Ile będę miał energii u celu z uwzględnieniem trybu jazdy i warunków atmosferycznych?

Lajkonik

Zadomawiam się
Z problemem zarządzania energią zmagam się od pierwszego dnia jazdy samochodem elektrycznym. Planując jazdę, staram się założyć, że ładowarka do której jadę może nie działać lub być zajęta. Czyli musze mieć zawsze plan B. Plan B to tyle energii aby móc dojechać do kolejnej ładowarki. Temat niby prosty, ale mocno zależny od wielu czynników, takich jak wiatr, temperatura, ciśnienie w kołach, itd.

Dygresja osobista: W pewien słoneczny dzień jechałem autostradą. Do ładowarki miałem 120km. Zasięg na wyświetlaczu 250km. Miałem 130km "handicap". Wydawało mi się, że jestem po bezpiecznej stronie. Ustawiłem tempomat na 135km/h. Handicap topniał. Ale zagadałem się, a w trakcie mocno zaczęło wiać w "pysk". Ostatecznie ostatnie 20 km jechałem z prędkością 90 km za ciężarówką. Do ładowarki dojechałem z 3% poziomem baterii. Wtedy zapragnąłem lepiej zarządzać energią ;-) Czyli mieć system który poinformuje mnie o energii jaką będę miał po dojechaniu do celu z uwzględnieniem aktualnych warunków.

Częściowo, ale całkiem nieźle na mój problem odpowiada aplikacja A better Route Planner zintegrowana z OBD2. Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu z pewnej prawdziwej podróży.


Nie chce spojlerować filmu, ale przy większych prędkościach i mniej korzystnych warunkach, system działa podobnie dobrze. A i oczywiście zalecam wyciąganie OBD2 kiedy nie jest używane aby Wam się nikt do samochodu nie włamał ;-)
 
Last edited:

Michal

Moderator
Super filmik! ABRP masz w wersję pro? Bo dopiero ona ma prognozowanie w oparciu o warunki atmosferyczne ;)
 
Last edited:

Michal

Moderator
Podobno płatna wersja ABRP dużo lepiej prognozuje zasięgi i procenty zwłaszcza biorąc pod uwagę prognozę warunków atmosferycznych. Przykładowo jadąc Warszawa -> Gdańsk autostradami masz kawałek drogi Warszawa -> Łódź na zachód, a później jedziesz na północ od Łodzi. Warunki mogą być znacząco inne, więc i zużycie. Darmowa wersja ABRP bierze pod uwagę tylko chwilowe zużycie, więc jeśli wiatr wieje z północy, a jeśli jedziesz fragment do Łodzi, może się wydawać, że będziesz na miejscu będziesz miał dużo baterii, a po wjechaniu na A1 sytuacja może się szybko zmienić.
 

Lajkonik

Zadomawiam się
Podobno płatna wersja ABRP dużo lepiej prognozuje zasięgi i procenty zwłaszcza biorąc pod uwagę prognozę warunków atmosferycznych. Przykładowo jadąc Warszawa -> Gdańsk autostradami masz kawałek drogi Warszawa -> Łódź na zachód, a później jedziesz na północ od Łodzi. Warunki mogą być znacząco inne, więc i zużycie.
Dzięki za hinta. Kupie płatną wersje, przetestuje i dam znać. Póki co mój test opiera się na zużyciu energii będącym wynikiem aktualnego zużycia energii. Wcześniej zrobiłem sobie excela, w którym to liczyłem ręcznie. Wyniki miałem bardzo podobne. Osobiście przydałaby się mi jeszcze funkcja, w której wpisałbym poziom energii u celu, a aplikacja uwzględniając warunki atmosferyczne, zalecałaby jazdę z określoną prędkością.
 

Michal

Moderator
Dzięki za hinta. Kupie płatną wersje, przetestuje i dam znać. Póki co mój test opiera się na zużyciu energii będącym wynikiem aktualnego zużycia energii.
Nie musisz kupować - możesz skorzystać z 30 dni za darmo po użyciu kodu np. Bjorna:

Wcześniej zrobiłem sobie excela, w którym to liczyłem ręcznie. Wyniki miałem bardzo podobne. Osobiście przydałaby się mi jeszcze funkcja, w której wpisałbym poziom energii u celu, a aplikacja uwzględniając warunki atmosferyczne, zalecałaby jazdę z określoną prędkością.
Rzeczywiście brzmi sensownie - szkoda że tego nie ma. Jako obejście możesz ustawić sobie w ABRP maksymalną prędkość i to bardzo mocno wpływa na końcowy stan baterii na miejscu. W ten sposób trochę ręcznie możesz sobie dopasować poziom energii u celu ;)
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Nie musisz kupować - możesz skorzystać z 30 dni za darmo po użyciu kodu np. Bjorna:


Rzeczywiście brzmi sensownie - szkoda że tego nie ma. Jako obejście możesz ustawić sobie w ABRP maksymalną prędkość i to bardzo mocno wpływa na końcowy stan baterii na miejscu. W ten sposób trochę ręcznie możesz sobie dopasować poziom energii u celu ;)
W ABRP możesz spokojnie wpisać jaki chcesz mieć stan baterii po dotarciu do celu, wystarczy „edytować” ostatni punkt trasy i jest tam opcja z jakim stanem baterii chcesz tam dotrzeć
 

Michal

Moderator
W ABRP możesz spokojnie wpisać jaki chcesz mieć stan baterii po dotarciu do celu, wystarczy „edytować” ostatni punkt trasy i jest tam opcja z jakim stanem baterii chcesz tam dotrzeć
Ale wtedy po prostu wyznaczy trasę tak samo, tylko każe Ci się dłużej albo dodatkowo jeszcze raz ładować. Chodzi chyba o to, żeby dojechać np. bez ładowania i na koniec mieć np. 30%.
W ABRP nawet jak ustawisz, że nie masz żadnego gniazda ładowania, to i tak poprowadzi przez ładowarkę w zamiast zmniejszyć prędkość :p
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Ale wtedy po prostu wyznaczy trasę tak samo, tylko każe Ci się dłużej albo dodatkowo jeszcze raz ładować. Chodzi chyba o to, żeby dojechać np. bez ładowania i na koniec mieć np. 30%.
W ABRP nawet jak ustawisz, że nie masz żadnego gniazda ładowania, to i tak poprowadzi przez ładowarkę w zamiast zmniejszyć prędkość :p
Wszystko zależy jak dokładnie ustawisz. std ustawienie mam 110% max 130kmh, ale wygenerowało mi coś takiego jak w załączniku
 

Attachments

  • E8DF5A78-939A-4A85-BD1C-22982EF9FF07.png
    E8DF5A78-939A-4A85-BD1C-22982EF9FF07.png
    1,2 MB · Liczba wyświetleń: 74

Michal

Moderator
Ale jak ustawisz, że chcesz dojechać z 30% to już Cię skieruje na ładowarkę - przynajmniej u mnie tak robi.
 
Top