Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Na każdy temat
Jak walczyć z kultem zapierdalania (prędkość)
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="piotrpo, post: 149292, member: 3354"] Nie w automotive, ale brałem udział w tworzeniu systemów o sporym potencjale zabijania ludzi w razie awarii. Ja sie nie emocjonuję. Autostradami jeżdżę 140-150, podczas wyprzedzania zwiększam prędkość, trzymam się w miarę możliwości prawego pasa i trafiły mi się takie przypadki. Wydaje mi się, że emocje raczej były po drugiej stronie. Przecież dokładnie taki sam obowiązek zachowania szczególnej ostrożności ma kierowca zbliżając się do przejścia dla pieszych. Ta szczególna ostrożność jest dość dziwnym terminem w PoRD, ale ogólnie zakłada, że obaj mają zakładać, że ten drugi może coś odwalić. Co do wypadku BMW i KIA na A1, nie mamy oczywiście pełnych danych, natomiast można sobie pospekulować. Załóżmy KIA 140 (a może mniej), BMW 280 (a może więcej). Różnica prędkości 140 km/h, czyli 29 m/s Pozwolę sobie zaokrąglić do 30m/s Prawidłowa zmiana pasa na lewy, to zerknięcie w lusterko, upewnienie się i zmiana pasa. Powiedzmy 5 sekund od momentu decyzji do zakończenia manewru. To oznacza, że w te 5 sekund oba samochody zbliżą się do siebie o 30*5 = 150 m. W nocy ocena zarówno odległości, jak i prędkości pojazdów jest trudniejsza, bo w praktyce można to robić jedynie na podstawie odstępu pomiędzy reflektorami, widzianej w lusterkach. Czyli w praktce - widzisz samochód na lewym "gdzieś daleko", wykonujesz manewr zmiany pasa, po jego zakończeniu masz zapierdalacza na zderzaku w najlepszym razie. To popatrzmy na możliwość uniknięcia zderzenia przez BMW - samochody seryjne mają drogę hamowania ze 100km/h do 0 na poziomie 35m. Biegli sądowi uśredniają, że ocena sytuacji, podjęcie decyzji o konieczności hamowania, przeniesienie stopy z gazu na hamulec to 1s. Hamowanie z punktu widzenia fizyki to zamiana energii kinetycznej pojazdu, na energię cieplną z użyciem tarcz hamulcowych o określonej mocy - wiemy, że samochód ma większego kopa przy małych prędkościach a małego przy dużych - podobnie jest z hamulcami. Załóżmy, że ta zdolność przetwarzania energii jest stała, pomińmy pojemność cieplną tarcz itd.. Ponieważ energia kinetyczna to E = mv^2/2 **czas** hamowania z 200 km/h będzie 4 razy większy niż ze 100 km/h z 280 czas hamowania będzie już ~8 razy dłuższy (7.84). Czyli z tych 35m drogi hamowania robiłoby się 280m, przy 140 (prędkość docelowa) droga hamowania to 70m. Tylko liczyłem czas, a nie drogę, a dość oczywiste jest, że droga hamowania będzie jeszcze dłuższa, bo szybciej jadący samochód w każdej sekundzie przejedzie więcej niż taki, który jedzie wolno. i z 210m (280-70) robi się więcej - sorki ale nie liczę całek w pamięci i trochę mi się nie chce rozpisywać wzorów. Policzmy "szacunkowo, na pałę", że jechał 2 razy szybciej, to i w czasie hamowania przejedzie 2 razy więcej. czyli z 210m robi się 420m. Podsumowując te wyliczenia - jeżeli jedziesz autostradą 280 km/h, ktoś zjedzie na pas z prędkością 140 km/h bliżej niż 420m przed tobą, to nawet zakładając, że hamulce się po prostu nie przegrzeją nie jesteś w stanie zmniejszyć prędkości na tyle, żeby uniknąć najechania. Z drugiej strony - jadę autostradą 140 w nocy. Nie jestem w stanie ocenić ile jedzie ktoś 400m za mną, ani przewidzieć, że nie jest w stanie zredukować prędkości tak szybko, żeby uniknąć kolizji. [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Na każdy temat
Jak walczyć z kultem zapierdalania (prędkość)
Top