Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model 3 Forum • Tesla 3, TM3 SR+, LR, Perf
Dla posiadaczyTM3 z bateriami LFP
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Mat, post: 61186, member: 1224"] U mnie 2Q2022, 7000 przebiegu teraz pokazuje 434km a w momencie odbioru pokazywała 439km. Nie ma się co tym przejmować bo te zasięgi spadają u wszystkich zaskakująco w podobnym czasie niezależnie od stylu jazdy i przebiegu. Ja głównie ładuje AC i średnio raz na 2-3 tygodnie do 100%. Generalnie głównie trzymam ją w zakresie 20%-80% SOC. Bardziej przyglądam się danym ze Scanmytesla przez OBDlink i tam w mojej TM3 bateria jako nowa pokazywała 60,5 kWh a teraz pokazuje 60,4 kWh gdzie tzw Nominal capacity określone jest na 59,8 kWh ;) Generalnie to zalecenie Tesli by minimum raz w tygodniu ładować do pełna spowodowane jest tym by BMS się lepiej kalibrował i pokazywał akuratne dane zużycia energii. Z LFP w przeciwieństwie do "klasycznych" już Li-On np NMC w TM3 LR jest ten problem że długo utrzymują wysokie napiecia i spadek tego napiecia od pełnego naładowania do rozładowania jest niewielki. W przedziale 100%-10% SOC to zaledwie 400mV, gdzie w NMC to zakres od 4,2V do ok 3V czyli 3 razy większy. Edit: wartości w spoczynku. Poniżej link do artykułu LG i jeżeli ktoś włada "lengłydżem" to myślę że mu to trochę rozjaśni różnice w chemii tych baterii (graf "charge discharge curve" ładnie pokazuje różnicę) [URL unfurl="true"]https://lghomebatteryblog.eu/en/this-is-why-ncm-is-the-preferable-cathode-material-for-li-ion-batteries/#chargedischarge[/URL] I poniżej jeszcze jedna tabelka odnosząca się do żywotności LFP w zależności od tego jak jest ładowana i rozładowywana :) [URL unfurl="true"]https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lifepo4_Voltage_Chart_and_Lifespan_Specifications.png[/URL] I teraz, LFP jak każda bateria lepiej znosi pełne naładowanie niż pełne rozładowanie, a że jej żywotność jest duża to Elon dla bezpieczeństwa zaleca jej częste ładowanie do pełna by uniknąć rozkalibrowania BMS i rozładowań do zera. A teraz ciekawostka: Swoją TM3 przejechałem 7tyś km i OBD naliczyło niecałe 21 pełnych cykli ładowania, więc gdybym ładował ją zawsze do 100% to zanim żywotność baterii osiagnie graniczne warunki, czyli 80% jej pierwotnej pojemności, przejadę na niej ok. 700tyś km. (Przy założeniu "tylko" 2000 pełnych cykli ładowania) Natomiast w przypadku rzadkiego ładowania do pełna to nawet przebiegi ponad 2 mln km są do zrobienia. Tak więc dbajcie o baterię, a prędzej całe auto się rozleci niż szlag trafi baterię ;) Szerokości [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model 3 Forum • Tesla 3, TM3 SR+, LR, Perf
Dla posiadaczyTM3 z bateriami LFP
Top