BigB00
Posiadacz elektryka
White Paper Centrum Badań i Analiz PSPA, w którym podsumowano przypadki pożarów pojazdów elektrycznych na świecie. Opracowanie dowodzi, że zapłony EV są bardzo rzadkie i zazwyczaj dochodzi do nich wskutek wystąpienia kilku czynników ryzyka jednocześnie. Zdaniem ekspertów pożarnictwa, samochody elektryczne nie palą się ani częściej, ani groźniej niż samochody spalinowe. Palą się tylko inaczej.
Jak pokazują liczne case studies, w przypadku pojazdów elektrycznych rzadko można mówić o samozapłonie w znaczeniu dosłownym. Zazwyczaj mamy do czynienia z wystąpieniem czynników zewnętrznych, czyli okoliczności towarzyszących, znacznie zwiększających ryzyko pożaru w konkretnym przypadku.
Akumulator BEV stwarza bardzo niskie prawdopodobieństwo samozapłonu – jest wyposażony w kompleksowy system zabezpieczeń przeciwpożarowych, na który składają się: Układ chłodzenia, Wzmocniona obudowa ochronna, Zapora ogniowa, System awaryjnego wyłączania wysokiego napięcia, Obwód, który w czasie postoju separuje napięcie akumulatora wysokiego napięcia (HV) od reszty instalacji elektrycznej pojazdu.
Zaś w niemieckiego raportu opracowanym przez organizację Der Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (Ogólne Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Ubezpieczeniowego - GDV) możemy się dowiedzieć, że „W naszych statystykach nie ma dowodów na to, że pojazdy elektryczne palą się częściej niż samochody z silnikami spalinowymi” - wyjaśnia Alexander Küsel, dyrektor ds. Zapobiegania stratom w GDV. Samochody elektryczne nie stanowią większego zagrożenia bezpieczeństwa w garażach podziemnych niż pojazdy z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Wręcz przeciwnie, pojazdy z silnikami spalinowymi mają nawet większe obciążenie pożarowe w porównaniu do modeli z napędem elektrycznym.
W zasadzie walka z pożarami w zamkniętych garażach jest trudna ze względu na wysokie temperatury i powstające substancje lotne. Ma to jednak zastosowanie niezależnie od rodzaju napędu. Należy jednak wziąć pod uwagę różnice w zagrożeniach pożarowych. Zagrożenia związane z samochodami elektrycznymi pochodzą z infrastruktury ładowania oraz wadliwych lub uszkodzonych akumulatorów. W modelach z silnikiem spalinowym może dojść do pożaru z powodu wycieku paliwa lub oleju, który zapala się na gorących częściach pojazdu. Dlatego w garażach podziemnych nie należy parkować żadnych uszkodzonych pojazdów.
Już w połowie 2020 roku Szwajcarski Federalny Instytut Badań i Badań Materiałów (EMPA) przeprowadził test ogniowy samochodów elektrycznych w tunelach i na parkingach podziemnych. Rezultat: płonący samochód elektryczny w tunelu nie jest bardziej niebezpieczny pod względem ciepła niż pojazd z napędem konwencjonalnym. Niezależnie od rodzaju jazdy, „emisje zanieczyszczeń z pożarów pojazdów zawsze były niebezpieczne i prawdopodobnie śmiertelne” - czytamy w raporcie końcowym.
W związku z tym zakazy parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych są całkowicie bezsensowne, także dlatego, że samochody z silnikiem benzynowym lub diesla mają większe obciążenie pożarowe niż pojazdy elektryczne.
www.auto-motor-und-sport.de
Jak pokazują liczne case studies, w przypadku pojazdów elektrycznych rzadko można mówić o samozapłonie w znaczeniu dosłownym. Zazwyczaj mamy do czynienia z wystąpieniem czynników zewnętrznych, czyli okoliczności towarzyszących, znacznie zwiększających ryzyko pożaru w konkretnym przypadku.
Akumulator BEV stwarza bardzo niskie prawdopodobieństwo samozapłonu – jest wyposażony w kompleksowy system zabezpieczeń przeciwpożarowych, na który składają się: Układ chłodzenia, Wzmocniona obudowa ochronna, Zapora ogniowa, System awaryjnego wyłączania wysokiego napięcia, Obwód, który w czasie postoju separuje napięcie akumulatora wysokiego napięcia (HV) od reszty instalacji elektrycznej pojazdu.
Zaś w niemieckiego raportu opracowanym przez organizację Der Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (Ogólne Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Ubezpieczeniowego - GDV) możemy się dowiedzieć, że „W naszych statystykach nie ma dowodów na to, że pojazdy elektryczne palą się częściej niż samochody z silnikami spalinowymi” - wyjaśnia Alexander Küsel, dyrektor ds. Zapobiegania stratom w GDV. Samochody elektryczne nie stanowią większego zagrożenia bezpieczeństwa w garażach podziemnych niż pojazdy z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Wręcz przeciwnie, pojazdy z silnikami spalinowymi mają nawet większe obciążenie pożarowe w porównaniu do modeli z napędem elektrycznym.
W zasadzie walka z pożarami w zamkniętych garażach jest trudna ze względu na wysokie temperatury i powstające substancje lotne. Ma to jednak zastosowanie niezależnie od rodzaju napędu. Należy jednak wziąć pod uwagę różnice w zagrożeniach pożarowych. Zagrożenia związane z samochodami elektrycznymi pochodzą z infrastruktury ładowania oraz wadliwych lub uszkodzonych akumulatorów. W modelach z silnikiem spalinowym może dojść do pożaru z powodu wycieku paliwa lub oleju, który zapala się na gorących częściach pojazdu. Dlatego w garażach podziemnych nie należy parkować żadnych uszkodzonych pojazdów.
Już w połowie 2020 roku Szwajcarski Federalny Instytut Badań i Badań Materiałów (EMPA) przeprowadził test ogniowy samochodów elektrycznych w tunelach i na parkingach podziemnych. Rezultat: płonący samochód elektryczny w tunelu nie jest bardziej niebezpieczny pod względem ciepła niż pojazd z napędem konwencjonalnym. Niezależnie od rodzaju jazdy, „emisje zanieczyszczeń z pożarów pojazdów zawsze były niebezpieczne i prawdopodobnie śmiertelne” - czytamy w raporcie końcowym.
W związku z tym zakazy parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych są całkowicie bezsensowne, także dlatego, że samochody z silnikiem benzynowym lub diesla mają większe obciążenie pożarowe niż pojazdy elektryczne.

Elektroautos in Tiefgaragen: Keine erhöhte Brandgefahr
Der Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV) hält Parkverbote für Elektroautos in Tiefgaragen wegen einer erhöhten Brandgefahr für unberechtigt.