EV for ever

Euronymous

Fachowiec
Planuję zakup nowego EV, który zostanie w rodzinie tak długo, aby, gdy wejdzie program Mój Elektryk (czy inne NaszEauto) edycja 74, rozliczyć go jako zezłomowane auto. Czyli do tego czasu miło by było, aby był na chodzie. Celuję w coś z baterią min. 60x kWh, a najlepiej 70 i więcej. W tej chwili w grze jest IONIQ 6, bo ma dobrą cenę (max wersja UNIQ RWD 77 za ok. 183k + leasing 100% + ubezpieczenie za 1zł) ale myślę też o Maździe 6e, nowym CLA, BYD Seal, a nawet 408. Czyli generalnie sedan alike. Wolałbym nie w SUVy, ale jednak nie wykluczam też Elroq, EV3, 3008, Capri czy innego Scenica. Podoba mi się też CH-R +.

ATM jeżdżę najętą stellantisową Astrą 156 z 2023 r. Auto ma przebieg niewielki, bo 7k km (z rok stało u dealera zanim je wziąłem), ale jak rzuciłem okiem w car scannerze na SoH, to spadło już do 96,875%. Użytkowanie głównie komin i dookoła, ładowanie w domu, DC jakieś może z 10 razy. Może ten typ tak ma, ale trochę jednak zdegradowała ta bateria.

Wiadomo, że największy spadek to użytkowanie początkowe, ale jednak te ponad 3% po ledwie 7k km to trochę już jest. Myślę zatem, że skoro teraz EV ma służyć może i kilkanaście lat, to dobrze by było, aby miało na to większą szansę, czyli może nie patrzyć na samochody z NMC, a te z LFP. Stąd właśnie moje myśli krążą wokół Seala, 6e czy CLA z LFP. I teraz pytanie - czy zasadnie ? Pożyczam na weekend IONIQa, żeby zobaczyć, czy auto mi na pewno przypasuje, choć już teraz wiem, że Hyundai ma dobrą, jak nie bardzo dobrą, ofertę i przede wszystkim podoba mi się, ale ciągle - to NMC, czyli jest ryzyko, że na złomowanie w edycji 74 się załapie, ale nie będzie do tego czasu jeździł. To może właśnie coś z 4k cyklami ładowania, czyli LFP, a nie z 2x cyklami mniej ?
 

Sliszue

IONIQ 5 2025 N-Line RWD
No nie...tak się na Hyundaia mówi ? Rewelacja, nie wiedziałem/nie znałem. Jeśli w niego ostatecznie pójdę, nie widzę opcji, żeby kiedy małżonka zapyta, czym jedziemy? nie odpowiedzieć - Hultajem :)
Jest też mniej cenzuralna wersja, ale nie wypada przywoływać na forum publicznym. 🥸


Jedyne co w tym wszystkim jest "podejrzane", to skoro teraz są takie ceny, to jakie będą za pół roku ? 150k ?
Jest to możliwe. Może też czasy oczekiwania się skrócą. W każdym razie na forum był przykład jak spadła cena Kony i kolega się dogadał na obniżoną cenę po zamówieniu. Osobiście uważam że do 200k + promki to i tak jest lux. Czy ceny nowych spadną do 150k? Jak patrzyłem sobie na porównywalne modele spalinowe z najwyższym wyposażeniem to dużo taniej niż 200k nie wiem czy da się zejść. Może do 170k, ale niżej to wątpię.

Co do hamerykanów, to myślę że Unia powinna rozwijać współpracę z Koreą Południową i Japonią dla dywersyfikacji.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Jeździłem TM3, aby wiedzieć, czy aż tak bardzo nie wtopię, biorąc inne auto i, jeszcze raz, jakkolwiek szarpałbym TM3 jak Reksio szynkę, to jednak skoro szynka zatruta, chwila przyjemności przeminie, a kac już wieczny będzie :) W rezultacie - auto fajne, ale nie aż tak, żeby nie miało alternatyw. Jeśli mam za coś być "wdzięczny" Tesli to za to, że konkurencja nie miała wyjścia i obniżyła/mocno obniżyła ceny.
Na marginesie jedynie, skoro już wspomniałeś - w mojej skromnej ocenie jest dzisiaj dwóch takich zawodników, którzy mocno podpalają świat. Bardzo mocno. Za mocno. Dzisiaj, nie sto lat temu, do czego tak wielu się odnosi, broniąc marki/jej współwłaściciela. I takim ludziom nie wolno pozwalać na jeszcze więcej. A tak będziemy robić, jeśli przyniesiemy im nasze ciężko zarabiane pieniądze. Wsparcie finansowe to jedno z większych, jakie można wyrazić. Więc już kończąc - w wielkim skrócie - TM3 ni żadne inne "T" nie :)
swiete slowa panie kochany, swiete slowa
De gustibus non est disputandum, więc fajnie, że Hultaj :)) robi/zrobił auto nienijakie - ma swoich zwolenników i przed liftem, i po. Może bym nawet myślał i polifcie, ale nie wiadomo, kiedy wyjdzie, a samo auto zwie się - 2026 Ioniq 6, więc nazwa chyba wskazuje, że dopiero na przyszły rok mamy się szykować. Chciałbym natomiast skorzystać jeszcze z dopłaty, a ta jest do końca marca przyszłego roku, więc skoro auto mam mieć nawet może na grudzień, cena dobra, bateria nienajmniejsza, ładowanie super zacne, wizualnie bardzo mi siedzi, to chyba jednak będzie (jeśli będzie) obecne wcielenie. Jeszcze raz dzięki za podsunięcie super miana :)
na hultaja w wersji 6 slinilem sie jak mi sie leasing na cytryne konczyl, gdzies tu leza nawet moje zdjecia z jazd probnych, ale koniec koncow strasznie trzymali ceny i nie chcieli nic opuscic to wyladowalem ze smartem
ale moze za rok, jak sie pare rzeczy w zyciu wyjasni to podejde to tematu jeszcze raz
no i oczywiscie w kolorze kinderblau albo ewentualnie wisniowym
 

Euronymous

Fachowiec
Jest też mniej cenzuralna wersja, ale nie wypada przywoływać na forum publicznym. 🥸
Nie ma już innej opcji. Zostaje wersja kolegi p0li :)
Jest to możliwe. Może też czasy oczekiwania się skrócą. W każdym razie na forum był przykład jak spadła cena Kony i kolega się dogadał na obniżoną cenę po zamówieniu. Osobiście uważam że do 200k + promki to i tak jest lux. Czy ceny nowych spadną do 150k? Jak patrzyłem sobie na porównywalne modele spalinowe z najwyższym wyposażeniem to dużo taniej niż 200k nie wiem czy da się zejść. Może do 170k, ale niżej to wątpię.
Widziałem wątek i też na to liczę, jeśli do tego dojdzie. Jeśli natomiast będę brał za gotówkę, w której będzie zaliczka (nie zadatek), a tak właśnie Hultaje robią, to w przypadku oporu ze strony dealera najwyżej się rozstaniemy bez ostatecznego dealu i bez konsekwencji. Mam z tyłu głowy ew kolejne duże obniżki z uwagi na fakt, że jeśli USA nadal będą się tak bawić, to kto wie, czy Chińczycy jeszcze bardziej nie naprą na Europę, więc i Europa, i Korea, i Japonia będą musieli schodzić z cenami. A skoro tak, to jest jakaś szansa na jeszcze niższe ceny. Jeśli tak natomiast rzeczywiście się zdarzy, to myślę, że ostatecznie dealer nie będzie się wygłupiał i do porozumienia jednak dojdziemy.
na hultaja w wersji 6 slinilem sie jak mi sie leasing na cytryne konczyl, gdzies tu leza nawet moje zdjecia z jazd probnych, ale koniec koncow strasznie trzymali ceny i nie chcieli nic opuscic to wyladowalem ze smartem
ale moze za rok, jak sie pare rzeczy w zyciu wyjasni to podejde to tematu jeszcze raz
no i oczywiscie w kolorze kinderblau albo ewentualnie wisniowym
Wstępnie właśnie wisienkę na torcie zamówiłem. Jak patrzę na zdjęcia, to również się ślinię
1744278471961.png

1744278517274.png
 

Sliszue

IONIQ 5 2025 N-Line RWD
Wstępnie właśnie wisienkę na torcie zamówiłem.
Ulala. Gratulacje. Dawaj znać.

Jeśli natomiast będę brał za gotówkę, w której będzie zaliczka (nie zadatek), a tak właśnie Hultaje robią, to w przypadku oporu ze strony dealera najwyżej się rozstaniemy bez ostatecznego dealu i bez konsekwencji.
Nie wiem jak w Twojej umowie, ale w mojej umowie na zamówienie jest taki diabeł:

„Jeżeli przedmiotem niniejszej umowy jest samochód na indywidualne zamówienie lub samochód, w którym zamontowano akcesoria lub części lub wykonano usługi dodatkowe (zmiany) zgodnie z pkt B.2, a odstąpienie od niniejszej umowy następuje z przyczyn określonych w pkt H.2 lit. a) lub H.2 lit. c) lub z innych przyczyn leżących po stronie Kupującego, Sprzedawca może dodatkowo obciążyć Kupującego karą umowną, w wysokości 15% ceny samochodu.”

H2a i H2c mówią o nieodebraniu auta przez klienta lub niezapłaceniu za zamówione auto.

Z drugiej strony B3:
„Ilekroć w niniejszej umowie lub w Specyfikacji Umowy jest mowa o samochodzie na indywidualne zamówienie należy przez to rozumieć samochód, który nie został jeszcze wyprodukowany i konieczne jest złożenie Producentowi zamówienia na wyprodukowanie samochodu.”
 
Last edited:

Euronymous

Fachowiec
Ulala. Gratulacje. Dawaj znać.


Nie wiem jak w Twojej umowie, ale w mojej umowie na zamówienie jest taki diabeł:

„Jeżeli przedmiotem niniejszej umowy jest samochód na indywidualne zamówienie lub samochód, w którym zamontowano akcesoria lub części lub wykonano usługi dodatkowe (zmiany) zgodnie z pkt B.2, a odstąpienie od niniejszej umowy następuje z przyczyn określonych w pkt H.2 lit. a) lub H.2 lit. c) lub z innych przyczyn leżących po stronie Kupującego, Sprzedawca może dodatkowo obciążyć Kupującego karą umowną, w wysokości 15% ceny samochodu.”

H2a i H2c mówią o nieodebraniu auta przez klienta lub niezapłaceniu za zamówione auto.

Z drugiej strony B3:
„Ilekroć w niniejszej umowie lub w Specyfikacji Umowy jest mowa o samochodzie na indywidualne zamówienie należy przez to rozumieć samochód, który nie został jeszcze wyprodukowany i konieczne jest złożenie Producentowi zamówienia na wyprodukowanie samochodu.”
W mojej takich zapisów brak. Jest jedynie o zwrocie zaliczki czy o jej pomniejszeniu o ew. kwoty składowania, ubezpieczenia i czegoś tam jeszcze auta. Przede wszystkim jednak mam z dealerem umowę ustną, zgodnie z którą biorę auto na 2 dni na testy, żeby podjąć ostateczną decyzję. Stąd właśnie ostatnie wątpliwości głównie w zakresie - jeśli na zawsze, to NMC przejdzie ? Czy zdecydowanie, w takiej sytuacji, albo dużo lepiej LFP ?
piekny, ale mala uwaga z mojej strony - jak mozesz to biez z normalnymi lusterkami a nie kamerami
Dzięki, wiem, bo testowałem te "lusterka" i chyba jak znakomita większość wolę klasykę.
 

OldSeb

Posiadacz elektryka
Stąd właśnie ostatnie wątpliwości głównie w zakresie - jeśli na zawsze, to NMC przejdzie ? Czy zdecydowanie, w takiej sytuacji, albo dużo lepiej LFP ?
Hyundai nie oferuje baterii LFP z żadnym samochodzie więc jesteś "skazany" na NMC. Tak naprawdę ile czasu te LFP pożyją i czy dłużej to się jeszcze okaże bo na razie nie ma wiekowych aut z takimi bateriami. Jak chcesz LFP to z sedanów aktualnie chyba tylko Tesla 3, a w nadchodzących Merc CLA i ta nowa chińska Mazda 6e.
 

lukech

Zadomawiam się
Z ciekawości - z iloma dealerami Hultaja rozmawiałeś? Nie było nigdzie (u żadnego dealera) opcji kupienia już wcześniej zamówionego egzemplarza z nieco wcześniejszą datą produkcji lub wręcz już dostępnego?
 
Top