Estymacja zużycia energii podczas jazdy na dłuższej trasie

xcszuv

Zadomawiam się
Słuchajcie w weekend Zrobiłem dwie dłuższe trasy razem 1200 km TM 3 RWD Większość trasy około 80% to ekspresówka Jechałem przepisowo około 120 km/h średnia z 1200 km wyszła mi 15 kW na 100 km
Natomiast mam problem z estymacją zużycia gdybym nie używał innej aplikacji to mógłbym się mocno zdziwić wstępnie kalkulacja trasy około 300 km pokazywała że dojadę z 20%. nadwyżką która znikała w zastraszającym tempie . Na 300 km różnica wg TM3 wyszła ok 18%.
Oczywiście ABRP wyliczył prawie w punkt ok 1 % różnicy. Prosta matematyka 15kw to 25% baterii w RWD więc 300 km to ok 75% i faktycznie tak wyszło. Planowałem tylko jeden postój z dłuższym ładowaniem więc 10 % różnicy robi robotę

Skąd takie różnice ?
 

Michal

Moderator
Na 300 km różnica wg TM3 wyszła ok 18%.
Co auto pokazywało w zakładce / aplikacji energia? Tam powinno pokazać co było powodem szybszej utraty zasięgu. Zwykle pojawia się tam coś w stylu:
"Jazda z prędkością 110 km/h spowodowała by oszczędności 3,4%"
"Wiatr z kierunku płn-zach spowodował zużycie większe o 0,8%"
 

xcszuv

Zadomawiam się
No właśnie nie było aż tak dużych różnic max 3 % w przypadku "jazda" dodatkowo na minus 2% klima na zielono więc ogółem tutaj nie było takich różnic
.
Ciekawa grafika była w zakładce jazda od razu estymacja ( linia na zielono) była równolegle ustawiona do szarego tla wykresu o te kilkanaście procent powyżej i dopiero podcsz długiej drogi ta linia schodziła się do na końcu trasy do wartości prawidłowego Zużycia energi na koniec trasy ( wyglądało to tak że z 33% na początku co parę kilometrów schodziło o 1 % a skończyłem na 13%)
 

Michal

Moderator
Następnym razem cyknij fotkę żeby pokazać, bo nie wiem czy rozumiem co masz na myśli.
Przychodzi mi jeszcze do głowy pytanie - czy bateria była naładowana do 100% na początku trasy? Dodam, że mam na myśli - naładowana, do takich 100%, żeby auto skończyło się ładować samo, a nie, że pokazało 100% i Ty odłączyłeś kabel.
Pytam, bo to jest jednak LFP, więc system mógł mieć nieaktualne informacje i procencie naładowania, bo nie miał świeżego odczytu napięć. Ttuaj może być też potrzeba właśnie poczekania na zakończenie ładowania, bo to pod koniec następuje bilansowanie celi i ustalanie napięć maksymalnych.
Zwróć uwagę na początek wykresu rozładowania i bardzo strony spadek napięcia na wykresie poniżej. Moja teoria test taka, że jeśli BMS nie miał dobrego pomiaru napięcia przy 100%, to mógł myśleć, że 100% jest niżej / wyżej i przez to źle oceniać spadek pojemności, a podczas jazdy korygował to o zużywaną energię i dlatego inny kont przewidywanego zużycia niż faktycznego.
Voltage-evolution-of-lithium-iron-phosphate-LFP-based-battery-23-A-h-at-25-C.png

[source]
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Natomiast mam problem z estymacją zużycia gdybym nie używał innej aplikacji to mógłbym się mocno zdziwić wstępnie kalkulacja trasy około 300 km pokazywała że dojadę z 20%. nadwyżką która znikała w zastraszającym tempie . Na 300 km różnica wg TM3 wyszła ok 18%.

Zrobiłem ostatnio 1750 km w trasie i wg mnie jest jakiś bug w sofcie, którego wcześniej nie było. Wczoraj zaktualizowałem się do 2023.12.9 z 2023.12.5 zobaczymy czy coś poprawili.

Generalnie u mnie było tak że w Krakowie wyznaczyłem trasę do Kowna z jednym punktem pośrednim ustawionym ręcznie i wg nawigacji miałem być już za 15 minut na Supercharger w Radomiu :-D Wytyczylem trasę jeszcze raz i już było ok.

Później podobny przypadek miałem w drodze powrotnej, ale tym razem błąd nie dotyczył czasu dojazdu, a procenta naładowania - na SuC w Kownie pokazywał że do Białegostoku zejdzie mi jakieś paręnaście procent baterii, później to szybko zaczęło maleć i restart trasy w nawigacji pomógł.

Także moja hipoteza że to jakiś bug.
 

xcszuv

Zadomawiam się
Wjeżdżając domu byłem naładowany na 100% I podpięty do wallconector do ostatniej chwili.
Pierwsze ładowanie zaplanowałem na 320 km na greenwayu 140 kW. Doładowałem auto do 90% na kolejne 250 km i właśnie zaczęły się problemy z estymacją.
Ta pierwsza estymacja czyli 320 km była wyliczona poprawnie a nawet procent zużycia zmalał z uwagi że przejeżdżałem przez Warszawę z prędkością poniżej 80 na godzinę.
Wczoraj naładowalem auto znowu do stówy i zobaczę w środę mam trasę 120 km Co będzie pokazywało w razie co zrobię zdjęcia

p s mam.soft 2023.12.9
 

Jusand

Posiadacz elektryka
Jak wczoraj wracałem z z Warszawy S7 to też pokazywało mi że dojadę na mopa w Ostródzie z 40% około a finalnie dojechałem z 30%. Wydaje mi się że przez to że są stare mapy na której nie ma S7 która była oddana w ostatnim czasie. Tesla myśli że są tam ograniczenia do 70 czy 50 i stąd ta pewnie błędna estymacja. Z Ostródy do Gdańska pomylił się o 2%.
 

tomA

Posiadacz elektryka
Ciekawe ale u mnie tez ostatnio estymacje są bardziej optymistyczne niż realne procenty na dojeździe do celu. Nawet jadąc super mega eko nie jestem w stanie utrzymać zaplanowanej ilości procent przy dotarciu do destynacji…🤔
 

Sceptyczny entuzjasta

Posiadacz elektryka
Ja estymacjom samochodu średnio wierzę. Raz chciał mnie już wysyłać w trasę z ładowarki, ale znając samochód i zużycie w różnych warunkach wiedziałem, że brakuje conajmniej 10%. Jakbym wtedy ruszył ostatnie 50km miałbym horror z jazdą 80 po ekspresówce i pewnie bez ogrzewania w zimie. Jak dla mnie najpewniejsza metoda to poznać co samochód w różnych warunkach jest w stanie wycisnąć i poświęcić 5 minut na przjrzenie trasy samodzielnie, posiłkując się ewentualnie podpowiedziami z ABRP. Doświadczenia nic nie zastąpi.
 
Top