Enyaq iV, Opony i felgi

ATnet

Active member
W motocyklu ufam tylko Michelin i Metzeler, w autach tez lubie Michalki, ewentualnie Continental, Brigestone to taka japonska debica…. To chyba lepsze sa Yokohama.
 

lookash_c

Active member
Bridgestone A005 miałem w 807 i byłem bardzo zadowolony. Jedyne Yokohamy jakie miałem to letnie AC01 w Xantii i raz miałem pełne gacie hamując na mokrym (bo skończyłem na przeciwległym pasie) i jakoś tak się zraziłem.
 

mmm

Member
Więc zmieniłem w eNiro Primacy 3 na Michelin CC2. Czy są dużo cichsze? Ciężko powiedzieć, bo dźwięk jest inny (odbieram to jako niższe tony), a zatem inaczej odczuwa się głośność. Ale z punktu widzenia słuchania radia, w jedną stronę miałem ustawioną głośność na 7 a na powrocie na 5 (mokra nawierzchnia, cicho mówiący ludzie z rmfclassic), więc chyba jakaś poprawa jest.

Definitywnie to mają większą przyczepność na mokrym :)
 

lookash_c

Active member
Więc zmieniłem w eNiro Primacy 3 na Michelin CC2. Czy są dużo cichsze? Ciężko powiedzieć, bo dźwięk jest inny (odbieram to jako niższe tony), a zatem inaczej odczuwa się głośność. Ale z punktu widzenia słuchania radia, w jedną stronę miałem ustawioną głośność na 7 a na powrocie na 5 (mokra nawierzchnia, cicho mówiący ludzie z rmfclassic), więc chyba jakaś poprawa jest.

Definitywnie to mają większą przyczepność na mokrym :)
Brzmi nieźle, chyba się skuszę by też zostać testerem, zobaczymy jak w warunkach podlaskiej zimy będzie.
Tylko trzeba niestety wysupłać prawie 3 k pln.
 

KorekSAN

Member
Rozkminiam jakieś felgi na zimę (obecnie mam 19 REGULUSA) ale zastanawiam się czy nie kupić 18tek - wiadomo wyjdzie taniej na komplecie z oponami. Pytanie wtedy co z rozmiarem opony czy nie powinny być wyższe a jeśli tak to jakie najlepiej?

EDIT: znalazłem takie zestawienie https://www.wheel-size.com/size/skoda/enyaq-iv/2020/

opony: 235/60R18 103T felgi: 8Jx18 ET45 - bez różnicy przód tył
 
Last edited:

vwir

Well-known member
To mogą nie wejść na tarcze hamulcowe. Trzeba by sprawdzić ile jest miejsca w 19'
 

Mindive

Member
Rozkminiam jakieś felgi na zimę (obecnie mam 19 REGULUSA) ale zastanawiam się czy nie kupić 18tek - wiadomo wyjdzie taniej na komplecie z oponami. Pytanie wtedy co z rozmiarem opony czy nie powinny być wyższe a jeśli tak to jakie najlepiej?

EDIT: znalazłem takie zestawienie https://www.wheel-size.com/size/skoda/enyaq-iv/2020/

opony: 235/60R18 103T felgi: 8Jx18 ET45 - bez różnicy przód tył
163362932072055970345981227482.jpg
Wg instrukcji da radę założyć 18 cali.

Tutaj masz link do fajnej strony, gdzie można zobaczyć jak felga będzie wyglądała na enyaqu.

Opona zimowa lub całoroczna Tutaj masz fajny test zimówek. Ten sam gość ma też test opon całorocznych.
 

vwir

Well-known member
Dotyczy wyłącznie samochodów z silnikiem 109kW. To sugeruje, że mocniejsze wersje mają większe tarcze hamulcowe i w nich już nie wejdą.
 

Mindive

Member
Krótka recenzja opon całorocznych z posta otwierającego ten wątek:
  • Continental AllSeasonContact 255/50 R19 107 W XL, FR 2 szt za 1612 zł
  • Continental AllSeasonContact 235/55 R19 105 V XL,
Opony mają już za sobą 2 miesiące jazdy. Na początku miałem problem z dużą niestabilnością boczną, ale podniesienie ciśnienia do 2,8 bar z przodu i 3,2 bar z tyłu rozwiązało problem. Ogólne wrażenia:
  1. Opona jest głośniejsza przy niższych prędkościach niż letnie bridgestony, ale cichsza przy prędkościach autostradowych.
  2. Na mokrej nawierzchni jest dużo bardziej przewidywalna, plastyczna, łatwo wyczuć moment gdy zaczyna gubić przyczepność - choć dzieje się to przy naprawdę szalonych prędkościach jak 70 na zakręcie z ograniczeniem do 40 (mowa o wjazdach na autrostadę)
  3. Na suchej nawierzchni jest zdecydowanie mniej responsywna od opony letniej
  4. Hamowanie na mokrym i suchym - muszę tutaj zrobić więcej testów, nie miałem okazji przeprowadzić testów hamowania awaryjnego.
Na przyszłość, jak te już zajadę, wypróbowałbym Michelin cross climate 2 - na ten moment podobno lider wśród opon całorocznych.
 

wojti12

New member
część,
mój pierwszy post :)

Przypadkiem trafiłem na to forum a widzę ze tu jest masa wiedzy. Super.
Mam zamówionego Enyaq'a 80 Sportline i czekam. Myślę ze do odbioru będzie centralnie w zimie ;)

Mam do Was pytanie jako ekspertów w temacie opon.
Jak wiemy autko będzie na letnich. Teraz mam dylemat czy:

1) kupić całoroczne a nowe letnie sprzedać jako lekko używane z przebiegiem ok. 10km (tu będą niestety 2 różne rozmiary i może być większy problem ze sprzedażą)

albo

2) kupić komplet zimowy (felgi + opony). Komplet raczej z drugimi felgami bo myślę ze zmiana opon na jednych felgach 2 razy w roku może się odbić na ich stanie.

Co radzicie?
Ja bym bardzo chciał wejść w opcje numer 1 z całorocznymi.
Ale jak patrzę na rozmiary to jest mały problem.

Auto wyjedzie z fabryki na takiej specyfikacji:

VEGA 8J x 20” 235/50 R20 (przód)
VEGA 9J x 20” 255/45 R20 (tył)
(info ze strony Skody)

Wiadomo ze zmieniając na całoroczne chciałbym wykorzytac te felgi fabryczne.
Jednak jak patrzę na Oponeo to nie ma rozmiaru całorocznego 235/50 R20 na przód (chyba ze żle coś patrzę)
Czy można go jakimś innym zastąpić na przedniej osi by pasował?

Jeśli chodzi o tył to widzę ze jest oferta do kupienia na tym rozmiarze 255/45 R20 więc tu spoko.


A jeśli ma być druga opcja (komplet zimowy) to myślałem o zmniejszeniu średnicy felgi do 18 lub 19.
Patrzyłem na Wasz adres co podaliście https://www.wheel-size.com/size/skoda/enyaq-iv/2021/
i tutaj jest sporo opcji ale nie wiem która byłaby najlepsza/efektywniejsza na zimę?
Oraz gdzie byście kupowali taki komlet? U Dealera czy jakoś na rynku? Macie jakieś sprawdzone punkty?

Co do tabelki i parametrów.
to widzę ze TYŁ fabrycznie będzie na parametrze 9Jx20 oraz ET42
Pytanie czy wtedy mogę na tylną oś zakładać inne opcje R18/R19 gdzie w tabelce jest 8J i ET45?

z góry wielkie dzięki za jakiekolwiek wskazówki


1636709765544.png
 

vwir

Well-known member
Ja zrobiłem opcję numer trzy (tyle tylko, że nie w enyaku). Na lato zostawiłem fabryczne dziewiętnastki, a na zimę kupiłem... wielosezonowe osiemnastki ;) Powód jest taki, że już jeździłem na wielosezonówkach i przy moim sposobie użytkowania auta sprawują się lepiej niż zimówki. A jako iż miałem ten sam problem co Ty (nie było sensownych wielosezonówek w rozmiarze 19'') to kupiłem felgi 18'' na zimę.
 

KorekSAN

Member
Ja kupiłem w poniedziałek zimówki:
UNIROYAL 235/55R19 ZOUN 105V WEX
UNIROYAL 255/50R19 ZOUN 107V WEX
Wyboru za dużego nie ma - zależało mi na tym żeby był ten sam bieżnik z przodu i z tyłu. Znajomy który pracuje w oponach mówi że lepiej nie będzie bo fabryki bardzo mało dostarczają, a oni wyprzedaja już stany magazynowe.

Nie mam doświadczenia na wielosezonówkach, a często jeżdżę w góry w zimie. Będę przekładał na fabryczne felgi.

Dodatkowo zamierzam kupic dojazdówkę, bo fabrycznie nie mam nawet zestawu naprawczego.
 

wojti12

New member
dzięki za odpowiedzi Chłopaki
ale wciąż mam dylemat bo piszcie o R19 a w tym Sportline są R20 z innymi parametrami i nie wiem na co zmianić :)
jeśli macie wiedzę jakie zamienniki czyli R18/19 mogę włożyć za ten zestaw będę wdzieczny
szczególnie co z tym przodem zrobić gdzie nie ma całorocznej....
1636793365042.png
 
Top