Jak wiatr wpływa na zużycie / zasięg - na podstawie danych abetterrouteplanner.com

Michal

Moderator
Trafiłem na bardzo ciekawą informację o wpływie wiatry na zasięgi EV, więc podsyłam:
, dane na podstawie TM3 zbierane przez A Better Route Planner.

W telegraficznym skrócie:
Opracowanie przy prędkościach 100-120km/h.
Jadąc pod wiatr można mieć zużycie wyższe o nawet 3kWh, a z wiatrem niższe tylko o 1kWh.
W autach spalinowych zasada jest taka sama, ale przy sprawności silnika spalinowego 25-30% wpływ na spalanie jest 3-4 krotnie niższy, więc mało zauważalny.
  • Jadąc z wiatrem (Tailwind) wiejącym 10 m/s (36 km/h, 22 mph) zużycie typowej Tesla Model 3 spada o 6%
  • Jadąc pod wiatr (Headwind) wiejący 10 m/s zużycie TM3 wzrasta o 19%
  • Przy wietrze bocznym (Crosswind) wiejącym 10 m/s zużycie TM3 może być większe o nawet 8%
Ps. Oczywiście używając do planowania tras abetterrouteplanner.com w wersji płatnej jest to uwzględniane na podstawie danych o pogodzie.
1627029033370.png
 

Michal

Moderator
Top