Kilka pytań przed zakupem

naitsyrk

Nowy na Forum
witam i kłaniam się. Jestem przekonany do zakupu Y, byłem kilka miesięcy temu na jeździe testowej i od razu się przekonałem. Od jakiegoś czasu czytam forum i urodziło mi się kilka pytań dotyczących TMY.

1. Zastanawiam się nad LR RWD vs LR AWD. Różnice które znam, to:
- inny napęd: natomiast wydaje mi się, że rzadko potrzebuje AWD w codziennej jeździe, zimy też spokojniejsze, więc nie widzę problemu
- inne nagłośnienie: to akurat dla mnie obojętne
- RWD ma mniejsze przyspieszenie: dla mnie takie jest zupełnie wystarczające
- wnętrze: to mnie mocno intryguje, bo akurat wnętrze chce mieć ładne. W AWD jest "Premium", w RWD jest napisane, że są "tekstylne wykończenia drzwi". I teraz nie wiem, czy różnica jest tylko w obiciu drzwi? Jeśli tak, to wiecie może jak znacząca jest to różnica? Czy jest coś więcej?
- Zasięg jest większy w RWD, co mnie mocno przekonuje
- Cena niższa o 10k w RWD
Wobec powyższego, zastanawiam się mocno nad RWD ale chodzi mi po głowie myśl, czy nie będę żałował, że nie dopłaciłem tych 10k. Z drugiej strony zależy mi na zasięgu i miałbym większy w RWD. Jestem bardzo ciekawy Waszych spostrzeżeń/doświadczeń
2. Na jeździe testowej byłem po miesiącu od premiery. Auto jakie dostałem było w kolorze czarnym. Byłem zaskoczony jak wiele zarysowań pojawiło się na lakierze, po tak krótkim czasie. Nie były to zarysowania od uderzeń, wyglądały jak od piasku, kamyków, paznokci (przy klamkach była masakra). Czytałem na forum, że czarny lakier w Tesli jest dość słaby, co by potwierdzało to o czym piszę Chciałbym mieć czarną Tesle, dlatego zastanawiam się, czy nie wziąć białej i ją okleić. Myślę, że okleję ją za 10-12k, a wybierając biały kolor w konfiguratorze, będzie -5k względem czarnego. Więc dopłata nie tak duża, ale trzeba się pierniczyć, a nie wiem czy warto. Co sądzicie?
3. Czy dobrze wnioskuje, że nie ma powodu, żeby wybierać inną wersję autopilota niż podstawowa?
4. Pewnie wielu uzna to pytanie za foliarskie, natomiast na tym forum spotkałem się kiedyś z komentarzem o który teraz zahaczam. Chodzi o wpływ na zdrowie podczas przebywania w pobliżu tak dużej baterii (właście siedząc na niej). Czy spotkaliście się z badaniami, albo faktycznymi informacjami, które potwierdzałyby jakikolwiek wpływ na samopoczucie/zdrowie osób podróżujących?
5. Jeśli chodzi o dofinansowanie, które można dostać na elektryka. Jest to około 30k na JDG. Nie znalazłem informacji czy jest to netto czy brutto? I te pieniądze są przelewane do leasingodawcy, czy do mnie? W moim przypadku biorę leasing z niskim wykupem, żeby się załapać na 0,99%.
6. Kojarzy ktoś, jaki okres/kwartał w ciągu roku był historycznie najkorzystniejszy cenowo? Oferta niskiego leasingu dostępna teraz, jest w oczywisty sposób skierowana pod wyniki trzeciego kwartału Tesli. Czy czwarty kwartał może być korzystniejszy dla nas, kupujących?
 

strusio8

Zadomawiam się
Nie mam tesli, więc odpowiem tylko 5:
Dofinansowanie jest netto, VAT nie jest zwracany. Czyli żeby dostać 30k musisz wpłacić na auto 36900 brutto(opłata wstępna).
I te 30k dostaniesz za jakiś rok, o ile dostaniesz bo program jest do czerwca przyszłego roku i chyba nie jest powiedziane co zrobią ze złożonymi i nierozpatrzonymi wnioskami w momencie zamknięcia naboru.
 
Last edited:

danielm

Pionier e-mobilności
ad1. przesiadłem się z 3 RWD 2019 do Y LR RWD finansowane kredytem jako osoba prywatna więc te 10tys taniej ma dla mnie znaczenie, niby gorsze nagłośnienie ale lepsze niż miałem w 3, brak alkantary w boczkach i na desce rozdzielczej absolutnie bez znaczenia bo materiał który jest jest ładny (moim zdaniem).
ad2. tak lakiery we współczesnych autach są delikatne bo ekologia
ad3 w 2019 kupiłem pełną autonomię która nadal nie działa albo działa gorzej niż działała w 2021-2023. teraz wziąłem podstawę.
ad4. bateria nie ma wpływu, prędzej wysokie napięcie w kablach wysokiego napięcia które idą dookoła auta, badań jest bardzo dużo, również długa lista wymagań które spełnia lub nie spełnia każdy produkt dopuszczony do sprzedaży, zwłaszcza w unii która jest bardzo restrykcyjna
 

inter

Pionier e-mobilności
witam i kłaniam się. Jestem przekonany do zakupu Y, byłem kilka miesięcy temu na jeździe testowej i od razu się przekonałem. Od jakiegoś czasu czytam forum i urodziło mi się kilka pytań dotyczących TMY.

1. Zastanawiam się nad LR RWD vs LR AWD. Różnice które znam, to:
- inny napęd: natomiast wydaje mi się, że rzadko potrzebuje AWD w codziennej jeździe, zimy też spokojniejsze, więc nie widzę problemu
- inne nagłośnienie: to akurat dla mnie obojętne
- RWD ma mniejsze przyspieszenie: dla mnie takie jest zupełnie wystarczające
- wnętrze: to mnie mocno intryguje, bo akurat wnętrze chce mieć ładne. W AWD jest "Premium", w RWD jest napisane, że są "tekstylne wykończenia drzwi". I teraz nie wiem, czy różnica jest tylko w obiciu drzwi? Jeśli tak, to wiecie może jak znacząca jest to różnica? Czy jest coś więcej?
- Zasięg jest większy w RWD, co mnie mocno przekonuje
- Cena niższa o 10k w RWD
Wobec powyższego, zastanawiam się mocno nad RWD ale chodzi mi po głowie myśl, czy nie będę żałował, że nie dopłaciłem tych 10k. Z drugiej strony zależy mi na zasięgu i miałbym większy w RWD. Jestem bardzo ciekawy Waszych spostrzeżeń/doświadczeń
2. Na jeździe testowej byłem po miesiącu od premiery. Auto jakie dostałem było w kolorze czarnym. Byłem zaskoczony jak wiele zarysowań pojawiło się na lakierze, po tak krótkim czasie. Nie były to zarysowania od uderzeń, wyglądały jak od piasku, kamyków, paznokci (przy klamkach była masakra). Czytałem na forum, że czarny lakier w Tesli jest dość słaby, co by potwierdzało to o czym piszę Chciałbym mieć czarną Tesle, dlatego zastanawiam się, czy nie wziąć białej i ją okleić. Myślę, że okleję ją za 10-12k, a wybierając biały kolor w konfiguratorze, będzie -5k względem czarnego. Więc dopłata nie tak duża, ale trzeba się pierniczyć, a nie wiem czy warto. Co sądzicie?
3. Czy dobrze wnioskuje, że nie ma powodu, żeby wybierać inną wersję autopilota niż podstawowa?
4. Pewnie wielu uzna to pytanie za foliarskie, natomiast na tym forum spotkałem się kiedyś z komentarzem o który teraz zahaczam. Chodzi o wpływ na zdrowie podczas przebywania w pobliżu tak dużej baterii (właście siedząc na niej). Czy spotkaliście się z badaniami, albo faktycznymi informacjami, które potwierdzałyby jakikolwiek wpływ na samopoczucie/zdrowie osób podróżujących?
5. Jeśli chodzi o dofinansowanie, które można dostać na elektryka. Jest to około 30k na JDG. Nie znalazłem informacji czy jest to netto czy brutto? I te pieniądze są przelewane do leasingodawcy, czy do mnie? W moim przypadku biorę leasing z niskim wykupem, żeby się załapać na 0,99%.
6. Kojarzy ktoś, jaki okres/kwartał w ciągu roku był historycznie najkorzystniejszy cenowo? Oferta niskiego leasingu dostępna teraz, jest w oczywisty sposób skierowana pod wyniki trzeciego kwartału Tesli. Czy czwarty kwartał może być korzystniejszy dla nas, kupujących?
Ad4. Nie ma żadnego wpływu, są filmiki na YT z pomiarem promieniowania którego brak, jedynie wystepuje w trakcie ładowania. Urządzenia w domu, mają większe promieniowanie.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Roznica zasiegu miedzy RWD LR a AWD jest prawie pomijalna. Ja wole miec naped AWD, jednak auto jest ciezkie i potrafi sie taki naped przydac.
Doplate masz netto i tak jak koledzy napisali, wplacasz brutto a netto dostaniesz na swoje konto jak spelnisz wszystkie wymogi programu. Jesli chcesz oklejac to bierz czarny czy grafi i oklejaj na czarny. Bialy bedzie zawsze gdzies przeswitywal.
 

nabrU

Moderator
witam i kłaniam się. Jestem przekonany do zakupu Y, byłem kilka miesięcy temu na jeździe testowej i od razu się przekonałem. Od jakiegoś czasu czytam forum i urodziło mi się kilka pytań dotyczących TMY.

Cześć Krystian ;)

1. Zastanawiam się nad LR RWD vs LR AWD. Różnice które znam, to:
- inny napęd: natomiast wydaje mi się, że rzadko potrzebuje AWD w codziennej jeździe, zimy też spokojniejsze, więc nie widzę problemu
- inne nagłośnienie: to akurat dla mnie obojętne
- RWD ma mniejsze przyspieszenie: dla mnie takie jest zupełnie wystarczające
- wnętrze: to mnie mocno intryguje, bo akurat wnętrze chce mieć ładne. W AWD jest "Premium", w RWD jest napisane, że są "tekstylne wykończenia drzwi". I teraz nie wiem, czy różnica jest tylko w obiciu drzwi? Jeśli tak, to wiecie może jak znacząca jest to różnica? Czy jest coś więcej?
- Zasięg jest większy w RWD, co mnie mocno przekonuje
- Cena niższa o 10k w RWD
Wobec powyższego, zastanawiam się mocno nad RWD ale chodzi mi po głowie myśl, czy nie będę żałował, że nie dopłaciłem tych 10k. Z drugiej strony zależy mi na zasięgu i miałbym większy w RWD. Jestem bardzo ciekawy Waszych spostrzeżeń/doświadczeń

Panuje tu powszechna opinia, że warto dołożyć 10k do AWD. Ale kwestie finansowe są bardzo osobiste więc sam musisz zdecydować.
Co do różnic wnętrza: idź do salonu Tesli i porównaj RWD z AWD, bo to nie jest tak że RWD ma 'gorsze' wnętrze.

3. Czy dobrze wnioskuje, że nie ma powodu, żeby wybierać inną wersję autopilota niż podstawowa?

Zgoda. Podstawowy AP i S3XY Commander dadzą Ci więcej niż Enhanced AP.

4. Pewnie wielu uzna to pytanie za foliarskie, natomiast na tym forum spotkałem się kiedyś z komentarzem o który teraz zahaczam. Chodzi o wpływ na zdrowie podczas przebywania w pobliżu tak dużej baterii (właście siedząc na niej). Czy spotkaliście się z badaniami, albo faktycznymi informacjami, które potwierdzałyby jakikolwiek wpływ na samopoczucie/zdrowie osób podróżujących?

Generalnie promieniowanie EM ma jakiś tam wpływ na ludzkie zdrowie (jeśli o to Ci chodzi w wypadku baterii), ale jest ono wszędzie wokół nas. Inaczej nie było by radia, telewizji, telefonii komórkowej, kontroli ruchu lotniczego, nawigacji GPS, WiFi i wielu innych technologii, które używamy na co dzień. Bateria jest też w metalowej obudowie, która jest niejako klatką Faraday'a czyli praktycznie na zewnątrz promieniowanie EM jest minimalne. Sama bateria jako tako nie stanowi problemu w tym względzie, do powstania silnego pola EM potrzebny jest przepływ dużego prądu o sporym napięciu.

6. Kojarzy ktoś, jaki okres/kwartał w ciągu roku był historycznie najkorzystniejszy cenowo? Oferta niskiego leasingu dostępna teraz, jest w oczywisty sposób skierowana pod wyniki trzeciego kwartału Tesli. Czy czwarty kwartał może być korzystniejszy dla nas, kupujących?

Cenniki / promocje Tesli to spora niewiadoma, więc tu ciężko coś powiedzieć.
 

umcus

Pionier e-mobilności
1. Zastanawiam się nad LR RWD vs LR AWD. Różnice które znam, to:
- inny napęd: natomiast wydaje mi się, że rzadko potrzebuje AWD w codziennej jeździe, zimy też spokojniejsze, więc nie widzę problemu
Jak jeździsz zasadniczo spokojnie i po mieście - AWD niepotrzebne. Jak lubisz korzystać z przyspieszenia, z AWD będziesz się czuł nieco stabilniej/bezpieczniej przy gwałtownych manewrach z przyspieszaniem, zwłaszcza na nierównych drogach.
- RWD ma mniejsze przyspieszenie: dla mnie takie jest zupełnie wystarczające
Też mi się tak wydawało. Tzn. nadal tak mi się wydaje, ale ostatnio jakoś tak wyszło, że dosyć często korzystałem z "buta" i mam taki wniosek, że jestem bardzo zadowolony, że mam AWD, a nie RWD.

I w tym miejscu mam też ciekawą obserwację, że jeśli dopiero teraz miałbym kupować, to chyba zdecydowałbym się na poczekanie na Performance. Mimo, że mam boosta, to po paru miesiącach jazdy, nie obraziłbym się na jeszcze nieco więcej mocy. No ale jak ktoś naprawdę cały czas jeździ i będzie jeździł spokojnie, to LR RWD jest zupełnie spoko. Przy czym ja naprawdę byłem przedstawicielem grupy jeżdżącej bardzo spokojnie. Ale jakoś tak wychodzi, że ostatnio słyszę od żony "naprawdę? musiałeś, prawda? ;) "
- wnętrze: to mnie mocno intryguje, bo akurat wnętrze chce mieć ładne. W AWD jest "Premium", w RWD jest napisane, że są "tekstylne wykończenia drzwi". I teraz nie wiem, czy różnica jest tylko w obiciu drzwi? Jeśli tak, to wiecie może jak znacząca jest to różnica? Czy jest coś więcej?
No jest spora. Ale to też zależy co preferujesz. Na boczkach RWD jest chyba taki sam materiał jak na listwie nad przednimi nawiewami (za kierownicą i wyświetlaczem) w 3 i nowych Y (ale koniecznie NIE launch series!). W AWD jest z kolei na boczkach materiał przypominający zamsz. Oczywiście, tylko jeśli mówimy o czarnej wersji wnętrza, bo w białej jest o ile dobrze pamiętam jedno i to samo - biała pseudo skóra (chyba taka sama jak na siedzeniach, tylko bez perforacji, ale to już musi potwierdzić ktoś kto ma).
Wobec powyższego, zastanawiam się mocno nad RWD ale chodzi mi po głowie myśl, czy nie będę żałował, że nie dopłaciłem tych 10k. Z drugiej strony zależy mi na zasięgu i miałbym większy w RWD. Jestem bardzo ciekawy Waszych spostrzeżeń/doświadczeń
Czy ten zasięg powiedzmy 40-50 km naprawdę będzie Ci potrzebny? Tzn. czy często robisz takie trasy, że np. w AWD będziesz musiał stawać na dodatkowy postój na ładowanie i to faktycznie w skali roku będzie strata czasu?
3. Czy dobrze wnioskuje, że nie ma powodu, żeby wybierać inną wersję autopilota niż podstawowa?
Jeśli sporo jeździsz po autostradach i będzie Cię wkurzało, że za każdym razem po zmianie pasa musisz ponownie aktywować AP i będziesz korzystać z parkowania, to można rozważyć. W innym wypadku - trochę bez sensu. Zwłaszcza, że możesz go zawsze później wykupić z tę samą cenę (oraz wypróbować i ewentualnie odstąpić od kupna).
4. Pewnie wielu uzna to pytanie za foliarskie, natomiast na tym forum spotkałem się kiedyś z komentarzem o który teraz zahaczam. Chodzi o wpływ na zdrowie podczas przebywania w pobliżu tak dużej baterii (właście siedząc na niej). Czy spotkaliście się z badaniami, albo faktycznymi informacjami, które potwierdzałyby jakikolwiek wpływ na samopoczucie/zdrowie osób podróżujących?
Ja tylko tak wrzucę kamyczek do ogródka, że często piszą to ludzie bardzo aktywnie korzystający z telefonów komórkowych, zadowolonych, że znajdują się daleko od BTSów. Gdzie sens, gdzie logika? Nie wiadomo.
5. Jeśli chodzi o dofinansowanie, które można dostać na elektryka. Jest to około 30k na JDG. Nie znalazłem informacji czy jest to netto czy brutto? I te pieniądze są przelewane do leasingodawcy, czy do mnie? W moim przypadku biorę leasing z niskim wykupem, żeby się załapać na 0,99%.
Netto. Wpłata musi być brutto. Przelew do Ciebie. Pamiętaj o tym, że kwotę pokrytą dotacją będziesz musiał wyrzucić z kosztów (o ile jesteś na liniowym/skali).
 

umcus

Pionier e-mobilności
Zgoda. Podstawowy AP i S3XY Commander dadzą Ci więcej niż Enhanced AP.
W przypadku Junipera nie zgodzę się.

Commandera zdecydowanie warto kupić z różnych względów, jednak nie pomoże on w kwestii parkowania, a kwestię AP rozwiązuje baaaaaardzo połowicznie i nie jest to w żaden sposób zbliżone do EAP (oraz sposobu działania w TM3 i starych Y). Jest to bardzo ułomna proteza i o ile 1 września nie ogłoszą jakiegoś wielkiego przełomu w tej kwestii, to niestety do funkcjonalności EAP dalej będzie daleko.
 

fj_mike

Zadomawiam się
Mogę się tylko odnieść do punktu 1.
Sam uważałem, że zasięg jest najważniejszy i RWD było by naturalnym wyborem. Jednak doszedłem do wniosku, że lepiej mieć jak nie mieć AWD. Dołożyć już nie można. Przeanalizuj jak użytkujesz auto na codzień i czy faktycznie ten większy zasięg jest game changerem.
Nawet bym się skusił na koła 20” które jeszcze tną zasięg. Ale dopłata do nich i koszt nowych za kilka lat mnie wyleczyły z pomysłu 😅
 
Top