Fabryka BYD w Segedynie (Węgry)

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Obecny stan budowy fabryki BUD w Segedynie (Szeged):


Pierwsze samochody mają wyjeżdżać z fabryki pod koniec bieżącego roku. Zabaczymy, czy im to wyjdzie. Docelowo: 350 tyś samochód na rok.
 

Razgriz

Zadomawiam się
Obecny stan budowy fabryki BUD w Segedynie (Szeged):


Pierwsze samochody mają wyjeżdżać z fabryki pod koniec bieżącego roku. Zabaczymy, czy im to wyjdzie. Docelowo: 350 tyś samochód na rok.
Spytam Was, bo moja wiedza na ten temat jest... średnia: czy ta fabryka realnie wpłynie na zmianę cen, głównie EV, przez BYD?

Niby ceł nie będzie, ale jednak koszty okołobiznesowe znacząco wyższe w EU niż China.
 

pluto

Pionier e-mobilności
Wg. ChatGPT taka odpowiedź :)

Fabryka BYD na Węgrzech może realnie wpłynąć na ceny samochodów elektrycznych (EV) w Europie, ale skala i tempo tej zmiany zależy od kilku czynników:

Potencjalne czynniki wpływu na ceny:​

  1. Lokalna produkcja = niższe koszty logistyczne i celne
    Produkcja w Europie Środkowej pozwala BYD uniknąć ceł importowych (np. z Chin), obniżyć koszty transportu i skrócić czas dostaw. To daje pole do obniżek cen detalicznych lub lepszych marż przy konkurencyjnej cenie.
  2. Presja konkurencyjna na inne marki
    BYD może wprowadzić atrakcyjnie wycenione modele (w relacji do jakości i wyposażenia), co zmusi konkurencję (VW, Stellantis, Renault, Tesla itd.) do dostosowania cen lub podniesienia standardów.
  3. Efekt skali
    Jeśli fabryka osiągnie planowaną wydajność (setki tysięcy aut rocznie), może to wpłynąć na spadek średnich cen EV w regionie, szczególnie w segmencie aut kompaktowych i miejskich.
  4. Polityka dotacji i regulacje UE
    Rządy krajów UE mogą różnie reagować: część może dalej wspierać lokalne marki, inne zachęcać do konkurencji. Jeśli UE nałoży dodatkowe cła lub ograniczenia na chińskie koncerny, to wpływ BYD na ceny może zostać ograniczony.
  5. Ceny surowców i komponentów (np. baterii)
    BYD sam produkuje akumulatory (m.in. technologia Blade Battery), co daje mu przewagę kosztową nad europejskimi markami uzależnionymi od zewnętrznych dostawców. To również może obniżać ceny EV.

Realistyczny scenariusz:​

  • W krótkim okresie (2025-2026): wpływ na ceny będzie umiarkowany, głównie poprzez oferty BYD w konkretnych segmentach (np. SUV-y, auta kompaktowe).
  • W średnim okresie (2026–2028): możliwy szerszy efekt cenowy, jeśli BYD zwiększy udział rynkowy, a inne firmy zaczną konkurować ceną lub technologią.
 

Razgriz

Zadomawiam się
Wg. ChatGPT taka odpowiedź :)

Fabryka BYD na Węgrzech może realnie wpłynąć na ceny samochodów elektrycznych (EV) w Europie, ale skala i tempo tej zmiany zależy od kilku czynników:

Potencjalne czynniki wpływu na ceny:​

  1. Lokalna produkcja = niższe koszty logistyczne i celne
    Produkcja w Europie Środkowej pozwala BYD uniknąć ceł importowych (np. z Chin), obniżyć koszty transportu i skrócić czas dostaw. To daje pole do obniżek cen detalicznych lub lepszych marż przy konkurencyjnej cenie.
  2. Presja konkurencyjna na inne marki
    BYD może wprowadzić atrakcyjnie wycenione modele (w relacji do jakości i wyposażenia), co zmusi konkurencję (VW, Stellantis, Renault, Tesla itd.) do dostosowania cen lub podniesienia standardów.
  3. Efekt skali
    Jeśli fabryka osiągnie planowaną wydajność (setki tysięcy aut rocznie), może to wpłynąć na spadek średnich cen EV w regionie, szczególnie w segmencie aut kompaktowych i miejskich.
  4. Polityka dotacji i regulacje UE
    Rządy krajów UE mogą różnie reagować: część może dalej wspierać lokalne marki, inne zachęcać do konkurencji. Jeśli UE nałoży dodatkowe cła lub ograniczenia na chińskie koncerny, to wpływ BYD na ceny może zostać ograniczony.
  5. Ceny surowców i komponentów (np. baterii)
    BYD sam produkuje akumulatory (m.in. technologia Blade Battery), co daje mu przewagę kosztową nad europejskimi markami uzależnionymi od zewnętrznych dostawców. To również może obniżać ceny EV.

Realistyczny scenariusz:​

  • W krótkim okresie (2025-2026): wpływ na ceny będzie umiarkowany, głównie poprzez oferty BYD w konkretnych segmentach (np. SUV-y, auta kompaktowe).
  • W średnim okresie (2026–2028): możliwy szerszy efekt cenowy, jeśli BYD zwiększy udział rynkowy, a inne firmy zaczną konkurować ceną lub technologią.
Czyli trochę wróżenie z fusów! ale dzięki za odpowiedź. I Tobie, i Twojemu a(i)systentowi :D
 

pluto

Pionier e-mobilności
Sytuacja teraz na rynku aut elektrycznych jest na tyle dynamiczna, a sytuacja ekonomiczna w Europie też jakby nie pewna więc nikt teraz na 100% nie powie jak to będzie w przyszłości.
Za dużo zmiennych , za dużo niewiadomych, reszta to wróżenie z fusów ;)
 

kubatar

Pionier e-mobilności
W mediach pojawiła sie informacja że fabryki BYD na Węgrzech i w Turcji będą miały zdolności produkcyjne po 150 tys sztuk rocznie.
Mają w nich produkować nie tylko EV co jest dosc zaskakujace biorąc pod uwage ze nie-EV nie są objete cłami.
 

pluto

Pionier e-mobilności
Dodam że na Węgrzech docelowo mają produkować 300 tys. aut rocznie - modele Atto 3, Seal i Song Plus :)
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Te 150 tys co przywołałem to właśnie wydawało mi się trochę mało ale skoro mówisz że docelowo 300 tys to pewnie w drugim etapie. Wiesz może kiedy miałby być realizowany drugi etap?
 

pluto

Pionier e-mobilności
Za 2-3 lata ;)
 
Top