Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Podsumowanie roku jazdy samochodem elektrycznym przez redakcję Globenergia
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="pbr, post: 230775, member: 1098"] Podsumowanie przez Google Notebook LM [B]Źródło:[/B] Fragmenty audycji "Czy po roku użytkowania kupiłbym znów elektryka? Prawdziwe koszty użytkowania EV!" redakcji Glob Energia. [B]Data analizy:[/B] 16 maja 2024 (data publikacji audycji nieznana, wnioskujemy z odniesień do lutego 2025) [B]Główne Tematy:[/B] [LIST=1] [*][B]Roczny test redakcyjnego samochodu elektrycznego (EV):[/B] Podsumowanie kosztów użytkowania, ładowania, zużycia energii oraz porównanie z redakcyjną hybrydą. [*][B]Stan elektromobilności w Polsce:[/B] Liczba zarejestrowanych EV, dynamika sprzedaży na tle Europy i Chin, infrastruktura ładowania. [*][B]Ładowanie EV w praktyce:[/B] Typy ładowania (domowe, publiczne AC/DC), koszty, lokalizacja punktów ładowania, wyzwania i specyfika użytkowania. [*][B]Porównanie kosztów eksploatacji EV i hybrydy:[/B] Analiza kosztów paliwa/energii, przeglądów, płynów eksploatacyjnych. [*][B]Rekuperacja w EV i hybrydzie:[/B] Efektywność odzyskiwania energii, wpływ na zużycie paliwa/energii, różnice między technologiami. [*][B]Kondycja baterii EV po roku użytkowania:[/B] Degradacja, statystyki ładowania, wpływ sposobu użytkowania i typu ogniw. [*][B]Samochody autonomiczne:[/B] Dyskusja na temat poziomów autonomii, potencjału rozwoju, związku z elektromobilnością (dlaczego autonomiczne samochody są elektryczne). [/LIST] [B]Najważniejsze Idee i Fakty: 1. Roczny Test Redakcyjnego EV:[/B] [LIST] [*][B]Zużycie energii:[/B] Średnie zużycie wyniosło 18,5 kWh/100 km dla dwutonowego samochodu, co jest zbliżone do deklaracji producenta. "łącznie średnie średnie zużycie energii wyszło 18,5 kWhin na 100 km gdzie przypomnę to jest dwutonowy samochód to nie jest taki malutki najmniejszy lek dwutonowy samochód". [*][B]Źródła ładowania:[/B] 94% energii uzupełniano w domu, co znacząco obniżyło koszty i ograniczyło niedogodności związane z ładowaniem publicznym. "w ujęciu pr ocenowym 94% energii uzupełniałem w domu czyli ten czas poświęcony na ładowanie w żaden sposób mnie nie obciążał". [*][B]Koszty ładowania:[/B] Koszt wolnego ładowania z fotowoltaiki wyniósł ok. 25 gr/kWh (koszt alternatywny), z sieci w taryfie nocnej ok. 70 gr/kWh. Szybkie ładowanie kosztowało średnio ok. 3 zł/kWh i stanowiło niewielki procent (6%) ogólnego zużycia energii. [*][B]Porównanie z hybrydą:[/B] Koszt przejechania 100 km hybrydą redakcyjną wyniósł ok. 40 zł (przy cenie benzyny 6 zł/litr i zużyciu 6,5 l/100 km), w porównaniu do ok. 13 zł dla EV (przy założeniu ładowania w taryfie nocnej). "tam było 12 13 zł przy taryfie drugiej strefie przy twoim samochodzie to przy moim samochodzie to jest około 40 zł". [*][B]Koszty eksploatacji:[/B] Jedynym dokupionym płynem eksploatacyjnym był płyn do spryskiwaczy. Przegląd w EV jest przewidziany po 30 000 km (w hybrydzie/benzynie często co 15 000 km), co generuje dodatkowe oszczędności. [/LIST] [B]2. Stan Elektromobilności w Polsce:[/B] [LIST] [*][B]Niewielka liczba EV:[/B] W Polsce zarejestrowanych jest ok. 76 000 czysto elektrycznych samochodów (z zielonymi tablicami), co stanowi promil wszystkich zarejestrowanych pojazdów (ok. 27-28 milionów). "samochodu z napędem elektrycznym mamy 150 000 ale żeby być szczegółowym i precyzyjnym no niestety tych samochodów elektrycznych czysto elektrycznych to jest blisko 76 000 w Polsce chyba no mało bardzo mało". [*][B]Powolny wzrost:[/B] Wzrost liczby EV w ostatnim roku wyniósł ok. 4000 pojazdów (15%), co uznano za niewystarczające. "jeżeli wzrosła przez ostatni rok liczba elektryków tylko chyba 4000 czyli tam jest 15% wzrostu pytanie czy to jest dużo czy to jest mało chyba to jest mało". [*][B]Słaba dynamika sprzedaży na tle Europy:[/B] Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie pod względem udziału sprzedaży EV (ok. 3,1% ogółu sprzedaży w styczniu-lutym 2025). "Polska na czele ale jak się tabelę odwróci bo jesteśmy drugim od końca krajem w którym rejestrują rejestruje się najmniej samochód odów elektrycznych około 3,1% ogółu sprzedaży". [*][B]Liderem elektromobilności są Chiny:[/B] Nie Europa, co podważa argument o narzucaniu EV przez Unię. Chiny są największym rynkiem zarówno pod względem sprzedaży, jak i produkcji technologii EV. "nie to przecież Chiny są liderem elektromobiljności i Chiny są największym rynkiem nie tylko zbytuczności samochodów elektrycznych ale też największym gigantycznym rynkiem produkcji nowej technologii". [*][B]Infrastruktura ładowania:[/B] W Polsce jest ponad 9000 publicznych punktów ładowania (luty 2025), z przewagą punktów AC (6259) nad DC (2860). Większość ładowań odbywa się jednak w domach. "liczbie punktów ładowania i też mamy taki ciekawy podział bo tych yyy punktów ładowania to luty 2025 mieliśmy ponad 9000 w Polsce no i tu mamy podział na punkty ładowania prądem stałym m DC 2860 i prądem przemiennym 6259". [*][B]Problematyczna lokalizacja publicznych ładowarek AC:[/B] Często zlokalizowane w miejscach, gdzie długie ładowanie (trwające kilka godzin) jest niepraktyczne (np. centra handlowe). Brakuje ich w miejscach naturalnego postoju samochodów na dłuższy czas (np. Park & Ride, miejsca parkingowe w miastach). "ja akurat uważam że u nas nie ma dobrej polityki w zakresie lokalizacji tych punktów ładowania bo przy typie drugim czyli przy tym wolnym ładowaniu gdzie uzupełnienie nawet połowy baterii trwa tr c godziny no to gdzie oczekujesz żeby ten punkt był albo w miejscu pracy pracy albo w miejscach jakieś może albo w miejscu zamieszkania ale nawet przy zakupach no nie będziesz robił zakupu przez dwie trzy godziny". [/LIST] [B]3. Ładowanie EV w Praktyce:[/B] [LIST] [*][B]Dominacja domowego ładowania:[/B] Dla osób posiadających taką możliwość (dom, mieszkanie z ładowarką), ładowanie jest wygodne i nieangażujące czasowo. Czas ładowania w nocy jest "zerowy" z perspektywy użytkownika. [*][B]Szybkie ładowanie na trasach:[/B] Niezbędne podczas dłuższych podróży, ale wiąże się z wyższym kosztem i często poszukiwaniem najszybszej, a nie najtańszej stacji. Czas spędzony na szybkich ładowarkach podczas rocznego testu wyniósł 5 godzin (przy 200 kWh). [*][B]Wolne ładowanie:[/B] Zajmuje znacznie więcej czasu (440 godzin podczas testu, głównie w domu), ale jest tańsze i potencjalnie lepsze dla żywotności baterii. [*][B]Taryfa dwustrefowa (nocna):[/B] Uznana za niezbędną dla posiadaczy EV, aby znacząco obniżyć koszty ładowania. "Grzegorz naprawdę jeżeli ktoś ma samochód elektryczny to zużycie już jest na poziomie takim że zawsze taryfa strefowa będzie musiał płacać". [/LIST] [B]4. Porównanie Kosztów Eksploatacji:[/B] [LIST] [*]EV oferuje znaczące oszczędności na kosztach paliwa/energii w porównaniu do hybrydy/spalinowego samochodu. [*]Niższe koszty serwisowania (brak konieczności wymiany oleju, filtrów, rzadsze przeglądy hamulców dzięki rekuperacji). "w tym okresie jedyną rzeczą eksploatacyjną którą którą musiałem musiałem dokupić to był de facto płyn do spryskiwaczy przy tych 17000 samochód nie był nie przechodził przeglądu". [*]Producenci EV mogą przesadzać z częstotliwością przeglądów, przyzwyczajeni do przychodów z serwisowania samochodów spalinowych. [/LIST] [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Podsumowanie roku jazdy samochodem elektrycznym przez redakcję Globenergia
Top