Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Podsumowanie roku jazdy samochodem elektrycznym przez redakcję Globenergia
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="pbr, post: 230776, member: 1098"] [B]5. Rekuperacja w EV i Hybrydzie:[/B] [LIST] [*][B]Wysoka efektywność rekuperacji w EV:[/B] Podczas rocznego testu ok. 30-35% energii pochodziło z rekuperacji, co znacząco zwiększa efektywność i zasięg. "okazało się że taki samochód jest 10 razy bezpieczniejszy niż samochód prowadzony przez człowieka a jeżeli byśmy de facto wzięli pod uwagę przypadki w których to samochód autonomiczny spowodował wypadek to pewnie na palcach jednej ręki można byłoby to policzyć i to jest rząd wielkości rząd wielkości większy". [I][Poprawka: cytat dotyczy bezpieczeństwa autonomicznych pojazdów, a nie rekuperacji. Prawdopodobnie chodziło o fragment: "byłem nawet lekko zaskoczony gdzie bardzo wolno dohamowując przed światłami które się które się zmieniły no z 200 m przede mną widziałem wartości na poziomie 30 40 kW odzyskiwanej mocy przyhamowując nieco bardziej intensywnie z 50 km/h do zera moc przekraczała 60 kW a przy takim bardziej intensywnym dohamowywaniu czyli gdzieś wyskakują ci światła no to potrafiłem się zbliżać nawet do 90 kW mocy odzyskiwanej"].[/I] [*][B]Ograniczenia rekuperacji w hybrydach (szczególnie z małą baterią):[/B] Mniejsza pojemność baterii i często słabszy silnik elektryczny ograniczają możliwość odzyskiwania dużej ilości energii. Energia z intensywnego hamowania może być zamieniana na ciepło zamiast magazynowana. "w hybrydach tego typu jest tam bateria nie wiem półtorej d 2 2 kz no to te moce ładowania często dopuszczalne są w zależności oczywiście od poziomu jej naładowania ale to będzie ile 10 kW 20 kW więc naprawdę trzeba bardzo delikatnie hamować żeby większość tej energii z rekuperacji faktycznie ta bateria była w stanie w stanie przyjąć". [*][B]Wpływ stylu jazdy:[/B] Częste hamowanie i zwalnianie w ruchu miejskim sprzyja efektywniejszej rekuperacji. [/LIST] [B]6. Kondycja Baterii EV:[/B] [LIST] [*][B]Brak znaczącej degradacji po roku użytkowania (17 000 km):[/B] BMS samochodu ciągle wskazuje 100% SoH (State of Health), a pojemność dyspozycyjna odpowiada nominalnej. Może to być częściowo związane z ukrytym buforem producenta. "BMS ciągle pokazuje 100% i też tą pojemność dyspozycyjną którą pokazuję to też jest pojemność nominalna może to wynikać też z tego że producenci często yyy często mają taki bufor ukryty". [*][B]Niewielka liczba cykli ładowania:[/B] Ok. 60 ekwiwalentnych pełnych ładowań w ciągu roku, podczas gdy bateria jest projektowana na ok. 1500 cykli. Sugeruje długą żywotność baterii, potencjalnie dłuższą niż innych komponentów samochodu. [*][B]Wpływ typu ogniw i sposobu ładowania:[/B] Ogniwa NMC (wysokoniklowe) preferują ładowanie do 80% na co dzień, a ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) do 100%. Wolne ładowanie wydłuża żywotność baterii, a szybkie ładowanie ją skraca. [*][B]Brak transparentności producentów w kwestii typu ogniw:[/B] Często trudność w uzyskaniu informacji o zastosowanej technologii baterii. [/LIST] [B]7. Samochody Autonomiczne:[/B] [LIST] [*][B]Poziomy autonomii:[/B] Od poziomu 1 (asystent kierowcy) do poziomu 5 (pełna autonomia bez ograniczeń). Obecnie dostępne technologie to głównie poziom 1 i 2, z testowanymi i wdrożonymi w ograniczonym zakresie systemami poziomu 4 (autonomiczne taksówki w określonych miastach). Poziom 3 (samodzielna jazda z nadzorem kierowcy) nie jest powszechnie stosowany ze względu na przepisy i infrastrukturę. [*][B]Bezpieczeństwo:[/B] Autonomiczne pojazdy (poziom 4) wykazują znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu do pojazdów prowadzonych przez ludzi. [*][B]Elektromobilność jako podstawa autonomii:Łatwość sterowania:[/B] Silniki elektryczne są łatwiejsze do precyzyjnego sterowania przez sztuczną inteligencję niż silniki spalinowe. [*][B]Zdalne sterowanie:[/B] Łatwość zdalnego włączania i wyłączania EV jest kluczowa dla autonomicznych flot. [*][B]Bezpieczeństwo w zamkniętych przestrzeniach:[/B] Brak emisji spalin czyni EV bezpieczniejszymi do potencjalnego włączania w zamkniętych pomieszczeniach (np. garażach) przez systemy autonomiczne. [*][B]Zarządzanie energią i rekuperacja:[/B] Efektywne zarządzanie energią i odzyskiwanie energii poprzez rekuperację są kluczowe dla ekonomicznego i ekologicznego działania autonomicznych flot EV. [*][B]Wyzwania w rozwoju autonomii:[/B] Konieczność rozwoju przepisów, infrastruktury (np. cyfrowe mapy, komunikacja z pojazdami), adaptacji do różnych warunków drogowych (tereny mniej zurbanizowane). [/LIST] [B]Komentarze Słuchaczy:[/B] [LIST] [*][B]Alternatywa dla magazynu energii:[/B] Krzysztof sugeruje zapas paliwa i prądnica jako lepsze rozwiązanie, z czym prowadzący się nie zgadzają, argumentując wygodą, natychmiastowym działaniem i brakiem problemów z paliwem w przypadku bateryjnych magazynów energii. [*][B]Blokowanie mocy przyłączeniowych:[/B] Jacek zwraca uwagę na problem firm rezerwujących moce przyłączeniowe bez zamiaru realizacji inwestycji OZE, co blokuje rozwój sektora. [*][B]Net-billing vs. net-metering:[/B] Marcin w komentarzu do Grzegorza zachęca do przejścia na net-billing, wymieniając jego zalety i sugerując, że obecny system net-meteringu jest mniej korzystny. Grzegorz odpowiada, że planuje przejście, ale system net-meteringu i tak go za parę lat "wyrzuci" i argumentuje, dlaczego w jego przypadku autokonsumpcja jest już realizowana, a problemy z napięciem sieciowym nie występują. [/LIST] [B]Tygodniowy Przegląd Rynkowy (TPR):[/B] [LIST] [*][B]Nowa seria wysokonapięciowych magazynów energii Goodwe (seria Links D):[/B]Pojemności od 5 do 40 kWh, modułowa budowa (układanie w stosy), autodetekcja modułów. [*]Oparte na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). [*]Kluczową cechą jest zastosowanie przetwornicy DC na DC, umożliwiającej równoległe łączenie modułów. Zapewnia to niezależność pracy modułów i ułatwia wymianę uszkodzonych komponentów bez wpływu na wydajność pozostałych. Degradacja jednego modułu nie wpływa na inne. [/LIST] [B]Wnioski:[/B] Audycja Glob Energia dostarcza cennych informacji z rocznego użytkowania redakcyjnego samochodu elektrycznego w polskich warunkach. Podkreśla zalety EV pod kątem kosztów eksploatacji (szczególnie przy dostępie do domowego ładowania i fotowoltaiki) oraz efektywności rekuperacji. Jednocześnie zwraca uwagę na wyzwania związane z powolnym tempem rozwoju elektromobilności w Polsce, niedostateczną infrastrukturą ładowania publicznego (szczególnie w kontekście lokalizacji ładowarek AC) oraz potrzebę transparentności producentów w kwestii technologii baterii. Dyskusja o samochodach autonomicznych wskazuje na ich duży potencjał w przyszłości, przy czym elektromobilność jest naturalnym fundamentem dla rozwoju tej technologii ze względu na łatwość sterowania, zdalne zarządzanie, bezpieczeństwo i efektywność energetyczną. Komentarze słuchaczy poruszają istotne kwestie dotyczące magazynowania energii, problemów z przyłączeniami do sieci oraz bieżących regulacji dotyczących net-meteringu i net-billingu w Polsce. Tygodniowy przegląd rynkowy prezentuje ciekawe nowości z branży magazynowania energii, zwracając uwagę na innowacyjne rozwiązania technologiczne poprawiające wydajność i elastyczność systemów. [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Podsumowanie roku jazdy samochodem elektrycznym przez redakcję Globenergia
Top