Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
NISSAN
Nissan Leaf Forum • Nissan Leaf II / e+ / Leaf I
Degradacja Leaf Spy
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Ronin78, post: 181320, member: 1162"] W wolnych chwilkach czytam wyniki różnych badań dot. degradacji, ciekawsze po translatorze poniżej (w Nissanach mamy NMC): [HEADING=3][I]Zależność od temperatury[/I][/HEADING] [I]Szybkość zaniku pojemności wzrastała wraz ze wzrostem temperatury w przypadku ogniw LFP, ale malała w przypadku ogniw NMC. Ogniwa NCA nie wykazywały silnej zależności od temperatury w badanym zakresie. Różne zależności temperaturowe sugerują różne dominujące mechanizmy degradacji. [/I] [HEADING=3][I]Zależność od głębokości rozładowania[/I][/HEADING] [I]W przypadku wszystkich ogniw w tym badaniu, szybkość zaniku pojemności wzrastała wraz ze wzrostem głębokości rozładowania. Większa zmiana objętości grafitu podczas (de)interkalacji zwiększa naprężenie i mikropęknięcia. Nowo utworzone pęknięcia umożliwiają dalszą reakcję między elektrolitem a Li, co prowadzi do większego tworzenia się SEI, utraty zapasów Li i zaniku pojemności. Niezależnie od chemii, w badaniach starzenia kalendarzowego zanik pojemności stale wzrastał wraz ze stanem naładowania (SOC), ponieważ niższe potencjały anody zwiększają redukcję elektrolitu i włączanie Li do rosnącego SEI. Podobnie jak w badaniach starzenia cyklicznego, ogniwa NCA i NMC wykazywały szczególnie szybki zanik pojemności przy 100% stanie naładowania (SOC).[/I] [HEADING=3][I]Zależność od szybkości rozładowania[/I][/HEADING] [I]Wyższe szybkości rozładowania przyspieszą zanik pojemności z powodu zwiększonego naprężenia elektrod spowodowanego szybką zmianą objętości. Zależność szybkości rozładowania dla ogniw NMC i LFP wydaje się niska. Jednak w przypadku ogniw NCA zanik pojemności zmniejszał się wraz ze wzrostem szybkości rozładowania. Wei i in. zaobserwowali tę samą tendencję i przypisali ją zwiększonej impedancji dla ogniw cyklowanych przy niższych szybkościach rozładowania (nie przedstawiono fizycznego wyjaśnienia tego zjawiska). [URL='https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/abae37#jesabae37bib42']42[/URL] Możliwe jest, że wyższa szybkość rozładowania może zwiększyć samonagrzewanie się ogniwa (tabela SII), co prowadzi do poprawy wydajności; jednak ogniwa NCA nie wykazywały szczególnie silnej zależności od temperatury.[/I] Czyli dla naszych NMC cieplej (badania określają cieplej jako 25st. znaczy lepiej), im niżej rozładujemy tym gorzej, wysoce niekorzystne jest te 90-100% SOC, szybka jazda jakoś specjalnie nie przyśpiesza degradacji. [URL]https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/abae37[/URL] NCA natomiast z tego co ja rozumiem wręcz lubi szybką jazdę (pierwsze Tesle?) [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
NISSAN
Nissan Leaf Forum • Nissan Leaf II / e+ / Leaf I
Degradacja Leaf Spy
Top