O ile procent może samoistnie wzrosnąć stan naładowania auta (upały/chłód)

wlszw

Nowy na Forum
Poziom naładowania auta (wskazywany przez komputer auta) samoistnie wzrósł po nocy.
Raz o ~ 2% - auto ładowane ładowarką od KIA AC do 90% (auto samo zakończyło ładowania po osiągnięciu 90%). Po postoju poziom naładowania wynosił 92%+.
Drugi ~3% - auto ładowane na słupku Orlen/Energa AC do 90% (auto samo zakończyło ładowanie). Krótka jazda i spadek do 89%. Następnego dnia auto ma 92%.

W obu sytuacjach ładowanie w gorący upalny dzień. W obu przypadkach jazda pod postoju (max 24h) i w dniu chłodniejszym od dnia ładowania (od 10+ stopni Celsiusza). Obie sytuacje dzielił niecały tydzień. Wcześniej takich przyrostów nie było. Wiąże je z upałami w czasie ładowania i znacznie chłodniejszym dniem podczas pierwszej eksploatacji po naładowaniu.

Pytania do bardziej doświadczonych właścicieli EV6:
- o ile w takich sytuacjach może "wzrosnąć" poziom naładowania baterii?
- co się stanie, gdyby bateria była naładowana do 100%?

Mam baterię 77 kW.
 

barpit

Zadomawiam się
Poziom naładowania auta (wskazywany przez komputer auta) samoistnie wzrósł po nocy.
Raz o ~ 2% - auto ładowane ładowarką od KIA AC do 90% (auto samo zakończyło ładowania po osiągnięciu 90%). Po postoju poziom naładowania wynosił 92%+.
Drugi ~3% - auto ładowane na słupku Orlen/Energa AC do 90% (auto samo zakończyło ładowanie). Krótka jazda i spadek do 89%. Następnego dnia auto ma 92%.

W obu sytuacjach ładowanie w gorący upalny dzień. W obu przypadkach jazda pod postoju (max 24h) i w dniu chłodniejszym od dnia ładowania (od 10+ stopni Celsiusza). Obie sytuacje dzielił niecały tydzień. Wcześniej takich przyrostów nie było. Wiąże je z upałami w czasie ładowania i znacznie chłodniejszym dniem podczas pierwszej eksploatacji po naładowaniu.

Pytania do bardziej doświadczonych właścicieli EV6:
- o ile w takich sytuacjach może "wzrosnąć" poziom naładowania baterii?
- co się stanie, gdyby bateria była naładowana do 100%?

Mam baterię 77 kW.
Sporadycznie , ale zdarza się 2-3% na +. Co ciekawe, przed wymianą ICCU i ze starym aku 12V potrafiło zjechać w ciągu doby o 3%. Po wymianie modułu i akumulatora 12V na AGM, nie zdarzyło się aby % naładowania spadł samoistnie.
 

rogeer

Fachowiec
Choć nie mam auta od Kia to też u mnie się to zdarza. Wracam z podróży, podpinam pod ładowanie do 80%, dostaje info, że naładował, patrzę w apkę - no jest 80%, rano wsiadam do auta pokazuje 83% .
Miałem też sytuację, że dojechałem do rodziny z 49% baterii, a rano bez żadnego ładowania uznał, że jednak to on ma 52% a nie 49% jak mu się poprzedniego dnia wydawało.
Faktycznie w czasie takich magicznych samoładowań były wyższe temperatury ale niestety nie wiem jak napięcie na celach zależy od temperatury baterii czy zewnętrznej.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@wlszw Pierwsza rzeczą którą powinien zrozumieć użytkownik elektryka i każdego sprzętu z akumulatorami jest to że wskazanie poziomu naładowania to wartość estymowana. To nie jest stan konta bankowego. % określany jest na podstawie napięcia na które wpływ ma np temperatura czy prąd ( napięcie spada/rośnie przy dużym prądzie). Dlatego napięcie powinno sie mierzyć przy otwartym obwodzie zeby to było powtarzalne. W LFP jest jeszcze zliczanie prądu w czasie bo napięcie w środku SoC prawie sie nie zmienia. BMS potrafi tez brać pod uwagę historyczne cykle i tu może być pies pogrzebany.

Zazwyczaj przy ładowaniu AC mamy mniejsza temperaturę baterii czyli większy opór wewnętrzny. Po powrocie z trasy gdy bateria jest gorąca i ja ładujemy to wiecej energii zostanie zmagazynowane w baterii niż zazwyczaj.

Warto też myśleć o tym w ten sposób ze ogniwo tak naprawdę magazynuje tylko ładunek a ilość energii jaką uzyskamy z baterii to ładunek w czasie razy napięcie, dlatego opłaca sie rozgrzać baterię aby napięcie wzrosło bo wtedy wiecej energii z niej uzyskamy.

Przykład. W trakcie ładowanie nie można zmierzyć napięcia na obwodzie otwartym bo cały czas płynie np 11kW mocy.
- przy zimnej baterri która ma np 400V zmierzone na obwodzie otwartym, podczas ładowania będzie 412V bo 12V zje nam opór wewnętrzny, czyli 3% z tego 11kW tracimy w baterii w procesie ładowania (ta tracona energia wydziela się w postaci ciepła w pakiecie)
- a przy ciepłej baterii o takim samym SoC może być np już 404V zmierzone na obwodzie otwartym a mniejszy opór wewnętrzny zje nam np tylko 4V więc po pierwsze w trakcie ładowania tracimy tylko 1% a po drugie samochód będzie odczytywał 408V, dlatego dłużej będzie ładował aby osiągnąć to samo napięcie końcowe i w rezultacie naładuje więcej.

A co do pytania co w przypadku gdybyśmy naładowali do 100% i zostawili auto to :
- gdy bateria ostygnie to napięcie spadnie wiec skoro na koniec ładowania nie było za wysokie to i po odstaniu też nie bedzie za wysokie
- im wyższy SoC tym szybciej samoistnie ucieka z niej ładunek, ok 0.2% dziennie przy pełnej baterii
- wysoki SoC nie jest zalecany bo szybciej degradują ogniwa wiec lepiej do 100% ładować przed wyjazdem

TL;DR; BMS nie jest doskonały i nie potrafi oszacować dokładnie poziomu naładowania.
 
Last edited:
Top