Jaki Wallbox

wit

Nowy na Forum
Witam wszystkich. Niedługo będę posiadaczem Citroena eC4. Przyznam że niewiele wiem o elektromobilności. Wiem że potrzebuje ładowarki/Wallboxa do ładowania auta w domu. Stąd pytanie do koleżanek i kolegów - co kupić?
 

p0li

Pionier e-mobilności
jesli planujesz stacjonarny walbox i ładowanie tylko swojego samochodu - jakikolwiek 11kW wystarczy, jakbyś chciał ładować starą Teslę albo ZOE to jak różnica w cenie jest nieduża - bierz 22kW
jeśli wolisz coś przewoźnego to masz dwie opcje - droższą - 3fazowe EVSE o mocy 11kW (drogie) lub 1fazowe EVSE o mocy 7,4kW (tańsze)
ale jak w pierwszym przypadku wystarczy ci gniazdo CEE 16A tak w drugim musisz mieć gniazdo 32A (jednak rzadziej spotykanie)
 

p0li

Pionier e-mobilności
będzie OK - z tym że jest to stacja tylko 3fazowa - nie naładujesz samochodu jak jedna faza padnie lub masz do dyspozycji tylko jedną fazę
z przetestowanych przeze mnie urządzeń KHONS ma taką możliwość i (ale to już słyszałem) juice box i niektóre wersje zencarów czy nrgkick
 

solik

Pionier e-mobilności
A jesli chcialbys mobilna to Zencar 11kw - moze sobie wisiec na haczyku a i w trase mozna ja zabrac. Wiele obiektow noclegowych udostepnia gniazdka a ta dodawana do Citroena to porazka a nie ladowarka.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Zacznijmy od podstaw - jakie masz przyłącze w domu? Jakie zabezpieczenie przedlicznikowe?

Odnośnie wallboxa 22kW - przydaje się nie tylko do zoe i tesli, ale też do wszystkich aut z ładowarką pokładową 7kW.
 

Cav

Pionier e-mobilności
A jesli chcialbys mobilna to Zencar 11kw - moze sobie wisiec na haczyku a i w trase mozna ja zabrac.
I to jest zdecydowanie najlepsza opcja.
Przy takiej bateryjce jaka jest w ec4, 22 kW to już zbytek.
Różnica czy w domu się naładujesz od 0 do 100 w 2h czy 4 h, nie jest specjalnie istotna.
A cena i upierdliwość wesji 22 kW już spora.

Przykładowo: ja przez dwa lata faktycznie potrzebowałem czegoś mocniejszego niż 3kW może raz.....
22 kW nie potrzebowałbym ani razu.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Tak jak pisałem - z evse 22kW nie chodzi o to, żeby ładować się z prędkością 22kW, tylko o to, żeby auto z ładowarką jednofazową ładować szybciej niż 3,6kW.

Różnica w cenie zencar 11kW vs zencar 22kW wynosi nieco ponad 300pln.

Niebardzo rozumiem, o co chodzi z większą upierdliwością. Że grubszy kabel? Nie miałem zencara 22kW w rękach, więc ciężko mi się odnieść. W przypadku uznanych producentów (mennekes, etc) kabel 22kW mimo iż gruby jest bardzo elastyczny i bezproblemowy.
 
Last edited:

JareG

Pionier e-mobilności
(...)
Niebardzo rozumiem, o co chodzi z większą upierdliwością. Że grubszy kabel? Nie miałem zencara 22kW w rękach, więc ciężko mi się odnieść. W przypadku uznanych producentów (mennekes, etc) kabel 22kW mimo iż gruby jest bardzo elastyczny i bezproblemowy.
Mam Khons'a 22kW. I użyty tu kabel jest znacznie sztywniejszy, niż 22kW typ2 Mennekes :)

Pozdrawiam
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Witam wszystkich. Niedługo będę posiadaczem Citroena eC4. Przyznam że niewiele wiem o elektromobilności. Wiem że potrzebuje ładowarki/Wallboxa do ładowania auta w domu. Stąd pytanie do koleżanek i kolegów - co kupić?
pierwsze pytanie jaką masz ładowarkę OBC - eC4 chodzą w dwóch wersjach 1f - 7.2kW i 3f - 11kW. To z grubsza determinuje czego szukasz. Jak będziesz mieć ładowarkę 11kW a auto 7,2kW to wypadkowo i tak nie naładujesz szybciej niż 3,6kW
 

Cav

Pionier e-mobilności
Tak jak pisałem - z evse 22kW nie chodzi o to, żeby ładować się z prędkością 22kW, tylko o to, żeby auto z ładowarką jednofazową ładować szybciej niż 3,6kW.
A ten ec4 ma jednofazową?
Różnica w cenie zencar 11kW vs zencar 22kW wynosi nieco ponad 300pln.

W wersji mobilnej?
Niebardzo rozumiem, o co chodzi z większą upierdliwością. Że grubszy kabel?
Tak, grubszy i dużo sztywniejszy.
Ciężko się to pakuje do bagażnika....
Dotyczy również zwykłych kabli Type2, a to z nimi mam doświadczenia głównie.
 

p0li

Pionier e-mobilności
pierwsze pytanie jaką masz ładowarkę OBC - eC4 chodzą w dwóch wersjach 1f - 7.2kW i 3f - 11kW. To z grubsza determinuje czego szukasz. Jak będziesz mieć ładowarkę 11kW a auto 7,2kW to wypadkowo i tak nie naładujesz szybciej niż 3,6kW
nie wiem skad masz takie wiadomosci ale moje eC4 ładuje się zarówno 11kW z 3 faz jak i 7,4kW na jednej fazie - sprawdzone i tutaj opisane
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
A ten ec4 ma jednofazową?


W wersji mobilnej?

Tak, grubszy i dużo sztywniejszy.
Ciężko się to pakuje do bagażnika....
Dotyczy również zwykłych kabli Type2, a to z nimi mam doświadczenia głównie.
mam ZENCAR w wersji 11kW ale wtyczką 32A i ten kawałek kabla od wtyczki do cegły jest mega gruby i mega sztywny.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
nie wiem skad masz takie wiadomosci ale moje eC4 ładuje się zarówno 11kW z 3 faz jak i 7,4kW na jednej fazie - sprawdzone i tutaj opisane
W PL chodzą dwie wersje OBC. 11kW kupujesz za dopłatą ok. 1500pln. Standardowo większość aut z PSA ma w Polsce ładowarki 1f.
11kW na 1f ma 16A czyli 3,6kW.
 

vwir

Pionier e-mobilności
W wersji mobilnej?
Tak. 11kW kosztuje coś ok. 1900, a wersja 22kw ok 2200.
A ten ec4 ma jednofazową?
A co za różnica? Do każdego auta będzie kupował nowego wallboxa? Skoro może raz dołożyc 300pln i mieć spokój?
Tak, grubszy i dużo sztywniejszy.
Ciężko się to pakuje do bagażnika....
Ja w ogóle jestem zdania, że to co producent dodaje w komplecie z autem wystarcza w zupełności do awaryjnego podładowania się gdzieś z 230V. Przez 5 lat jazdy elektrykami dwa razy w życiu zdarzyło mi się z tego skorzystać. Przy takim podejściu niczego nie pakujesz do bagażnika. No i tak jak pisałem - wszystko zależy od producenta kabla. Z moich obserwacji wynika, że chińskie tanie kable 3f 22kW faktycznie są sztywne i niewygodne. Ale są takie, z którymi nie ma tego problemu. Mam mennekesa 22kW i złego słowa nie powiem. Jest bardziej elastyczny niż 1f 7kW chińczyk, którego miałem wcześniej. Nie wiem jaki kabel ma zencar 22kw, nie miałem go w rękach.
 
Last edited:

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Ja w ogóle jestem zdania, że to co producent dodaje w komplecie z autem wystarcza w zupełności do awaryjnego podładowania się gdzieś z 230V. Przez 5 lat jazdy elektrykami dwa razy w życiu zdarzyło mi się z tego skorzystać. Przy takim podejściu niczego nie pakujesz do bagażnika.
Ja mam zupełnie doświadczenia. W moich miejscach docelowych często ładowałem ZOE właśnie 3f. Na przestrzeni 2lat spokojnie ponad 20 razy.
Natomiast teraz jak ładowałem pod domem tesle z 1f 16A to byłem mega niezadowolony z niewygody takiego rozwiązania i braku możliwości by naładować się w jakimś rozsądnym czasie.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Ja w ogóle jestem zdania, że to co producent dodaje w komplecie z autem wystarcza w zupełności do awaryjnego podładowania się gdzieś z 230V. Przez 5 lat jazdy elektrykami dwa razy w życiu zdarzyło mi się z tego skorzystać.
Bo nie masz drugiego lokum z mocnym złączem.
Na wyjazd na daczę, taka mobilna wersja jest jak znalazł - jadę sobie 300 km i doładowuję w cenie domowej, a tam zazwyczaj spieszy mi się bardziej niż w domu.

P.S.
Zencara 11 kW możesz kupić taniej niż za 1900.
Niekoniecznie z fakturą i z ryzykiem dopłaty cła, ale jednak.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Na wyjazd na daczę, taka mobilna wersja jest jak znalazł - jadę sobie 300 km i doładowuję w cenie domowej, a tam zazwyczaj spieszy mi się bardziej niż w domu.
Ja mam dokładnie tak u rodziców. Mają dwie taryfy więc tym bardziej zależy na szybkim podładowaniu w nocnej.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Zencara 11 kW możesz kupić taniej niż za 1900.
Niekoniecznie z fakturą i z ryzykiem dopłaty cła, ale jednak.
Pewnie dokładnie tak samo jak wersję 22kW. Więc nadal - różnica będzie taka sama.

Bo nie masz drugiego lokum z mocnym złączem.
Zgadza się - w takiej sytuacji może i bym rozważył wożenie. Nie wiem jednak, czy autor wątka ma taką sytuację czy nie. Tutaj już musi się sam wypowiedzieć i dopasować sprzęt do potrzeb. Ma już chyba wszystkie możliwe informacje.
 
Top