Nie róbmy tego, nigdzie.

miv

Posiadacz elektryka
Z tego co rozumiem, to to co na filmiku to już po interwencji strażaków i ponownym zanurzeniu auta w wodzie
 

Olecki

Pionier e-mobilności
A mnie zastanawia co innego. Baterie do BEV powinny być szczelne (przy złożeniu/rozłożeniu wykonuje się test szczelności baterii) właśnie po to aby uniknąć sytuacji z całkowitym zwarciem na baterii a tu druga w ciągu krótkiego czasu sytuacja z ewidentnym rozszczelnieniem baterii w Tesli (wcześniej był temat o Szkotach i wodzie w baterii). Coś źle zaprojektowane, źle złożone czy uszkodzenia mechaniczne - ale tego pewnie się nie dowiemy.
 

vwir

Pionier e-mobilności
A mnie zastanawia co innego. Baterie do BEV powinny być szczelne (przy złożeniu/rozłożeniu wykonuje się test szczelności baterii) właśnie po to aby uniknąć sytuacji z całkowitym zwarciem na baterii a tu druga w ciągu krótkiego czasu sytuacja z ewidentnym rozszczelnieniem baterii w Tesli (wcześniej był temat o Szkotach i wodzie w baterii). Coś źle zaprojektowane, źle złożone czy uszkodzenia mechaniczne - ale tego pewnie się nie dowiemy.
Bateria jest prawie szczelna. Jest szczelna naokoło i pod spodem, ale gdzieś musi mieć odpowietrzenie (wyrównujące ciśnienie w baterii). Dlatego też nie do końca można elektrykiem brodzić w głębokiej wodzie.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Bateria jest prawie szczelna. Jest szczelna naokoło i pod spodem, ale gdzieś musi mieć odpowietrzenie (wyrównujące ciśnienie w baterii). Dlatego też nie do końca można elektrykiem brodzić w głębokiej wodzie.
Odpowietrzniki to zawory jednokierunkowe - mają możliwość odprowadzenia powietrza z baterii ale ich zadaniem jest niedopuszczenie wody do środka. Bateria ma być szczelna przy pełnym zanurzeniu. Problem jest z resztą instalacji gdzie dużo łatwiej doprowadzić do zwarcia pod wodą ale od tego nie powinna zapalić się bateria - przy zwarciu poza baterią bezpiecznik powinien ją odciąć.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Odpowietrzniki to zawory jednokierunkowe - mają możliwość odprowadzenia powietrza z baterii
A doprowadzenia powietrza z powrotem gdy spada temperatura (oraz ciśnienie w obudowie baterii) to już nie? ;)

Edit: aż z ciekawości poczytałem. Ciężko znaleźc sensowne źródła, ale większość pisze, że w przypadku EV minimum to IP66, a standardem dla współczesnych konstrukcji jest IP67. Przy IP66 w ogóle nie można zanużyć pod wodą (odporność na strumienie wody, bez zanużenia). Przy IP67 maksymalnie do pół godziny na głębokości do 1 metra.
 
Last edited:

Olecki

Pionier e-mobilności
Chyba wszystko z tego co z czym miałem doczynienia to IP67. Bateria nie działa jak opona że zmiana temperatury bardzo wpływa na ciśnienie wewnątrz. Odpowietrzniki mają za zadanie ochronić baterię w przypadku uszkodzenia któregoś z ogniw powodującego wydzielanie gazów (ten sam proces co w przypadku "puchnięcia" baterii w telefonach czy laptopach). Nie ma żadnej potrzeby zastosowania zaworu mającego wpuszczać powietrze do wewnątrz.
No i co do samej normy IP- to nie maksimum tylko minimum co musi wytrzymać zanurzone urządzenie. To znaczy że taka bateria przy odrobinie szczęścia (i dokładności przy montażu) mogła by pozostać szczelna podczas zanurzenia o wiele dłużej ale producent tyle gwarantuje.
 
Top