Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Inne modele i pozostałe pytania
Porównanie zużycie energii lato/zima lub dystans np 20000 km. Tesla 3 RWD Highland z baterią LFP a Tesla 3 LR Highland
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="AntoniFerdynand, post: 151012, member: 2775"] Ad 1 - 100-180km codziennie (przyjmijmy że 120) x 365 dni daje 43 tys. km rocznie. Przy 15 latach które zakładasz, będzie to ponad 650 tys. km jak rozumiem. Zakładam że te założenie nie jest precyzyjne i przemyślane wiec dla pewności przyjmijmy, że będzie jeździć dużo. 100-180 km dziennie to przy LFP 25-50% pojemności akumulatora czyli zasięg bez względu pojemność jest pod kontrolą. AD.2 Różne serwisy podają wyższe zużycie energii w LR niż SR+ co oczywiście wiąże się obiektywnie z wyższą mocą, napędem na 4 koła i 2 silnikami. Stawiam jednak, że zdecydowanie ważniejszym czynnikiem w tych rejestrach sa możliwości. Dla przykładu - z Warszawy do Katowic lub Krakowa w SR+ mogę przejechać bez ładowania poruszając się z prędkością 125km/h lub szybciej ale uwzględniając krótki postój na ładowarce co per saldo będzie oznaczać ten sam czas (ale większe wydatki). Gdybym jechał LR zapewne jechałbym 140 km/h bez potrzeby doładowywania ale to oznacza oczywiście że zużyje więcej na 100km. I o jest chyba podstawowy powód wzrostu zużycia energii a nie bateria i napęd. Ad. 3 Nie obawiać się - wszak zakładasz 15 lat i ponad 600 tys. km. 3 lata temu 1KWh w produkcji kosztowała 300USD, w tym roku BYD i CATL maja zejść do 40USD przy czym wszyscy pracują nad zwiększeniem gęstości (pojemności) energii. To oczywiście ceny produkcji niemniej to nie jest koniec spadków - pewnie zacznie się to stabilizować w okolicach 15-20USD/1KWh. Ale oznacza to że za 5-6 lat w detalu kupisz oryginalny pakiet BYD czy CATL powiedzmy 80-100KWh . za 10 tys. zł a koszt usługi wymiany w kilkudziesięciu już wtedy punktach serwisowych wyniesie 3-4 tys. zł (mowa oczywiście o dzisiejszej wartości pieniądza nie uwzględniając inflacji). Stawiam więc że po 300 tys. km wymienisz pakiet bateryjny na nowy i większy a stary sprzedaż/ zagospodarujesz jako bazę domowego banku energii. Stawiając na teslę nie masz przeglądów okresowych w ASO więc przez pierwsze 10 lat (przy dzisiejszych cenach przeglądów aut segmentu D) zaoszczędzisz górką 15 tys. zł - równowartość wymiany baterii za kilka lat. Ad.4 Po 15 latach i 650 tys. km będzie teoretyczna degradacja baterii (bez względu czy jednej LFP czy zwykłej) będzie na poziomie 50% bo im dalej tym gorzej. Przyjmij wręcz że przy takim przebiegu i wieku niektóre ogniwa ulegną uszkodzeniu ale ... bierzesz pod uwagę dzisiejszą rzeczywistość czy wręcz historię do przyszłości. Do niedawna cena akumulatora to była połowa wartości całego auta a za 5-6 lat to będzie 10-20% max. uwzględniając trendy. Jeżeli 650 000 km przy przeciętnym spalaniu auta segmentu D (8l/100km) oznacza 52 tys. litrów benzyny to przy obecnej cenie 6,8 zł/l paliwo dla tego dystansu wychodzi w cenie ponad 350 tys. zł. Wskazałeś że 99% prądu będzie pochodziło z gniazda siłowego w domu to przy ostrożnym wyliczeniu zużycia energii na poziomie 16KWh/100km i braku tarczy zużyjesz 104 tys. KWh prądu przy dzisiejszej cenie 0,8 zł co daje 83 tys. zł - chyba że masz panele PV (co aż się prosi przy takim przebiegu) co odpowiednio obniży koszty (może wręcz do zera przy pomyślnych wiatrach - jezail instalacja już jest). Oszczędzając więc 250-300 tys. zł na paliwie wymiana pakietu bateryjnego górka za 15 tys. zł nie będzie stanowiła problemu - wiesz mi. AD.5 Za 10 lat być może - za 15 nie sądzę ale z powyższych powodów to błędne założenie. Po co mieć kulawe auto skoro niewielkim kosztem modernizacji można mieć pełnowartościowe z normalnym zasięgiem. I ogólnie moja sugestia - kupiłem Highlanda w wersji SR+ kalkulując, ze zasadniczo 95% moich tras dziennych nie przekroczy pojemności akumulatora a te kilka razy w roku mogę sie podładować i to niewspółmierny wydatek względem tego, co musiałbym dopłacić wybierając wersję LR. Niemniej przy ostatniej podróży z Warszawy do Katowic (gdzie mogę się podładować z WC) naszła mnie refleksja że jadę te 125 km/h a gdybym miał LR to jechałbym ponad 140 - bo mogę. Przyspieszenie nie ma tu znaczenia to w SR+ i tak jest dla mnie kosmiczne. Teraz byłbym bardziej w rozkroku pomiędzy racjonalnością a emocjami. I ostatnia sugestia - rozważ białe wnętrze - w tesli to niewielka dopłata a wygląd z budżetowego robi się premium a utrzymanie tego w czystości jest łatwe (to nie są skóry). To robi zdecydowanie lepszy efekt niż kolor - zwłaszcza ciemnawy kiedy koła są z czarnymi, aerodynamicznymi kołpakami. Wiem co mówię - całe życie miałem ciemne auta (głównie czarne mercedesy) z czarna tapicerką. W tesli ta czerń wygląda badziewnie i tanio i radzę z tego uciec. Bezkosztowa biel w tesli to nie flotowy szajs ale ładna perła jak w amerykańskich autach a jak się znudzi to zawsze można sobie machnąć połyskowa bądź matowa folie która i tak będzie lepsza niż ta słaba paleta lakierów tesli. [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Inne modele i pozostałe pytania
Porównanie zużycie energii lato/zima lub dystans np 20000 km. Tesla 3 RWD Highland z baterią LFP a Tesla 3 LR Highland
Top