Odbiór w środę więc - kilka pytań...

Nikodem

Zadomawiam się
Za trzy dni odbieram moją pierwszą Teslę i zarazem pierwszy nasz elektryk w rodzinie.
Miałem okazję kilkukrotnie prowadzić elektryka ale na krótkich trasach, głównie we Francji i Szwajcarii. Nawet nigdy nie ładowałem samochodu poza wallchargerem który mamy w biurze. Czyli w tematach elektryków - uczę się sam. Stąd może jeszcze kilka dość "oczywistych" pytań ale prosiłbym o wyrozumiałość :)

1. Odbiór Tesli: Słyszałem, że przy odbiorze mam tylko kilka minut na obejrzenie samochodu z zewnątrz, a następnie 24 godziny na zgłoszenie usterek przez aplikację. Czy rzeczywiście tak to działa? Czy powinienem bardziej naciskać na dokładne sprawdzenie auta przy odbiorze? Czy ktoś miał potem problem z rzeczami zgłaszanymi online?

2. Aplikacje: Zainstalowałem aplikację Tesli, ABRP i PlugShare. Widzę, że często ludzie polecają używanie tych dwóch aplikacji równolegle. Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego warto korzystać z PlugShare, skoro ABRP wydaje się wystarczający? Co ma PlugShare, czego ABRP nie oferuje? Czy ABRP w wersji premium ma sens (zakup subskrypcji) po spięciu z danymi z Tesli (API)? Mocno poprawia to jego dokładność?

Zainstalowałem też Tesla Mate na swoim serwerze (podepnę jak tylko dostanę samochód). Czy są jeszcze jakieś inne aplikacje, niekoniecznie związane z planowaniem, które ułatwiają życie?

Najważniejsze dla mnie jeszcze nie rozwiązane zadanie: jak najlepiej odpalić Android Auto na ekranie Tesli?

3. Planowanie trasy: Podoba mi się ABRP i chyba planowanie bym robił w tej apce, ale jak najlepiej przesyłać zaplanowane trasy do nawigacji w Tesli? Czy mam po prostu wrzucać ręcznie znalezione ładowarki jako punkty kontrolne? Czy wtedy Tesla podgrzeje baterię? Czy lepiej dodawać na bieżąco od ładowarki do kolejnej ładowarki jako punkt końcowy? Nie jest dla mnie teraz oczywiste, czy Tesla podgrzewa baterię, jeśli ma w nawigacji wpisaną obcą ładowarkę jako punkt kontrolny lub/i docelowy.

4. Płatności za ładowanie: Czy istnieje system, który agreguje wszystkie płatności za ładowanie w jednym miejscu? (tzn mam przeczucie że oczywiście że nie..., więc co polecacie jako minimum? Czy mogę płacić kartą bez instalacji aplikacji w różnych ładowarkach?
Jeśli jednak trzeba mieć różne aplikacje, to które polecacie jako must-have przy podróżowaniu po Polsce i Europie?

5. Ładowanie publiczne i Supercharger: Montaż Wallchargera u mnie jest zbyt skomplikowany (wspólnota) i stosunkowo drogi, więc pozostają mi ładowarki publiczne. Jak dotąd, jeżdżąc sporadycznie elektrykiem firmowym, ładowałem tylko samochód z Wallchargera przy biurze, więc nie wiem nic o publicznych ładowarkach, procedurach, na co uważać itp. Mam blisko domu supercharger i planuję z niego korzystać. Czy ładowanie na superchargerze znacznie degraduje baterię? Czy można ograniczyć prędkość ładowania? Czy warto czasem ładować się na AC, np. w centrum handlowym? W sumie mam blisko też NOXO - 60/90/180kW CCS; Elocity 22kW; ChargeEuropa 11kW.

6. Router 4G i Premium Connectivity: Mam wolny router 4G i kartę SIM z 50 GB miesięcznie. Czy mogę go umieścić gdzieś z przodu i zrezygnować z Premium Connectivity? Czy nawigacja w Tesli będzie wtedy łapać informacje o korkach, aktualizacje oprogramowania i multimedia? Czy coś jednak tracę w porównaniu do Premium Connectivity?

Będę wdzięczny za wszelkie rady i wskazówki!
 

radioaktywny

Pionier e-mobilności
ad.1 oglądałem może z 10 minut, nic nie było do zgłoszenia.
ad. 2, 3 na początku bawiłem się innymi aplikacjami, ale ostatecznie korzystam tylko z navi samochodowej która pokazuje superchargery i sprawdzone ładowarki innych sieci. Za granicą korzystam też z karty shell recharge, ale tylko wówczas gdy jestem na jakimś elektrycznym zadupiu.
ad. 4 owszem, agreguje, na twoim koncie podpietym pod aplikacje :) W kraju mam apki rozwiniętych, szybkich sieci.
ad. 5 gdzie będziesz ładował, to będzie dobrze. Nie obawiaj się zniszczenia baterii
ad. 6 możesz równie dobrze parować własny smartfon zamiast premium. Sam musisz zdecydować czy mieć ograniczone usługi, czy wszystko. Navi Tesli pokazuje korki bez premiu, ale nie pokazuje fotoradarów.
 

TMRexx

Tesla Model 3 LR 2023
Jako że użytkuję swój Model 3 LR 2023 dokładnie tak, jak opisałeś, ładuje tylko na szybkich ładowarkach to mogę podpowiedzieć.
1. Jest trochę więcej czasu niż te kilka minut, ale też nie godzina, u mnie wszystko grało, po jakimś czasie schowek opadł i się nie domykał, naprawiłem na gwarancji za pomocą mobilnego serwisu 1,5 roku po odbiorze, oczywiście bezpłatnie.
2 i 3 Ja używam tylko nawigacji Tesli, okazyjnie PlugShare, nie miałem nigdy problemu, jak jedziesz za granicę, to w zasadzie wszędzie są Super Chargery i nic Ci więcej nie potrzebne. To w Polsce trzeba szukać.
4. Z tego co wiem, nie istnieje, dlatego mam abo na GreenWay i tylko tam ładuję w Polsce. Za granicą tylko ładowarki Tesli.
5. Ładuję od początku prawie wyłącznie na szybkich GreenWay’ach, po prawie 2 latach degradacja to około 8 % wg Tessie. Czyli wg mnie znaczna ale do przeżycia.
6. Nie będzie działać info o korkach, reszta chyba tak.
 

umcus

Pionier e-mobilności
1. Odbiór Tesli: Słyszałem, że przy odbiorze mam tylko kilka minut na obejrzenie samochodu z zewnątrz, a następnie 24 godziny na zgłoszenie usterek przez aplikację. Czy rzeczywiście tak to działa? Czy powinienem bardziej naciskać na dokładne sprawdzenie auta przy odbiorze? Czy ktoś miał potem problem z rzeczami zgłaszanymi online?
W naszych oczach sam odbiór Tesli oceniliśmy na jakieś 5 w skali 1-10. Czasu masz ile chcesz, w granicach rozsądku oczywiście. Na spokojnie możesz sobie cały samochód obejrzeć, najważniejsze sprawdzić karoserię, szyby i koła czy nie ma odprysków, pęknięć czy innych fizycznych uszkodzeń. Pamiętaj, że to nie oni sprawdzają samochód, tylko Ty. Jeśli mogą coś na miejscu poprawić, to to zrobią, reszta będzie w późniejszym terminie. W ciągu 24 h obejrzyj samochód dokładnie i zgłoś wszystko, łącznie z tym, co przy odbiorze zauważyłeś przez apkę i tyle. Ja 22 marca zgłosiłem i jeszcze nie było mobilnego z weryfikacją.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
1. Odbiór Tesli: Słyszałem, że przy odbiorze mam tylko kilka minut na obejrzenie samochodu z zewnątrz, a następnie 24 godziny na zgłoszenie usterek przez aplikację. Czy rzeczywiście tak to działa? Czy powinienem bardziej naciskać na dokładne sprawdzenie auta przy odbiorze? Czy ktoś miał potem problem z rzeczami zgłaszanymi online?
U mnie (2 lata temu) to wyglądało tak, że załatwiłem formalności w salonie, pani z obsługi poszła ze mną do auta, zamontowaliśmy tablice i tyle. Powiedziała, że mogę przyjrzeć się bliżej czy wszystko OK tutaj lub w domu - jest czas 24h na zgłaszanie ewentualnych uwag. Więc jeśli chcesz, możesz od razu na miejscu oglądać nawet i godzinę czy dwie.. Ja obejrzałem sobie z grubsza w kilkanaście minut i pojechałem.
2. Aplikacje: Zainstalowałem aplikację Tesli, ABRP i PlugShare. Widzę, że często ludzie polecają używanie tych dwóch aplikacji równolegle. Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego warto korzystać z PlugShare, skoro ABRP wydaje się wystarczający? Co ma PlugShare, czego ABRP nie oferuje? Czy ABRP w wersji premium ma sens (zakup subskrypcji) po spięciu z danymi z Tesli (API)? Mocno poprawia to jego dokładność?
Plugshare używam jeśli chcę znaleźć ładowarki w jakimś obszarze, ABRP żeby wstępnie zaplanować trasę. W ABRP nie ma wszystkich ładowarek, Plugshare ma większą bazę. Premium ABRP nie jest drogie i gdy je masz planowanie jest dokładniejsze, są brane pod uwagę m.in. ruch drogowy, warunki pogodowe. Również tylko w premium masz CarPlay/Android Auto (jeśli masz gdzie używać ;-) ). Do samego wstępnego planowania darmowa wersja w zupełności wystarcza. Jeśli chcesz używać nawigacji ABRP, warto mieć premium. Przez jakiś czas używałem, działa nieźle, również z przeglądarki samochodu. Proponuję na początek sprawdzić możliwości wbudowanej nawigacji i jeśli będzie dla Ciebie niewystarczająca, myśleć o ABRP Premium.
Zainstalowałem też Tesla Mate na swoim serwerze (podepnę jak tylko dostanę samochód). Czy są jeszcze jakieś inne aplikacje, niekoniecznie związane z planowaniem, które ułatwiają życie?

Najważniejsze dla mnie jeszcze nie rozwiązane zadanie: jak najlepiej odpalić Android Auto na ekranie Tesli?
Podstawowe pytanie - do czego potrzebujesz AA? System Tesli jest najlepszy jaki widziałem. Jakość obsługi i responsywność ekranu przypomina iPada. Masz dostępne aplikacje typu Spotify, Apple Music, Youtube itd. Osobiście mam CarPlay na dodatkowym ekranie za kierownicą. Prawie nie używam ;-) Ekran zamontowałem żeby mieć przednią kamerę. Ale w Juniper przednia kamera jest.. Więc ja osobiście bym nie montował. Inna opcja to wyświetlanie CarPlay / Android Auto na głównym ekranie za pośrednictwem Raspberry PI i projektu Michała Glapińskiego: Tesla Android.
3. Planowanie trasy: Podoba mi się ABRP i chyba planowanie bym robił w tej apce, ale jak najlepiej przesyłać zaplanowane trasy do nawigacji w Tesli? Czy mam po prostu wrzucać ręcznie znalezione ładowarki jako punkty kontrolne? Czy wtedy Tesla podgrzeje baterię? Czy lepiej dodawać na bieżąco od ładowarki do kolejnej ładowarki jako punkt końcowy? Nie jest dla mnie teraz oczywiste, czy Tesla podgrzewa baterię, jeśli ma w nawigacji wpisaną obcą ładowarkę jako punkt kontrolny lub/i docelowy.
Niestety nie da się przesłać z ABRP do Nawigacji auta zaplanowanej trasy. Trzeba albo nawigować w ABRP (z telefonu lub z ekranu auta), albo ręcznie wpisać poszczególne punkty. Jeśli nawigujesz do ładowarki to auto, po niedawnym update, również podgrzeje baterię. Dokładnie nie wiem jak to jest rozwiązane bo do podgrzewania baterii używam S3XY Commander-a i ręcznie włączam podgrzewanie.
4. Płatności za ładowanie: Czy istnieje system, który agreguje wszystkie płatności za ładowanie w jednym miejscu? (tzn mam przeczucie że oczywiście że nie..., więc co polecacie jako minimum? Czy mogę płacić kartą bez instalacji aplikacji w różnych ładowarkach?
Jeśli jednak trzeba mieć różne aplikacje, to które polecacie jako must-have przy podróżowaniu po Polsce i Europie?
Nie ma takiej jednej aplikacji. Niestety trzeba mieć kilka. Na niektórych ładowarkach zapłacisz bezpośrednio kartą ale zazwyczaj się to nie opłaca - jeśli masz aplikację i założone konto jest często taniej. W Polsce warto mieć GreenWay, Elocity, Orlen. Mają najwięcej punktów. Tak naprawdę jest to dość indywidualna kwestia. Zobacz kto posiada ładowarki na Twoich trasach i sprawdź gdzie będzie najkorzystniej. Jeśli tylko masz po drodze SuC to zazwyczaj tam będzie najtaniej. Są jednak lokalizacje Superchargerów, których najlepiej unikać (m.in. Kostomłoty, Katowice) bo jest tam często tłok. W pobliżu nich są inne ładowarki, droższe ale bez kolejki.
5. Ładowanie publiczne i Supercharger: Montaż Wallchargera u mnie jest zbyt skomplikowany (wspólnota) i stosunkowo drogi, więc pozostają mi ładowarki publiczne. Jak dotąd, jeżdżąc sporadycznie elektrykiem firmowym, ładowałem tylko samochód z Wallchargera przy biurze, więc nie wiem nic o publicznych ładowarkach, procedurach, na co uważać itp. Mam blisko domu supercharger i planuję z niego korzystać. Czy ładowanie na superchargerze znacznie degraduje baterię? Czy można ograniczyć prędkość ładowania? Czy warto czasem ładować się na AC, np. w centrum handlowym? W sumie mam blisko też NOXO - 60/90/180kW CCS; Elocity 22kW; ChargeEuropa 11kW.
Ładuj tam, gdzie będzie najtaniej ;) Teoretycznie i praktycznie najzdrowsze dla baterii jest ładowanie AC. Jednak bez przesady.. Degradacja postępuje bardzo powoli, nie ma co się jakoś mocno przejmować.
6. Router 4G i Premium Connectivity: Mam wolny router 4G i kartę SIM z 50 GB miesięcznie. Czy mogę go umieścić gdzieś z przodu i zrezygnować z Premium Connectivity? Czy nawigacja w Tesli będzie wtedy łapać informacje o korkach, aktualizacje oprogramowania i multimedia? Czy coś jednak tracę w porównaniu do Premium Connectivity?
Dokładnie tak, mając router lub nawet korzystając z hotspota w komórce masz internet w aucie i usługi typu Spotify, Apple Music, YouTube działają. Nawigacja auta bierze pod uwagę traffic niezależnie czy masz premium czy nie. Dodatkowo po ostatniej aktualizacji bez premium jest również dostępna wizualizacja ruchu. To, co tracisz nie mając Premium to widok satelitarny i podgląd kamer z telefonu.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
A nie jest tak, że trzeba ręcznie się łączyć po ruszeniu?
W sensie do własnego internetu? Nie, auto łączy się automatycznie. Mam na stałe wrzucony router LTE do schowka i po temacie. Fakt, że zdarza się, że się rozłączy i trzeba kliknąć na ekranie ale występuje to tak średnio raz na 2-3 miesiące. Nie jestem pewien czy to nie jest przypadkiem wina routera..
 
Top