszczególnych modułów raportują napięcie poszczególnych ogniw. Z tego co piszesz to w VW tą rolę pełni J840. Ten komponent jest już jeden. To on później przekazuje wartości odczytanych napięć dalej i możesz je odczytać za pomocą OBD. No i on podejmuje decyzję o odcięciu baterii gdy któreś z ogniw w którymś z modułów ma zbyt niskie napięcie. Niczego to nie zmienia w tym co napisałem wcześniej. Samochód nie może sobie ot tak 'pominąć' jednego modułu i nie pobierać z niego energii bo jedno ogniwo ma zbyt niskie napięcie. Albo wszystkie moduły działają albo żaden. Podejrzewam, że gdy VW pisze o wymianie modułu to wymieni cały moduł, z jego własnym BMSem i zawartymi w nim ogniwami. Nie sądzę, żeby się bawili w rozbieranie modułu. A z balansowaniem - to nie ma przecież znaczenia. W sensie w EV najczęściej robisz balansowanie 'on charge only'. Są od tego wyjątki (na przykład leaf) ale są raczej nieliczne. Spowodowane jest to tym, że najczęściej balansujesz pasywnie (tak jak właśnie ID.4) i używasz po prostu opornika podłączonego do ogniwa o zbyt wysokim napięciu, który się grzeje i w ten sposób ogniwa, które są już naładowane nie ładują się już bardziej. A słabsze ogniwa mają wtedy możliwość dorównać im z napięciem. Ten proces to czysta strata energii w postaci ciepła, z tego też powodu robi się to w czasie ładowania, żeby maksymalizować zasięg i minimalizować straty energii zgromadzonej w baterii. Powoduje to dodatkowe straty w procesie ładowania (więcej wychodzi z gniazdka a mniej trafia do baterii), ale z dwojga złego to i tak lepsze niż strata energii z baterii. Można balansować aktywnie i wtedy energia z jednego ogniwa przepływa do drugiego. To w EV robi się rzadko (częściej w HEV). Powodów jest kilka: przede wszystkim koszty implementacji. Po drugie trudniej wtedy precyzyjnie oszacować pojemność oraz SOC pakietu a co za tym idzie pozostały zasięg. O ile w HEV masz to gdzieś, o tyle w EV już niekoniecznie. Tak czy inaczej - balansowanie ma się nijak do rozładowywania ogniwa i niskiego stanu napięcia. W sensie miałoby to znaczenie gdyby w EV robiło się balansowanie 'at bottom', ale się tego nie robi właśnie z powodu wymienionych strat. W EV balansuje się 'at top', czyli w końcowej fazie ładowania. Z tego zresztą powodu w czasie ładowania ostatnie 1-2% potrafi iść do baterii przez godzinę. Z tego samego powodu nie ma sensu ładowanie baterii do 98% (jak to gdzieś tutaj niedawno ktoś pisał i mu odpowiedziałem) bo i tak pomija balansowanie. Gdyby EV balansowały aktywnie to uszkodzenie ogniwa nie wpływałoby tak mocno na zasięg. Wtedy faktycznie consigliero straciłby bardzo małą część zasięgu, proporcjonalnie do ilości uszkodzonych ogniw. Ale EV tego nie robią, więc nie ma co gdybać. Ufff, ale się opisałem. [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
VOLKSWAGEN
VW ID.3 Forum • Volkswagen ID.3 (2020-2023)
Consigliero ID.3 1st
Top