Mercedes-Benz Citan , eCitan .

Bogumił

Zadomawiam się
Witam . Jestem nowy na tym forum . Ostatnio jeździłem Audi 80 i Hybrydą Toyotą Prius z 2001 roku. Jestem miłośnikiem oszczędnej jazdy każdym samochodem. Moją Toyotą Prius uzyskiwałem spalanie w Warszawie na dystansach około 10 kilometrowych ze startów na zimnym silniku od 5 do 6 l/100 kilometrów , na trasie poza miastem startując na ciepłym silniku uzyskiwałem spalanie przeważnie między 3 a 4 litry na 100 kilometrów przy prędkości około 60 kilometrów na godzinę. Mój rekord oszczędnej jazdy Priusem na dystansie 186,6 kilometra , to 3,014 litra benzyny na 100 kilometrów Od 01.09.2024 jeżdżę Mercedesem-Benz eCitanem Furgon i testuję jego zużycie prądu . Z wstępnych pomiarów wynika że jeżdżąc z prędkością około 60 kilometrów na godzinę eCitanem po Warszawie i bliskich okolicach uzyskuję zużycie 14 kWh/100 kilometrów , a na trasie poza miastem 13 kWh/100 kilometrów. Zachęcam do dyskusji , będę tutaj czasami wpisywał moje spostrzeżenia odnośnie jazdy eCitanem. Pozdrawiam Bogumił.
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Przy tak oszczędnej jeździe (styl jazdy) Priusem to ten Citan dużo prądu bierze. Jaki zasięg ma to auto ?
 

Bogumił

Zadomawiam się
Mój eCitan to wersja Furgon Pro Long z roku 2024 . W prospekcie podają zasięg 285 kilometrów a zużycie energii 19,7 kWh/100km. Akumulator ma pojemność 45 kWh . Mam na działce panele fotowoltaiczne połączone z akumulatorem stacjonarnym o pojemności około 15 kWh, więc w słoneczny dzień latem przelewając z akumulatora stacjonarnego przez 12 godzin `energię (z deklarowaną przez producenta mocą 1800 W jednofazową ) , do eCitana , panele słoneczne o mocy 1010 Wp ( 1010 watopików ) dołożą dodatkowo około 8 kWh energii . Zatem eCitan przy 12 godzinnym jednorazowym podłączeniu na działce w słoneczny dzień , zwiększy stan naładowania swojej baterii o około 50 procent swojej pojemności . Takie jednorazowe doładowanie pozwoli na oszczędne przejechanie około 150 kilometrów . Jeszcze nie uruchomiłem tego doładowywania eCitana na działce , pojawiły się problemy , ale pracuję nadal nad tym aby te problemy rozwiązać.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Jedna uwaga - do tej pory miałeś ciepło. Zimą spodziewaj się zauważalnie większego zużycia.
 

Bogumił

Zadomawiam się
Teraz ładuję eCitana z gniazdka domowego z bolcem z sieci publicznej 230V AC , za pomocą kabla z tak zwaną cegłą , e Citan domyślnie aktywował ładowanie prądem 8 amper z jednej fazy 230V AC i nie da się zwiększyć amperów na cegle , pomimo przyciskania przycisków o większych amperach. e Citan na pulpicie wyświetla jaki jest procent naładowania akumulatora i deklarowany czas potrzebny do stuprocentowego naładowania akumulatora e Citana.
 
Last edited:

Slavekk_

Posiadacz elektryka
Mam cegłę KIA gdzie amperaż ustawia się gdy jest podłączona do sieci ale nie jest podłączona do samochodu. Może i u ciebie to zadziała...
 

Bogumił

Zadomawiam się
Dzięki za podpowiedź . Niestety nawet przy odpięciu przewodu od e Citana nie da się zwiększyć na cegle amperów powyżej 8 A . Przez 8 godzin ładowania z gniazdka domowego jednofazowego 230V AC ośmioma amperami , zasięg e Citana zwiększył się o 60 kilometrów. Teraz podłączyłem ładowanie do gniazda siłowego 3 fazy i e Citan ładuje się mocą 19 kW , co widać na wyświetlaczu w kabinie, na cegle pokazuje prąd 32 ampery . Po naładowaniu e Citana do 100 % 07.11.2024 ruszę w daleką trasę , około 230 kilometrów i napiszę o zużyciu prądu przez e Citana na tej trasie.
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
Dzięki za podpowiedź . Przez 8 godzin ładowania z gniazdka domowego zasięg eCitana zwiększył się o 60 kilometrów. Teraz podłączyłem ładowanie do gniazda siłowego 3 fazy i Citan ładuje się mocą 19 kW , co widać na wyświetlaczu w kabinie, na cegle pokazuje prąd 32 ampery . Deklarowany czas do pełnego naładowania wynosi 1 godzina i 50 minut. W ten wtorek ruszę w daleką trasę około 230 kilometrów i napiszę o zużyciu prądu przez eCitana na tej trasie.
I to się nazywa sensowna moc ładowania:)
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
Dzięki za podpowiedź . Przez 8 godzin ładowania z gniazdka domowego zasięg eCitana zwiększył się o 60 kilometrów. Teraz podłączyłem ładowanie do gniazda siłowego 3 fazy i Citan ładuje się mocą 19 kW , co widać na wyświetlaczu w kabinie, na cegle pokazuje prąd 32 ampery .
Czyżbyś miał zaniżone napięcie w instalacji? Tak ok. 200V mi wychodzi z powyższych danych ..
 
Top