bartekgr
Zadomawiam się
Poniżej odpowiedź z NFOŚiGW na pytanie o możliwość pozyskania dopłaty do leasingu na jednoosobową działalność gospodarczą, przy umowie i odbiorze samochodu teraz. Dalej sprowadza się do to możliwości / chęci aneksowania umów przez leasingodawców, ale dzielę się, bo porządkuje trochę informacje.
W przypadku chęci ubiegania się o dopłaty do leasingu, należy zgłosić się do firmy leasingowej biorącej udział w programie Mój elektryk.
Lista firm leasingowych biorących udział w programie Mój elektryk za pośrednictwem Banku Ochrony Środowiska znajduje się pod adresem:
www.bosbank.pl
W przypadku już zakupionego w drodze leasingu samochodu istotne jest przystąpienie firmy leasingowego do współpracy z bankiem oraz możliwość zmiany umowy leasingu umożliwiającej skorzystanie z dofinansowania.
Przekazuję informację jaką przekazywaliśmy firmom leasingowym w kontekście możliwości uzyskania dopłaty do zawartych już wcześniej umów leasingu.
Kwalifikowalność umów leasingu do objęcia dopłatami
1. Czy będzie można zawnioskować o dotację dla umów leasingu już uruchomionych?
Tak, o ile możliwe będzie dostosowanie zawartej już umowy leasingu do warunków, na jakich może być udzielana dotacja w ramach programu „Mój elektryk”.
Zgodnie z programem:
„Okres kwalifikowalności kosztów od 01.05.2020 r. do 31.12.2025 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są:
Można będzie wystąpić o dotację jedynie w przypadku, gdy leasing został udzielony przez firmę leasingową, która zawarła z Bankiem umowę współpracy w zakresie realizacji Programu.
W praktyce oznacza to, że już zawarta umowa leasingu musiała by zostać aneksowana w taki sposób, by wyodrębnione w niej zostały „opłata wstępna” i „opłata transferowa”, bo tylko do tych opłat ujętych w umowie leasingu możliwe jest uzyskanie dofinansowania. Przy czym przez Opłatę wstępną należy rozumieć określoną w Umowie Leasingu (w tym przypadku aneksie) jednorazową opłatę należną od Korzystającego na rzecz Firmy Leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez Korzystającego (Ceny Pojazdu). Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez Firmę Leasingową, do uiszczenia której Korzystający jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana z Dotacji.
Dodatkowo pozostałe warunki kwalifikowalności przedsięwzięcia określone w programie Mój elektryk muszą być spełnione, w szczególności:
Pozdrawiam,
Departament Transportu Zeroemisyjnego
Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
W przypadku chęci ubiegania się o dopłaty do leasingu, należy zgłosić się do firmy leasingowej biorącej udział w programie Mój elektryk.
Lista firm leasingowych biorących udział w programie Mój elektryk za pośrednictwem Banku Ochrony Środowiska znajduje się pod adresem:

Program "Mój elektryk"
Skorzystaj z programu "Mój elektryk", który wspiera zakup i leasing pojazdów zeroemisyjnych.
W przypadku już zakupionego w drodze leasingu samochodu istotne jest przystąpienie firmy leasingowego do współpracy z bankiem oraz możliwość zmiany umowy leasingu umożliwiającej skorzystanie z dofinansowania.
Przekazuję informację jaką przekazywaliśmy firmom leasingowym w kontekście możliwości uzyskania dopłaty do zawartych już wcześniej umów leasingu.
Kwalifikowalność umów leasingu do objęcia dopłatami
1. Czy będzie można zawnioskować o dotację dla umów leasingu już uruchomionych?
Tak, o ile możliwe będzie dostosowanie zawartej już umowy leasingu do warunków, na jakich może być udzielana dotacja w ramach programu „Mój elektryk”.
Zgodnie z programem:
„Okres kwalifikowalności kosztów od 01.05.2020 r. do 31.12.2025 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są:
- koszty związane z zakupem nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 lub L1e- L7e;
- opłata wstępna i opłata transferowa w wysokości do 1,5% opłaty wstępnej, ustalone w umowach leasingu, w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska, dotyczących pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 lub L1e- L7e.”
Można będzie wystąpić o dotację jedynie w przypadku, gdy leasing został udzielony przez firmę leasingową, która zawarła z Bankiem umowę współpracy w zakresie realizacji Programu.
W praktyce oznacza to, że już zawarta umowa leasingu musiała by zostać aneksowana w taki sposób, by wyodrębnione w niej zostały „opłata wstępna” i „opłata transferowa”, bo tylko do tych opłat ujętych w umowie leasingu możliwe jest uzyskanie dofinansowania. Przy czym przez Opłatę wstępną należy rozumieć określoną w Umowie Leasingu (w tym przypadku aneksie) jednorazową opłatę należną od Korzystającego na rzecz Firmy Leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez Korzystającego (Ceny Pojazdu). Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez Firmę Leasingową, do uiszczenia której Korzystający jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana z Dotacji.
Dodatkowo pozostałe warunki kwalifikowalności przedsięwzięcia określone w programie Mój elektryk muszą być spełnione, w szczególności:
- w dniu zawarcia umowy leasingu (tej pierwotnej) pojazd musiał być fabrycznie nowy (zgodnie z definicją pojazdu zawarta w programie),
- nie podlega dofinansowaniu pojazd, dla którego w dniu złożenia wniosku minął okres trwałości, co dla leasingu oznacza, że upłynęło więcej niż 2 lata od dnia przekazania beneficjentowi (korzystającemu) nowego pojazdu do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu.
- umowa leasingu/aneks nie może być zawarta na okres krótszy niż 2 lata,
- umowa leasingu/aneks nie może zawierać zapisów uniemożliwiających zachowania okresu trwałości, na zasadach opisanych w umowie Dotacji.
Pozdrawiam,
Departament Transportu Zeroemisyjnego
Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej