Prośba o podzielenie się wiedzą, doświadczeniem - ZAKUP Y

YYY

Zadomawiam się
Witajcie!

Od tygodnia zastanawiam się nad zakupem Yka LR. Byłby to mój pierwszy elektryk. Rodzina 2+3 (15, 11, 7 lat).
Domek pod miastem, fotowoltaika, 90% km robimy po Warszawie.
Przesiadka z volvo xc60, które idzie na sprzedaż. Z innych aut mamy tylko stare audi A3.

Byłem na jazdzie stestowej w Ząbkch.
W miarę OK (trochę twardy zawias i powyżej 100 km/h huczało dziwnie w środku powietrze - jak przy otwartym przednim i tylnim oknie). Powiedzieli mi w salonie, że to chyba wina tego konkretnego egzemplarza.

Przeczytałem większość wątków na tym forum-kopalnia wiedzy a przede wszystkim ludzi, którzy z Teslą znają się od dawna. I tu moja prośba o pomoc. Postaram się ją wypunktować, żeby łatwiej było odpowiadać. Jeśli jakieś pytanie już się na tym forum pojawiło, a co za tym idzie odpowiedź na nie, to albo gdzieś je ominąłem za co z góry przepraszam, albo były... różne odpowiedzi.

Z góry dziękuję wszystkim odpowiadającym za poświęcenie swojego czasu!

1. Czy w dostępnych teraz Ykach są zawsze Matrixy? Jaka jest szansa, że będą kiedyś adaptacyjne? (tak, widziałem link o jakiś pogłoskach)

2. Gdzie polecacie wziąć leasing (nigdy nie brałem) z najlepszymi warunkami (max wpłata własna, 36 mcy, wykup 10%). Bierzecie GAPa?

3. Gdzie najlepiej i najtaniej ubezpieczyć Yka (mieszkam w Wawie). Jaki jest orientacyjny koszt za 1, 2, 3 itd. rok pełnego ubezpieczenia.

4. Ile czeka się na dopłatę z programu "mój elektryk"? Załatwiam to ja czy leasing?

5. Czy Tesla rejestruje audio i wideo ze środka auta???

6. Czy linki polecająca mają teraz jakiś finansowy wpływ na zakup Yka? Jeśli nie finansowy to może jakiś inny?

7. Bagażnik rowerowy na dach czy hak?

8. Czy na dachu w ogóle można montować jakąś trumnę? Np. Thula? Czy musi być coś konkretnej marki?

9. O co w końcu chodzi z tymi rożnymi bateriami BYD/CATL. Przeczytałem te wątki kilka razy ale KOMPLETNIE tego nie rozumiem. Nie mam wystarczającej wiedzy o elektrykach, mój błąd, którego szybko nie naprawię. Czy rodzaj tych baterii jast ostatecznie tak ważny dla użytkownika?

10. Każdym poprzednim samochodem jeździłem min. 8-10 lat (przebiego ok. 20-25tys. rocznie). Czy taka Tesla Y traci więcej na wartości przy odsprzedaży niż spalinowe auta? No i czego mogę się spodziewać po bateriach (utrata sprawności) po takim czasie (zakładając użytkowanie zgodnie z wytycznymi i dbałość o auto).

11. Przed czym możecie mnie ostrzec przy zakupie. Czyli błędy jakie popełniliście a można się ich ustrzec?

12. Co jest takim "must have" przy zakupie Yka? (czytałem gdzieś o jakimś zgłaszaniu wad w ciągu pierwszych 24h od odbioru, itd.)

I jeszcze jedna prośba- jeśli komuś moje pytania wydają się głupie/dziwne to niech po prostu nie odpowiada i oszczędzi mi uszczypliwych komentarzy. Innych proszę o wsparcie i podzielenie swoją wiedzą..

Dzięki i pozdrawiam

Rafał
 

deCastelano

Fachowiec
1.zawsze są, niedługo będą adaptacyjne, to już nie plotki 😉
2. Ja mam w byłym idea getin i jestem zadowolony, ale nie szukałem jakoś bardzo ofert.
3 i 4 nie wypowiem się,
5. Nie rejestruje, bo możesz w ustawieniach nie wyrazić zgody na przetwarzanie danych i wysyłanie do tesli.
6. Autopilot jest bodajże na 3 miesiące tylko.
7. Hak lepiej powinien wyjść w kwestii zużycia prądu.
8. Można na dachu montować - nawet tesla oferuje belki dachowe. Co na nie założysz to Twoja sprawa
9. Skoro chcesz Long Range to nie zaprzątaj sobie głowy- tam nie ma dylematów 😉
10. Przy obniżkach tesli niestety trzeba się liczyć z utratą wartości. Po baterii nie musisz się spodziewać niczego złego, raptem kilka procent degradacji jeśli będziesz używał zgodnie z zaleceniami
11 . Nic mi nie przychodzi do głowy skoro już się przejechałeś - jedynie checklista przy odbiorze
12. Masz ten czas faktycznie, ale to do wad blacharsko malarskich - jeśli wyjdą wady które nie wskazują, że to Ty mogłeś zniszczyć to gwarancja normalnie obejmuje
 

vista-LASH-resident

Posiadacz elektryka
1. Czy w dostępnych teraz Ykach są zawsze Matrixy? Jaka jest szansa, że będą kiedyś adaptacyjne? (tak, widziałem link o jakiś pogłoskach)
Tak, reflektory mają pikselowe światła (w oparciu o układ Samsung PixCell), lecz realizują one obecnie funkcję świateł mijania i drogowych. Być może w przyszłości staną się one adaptacyjne, lecz to pisanie palcem po wodzie.
3. Gdzie najlepiej i najtaniej ubezpieczyć Yka (mieszkam w Wawie). Jaki jest orientacyjny koszt za 1, 2, 3 itd. rok pełnego ubezpieczenia.
Ja mam Ergo Hestia, przy 250k ubezpieczenia, AC/OC/GAP wychodzi mnie około 5000pln.
5. Czy Tesla rejestruje audio i wideo ze środka auta???
Wideo - tak, audio - nie. Wideo ze środka nie jest dostępne dla użytkownika, na prośbę służb Tesla może je wyciągnąć z czarnej skrzynki pojazdu.
6. Czy linki polecająca mają teraz jakiś finansowy wpływ na zakup Yka? Jeśli nie finansowy to może jakiś inny?
Tak, coś wpada. Prawdopodobnie punkty, które można wymienić na coś
7. Bagażnik rowerowy na dach czy hak?
Najlepiej na hak, ma mniejszy wpływ na aerodynamikę (czyli na zasięg)
8. Czy na dachu w ogóle można montować jakąś trumnę? Np. Thula? Czy musi być coś konkretnej marki?
Rozejrzyj się za ori belkami dachowymi i sprawdź co do nich pasuje.
9. O co w końcu chodzi z tymi rożnymi bateriami BYD/CATL. Przeczytałem te wątki kilka razy ale KOMPLETNIE tego nie rozumiem. Nie mam wystarczającej wiedzy o elektrykach, mój błąd, którego szybko nie naprawię. Czy rodzaj tych baterii jast ostatecznie tak ważny dla użytkownika?
Baterie różnych producentów, w różnych technologiach, o różnych charakterystykach pracy.
Obydwie są w technologii LFP i jest to ich cecha wspólna.
BYD jest odrobinę nowszym produktem i podobno lepiej trzyma krzywą ładowania, przez co ładuje się trochę szybciej.
11. Przed czym możecie mnie ostrzec przy zakupie. Czyli błędy jakie popełniliście a można się ich ustrzec?
  1. Weź ubezpieczenie szyb na 10k pln.
  2. Jak usłyszysz uderzenie kamyka w szkło, zabezpiecz nagranie z dashcamu, zatrzymaj się i sprawdź szybę pod kątem uszkodzeń (jakieś drobne odpryski etc)
12. Co jest takim "must have" przy zakupie Yka? (czytałem gdzieś o jakimś zgłaszaniu wad w ciągu pierwszych 24h od odbioru, itd.)
Jak dla mnie- gumowe wykładziny do wnęk w drzwiach, siatki na nawiewy powietrza na nogi pasażerów z tyłu, szeroka uszczelka na maskę.
Jak odbierzesz auto i wrócisz do domu, pojedź na myjnię i zrób dokładne oględziny. Możesz poprosić blacharza o zerknięcie wprawnym okiem.
 

danielm

Pionier e-mobilności
Witajcie!

1. Czy w dostępnych teraz Ykach są zawsze Matrixy? Jaka jest szansa, że będą kiedyś adaptacyjne? (tak, widziałem link o jakiś pogłoskach)
2. Gdzie polecacie wziąć leasing (nigdy nie brałem) z najlepszymi warunkami (max wpłata własna, 36 mcy, wykup 10%). Bierzecie GAPa?
3. Gdzie najlepiej i najtaniej ubezpieczyć Yka (mieszkam w Wawie). Jaki jest orientacyjny koszt za 1, 2, 3 itd. rok pełnego ubezpieczenia.
4. Ile czeka się na dopłatę z programu "mój elektryk"? Załatwiam to ja czy leasing?
5. Czy Tesla rejestruje audio i wideo ze środka auta???
6. Czy linki polecająca mają teraz jakiś finansowy wpływ na zakup Yka? Jeśli nie finansowy to może jakiś inny?
7. Bagażnik rowerowy na dach czy hak?
8. Czy na dachu w ogóle można montować jakąś trumnę? Np. Thula? Czy musi być coś konkretnej marki?
9. O co w końcu chodzi z tymi rożnymi bateriami BYD/CATL. Przeczytałem te wątki kilka razy ale KOMPLETNIE tego nie rozumiem. Nie mam wystarczającej wiedzy o elektrykach, mój błąd, którego szybko nie naprawię. Czy rodzaj tych baterii jast ostatecznie tak ważny dla użytkownika?
10. Każdym poprzednim samochodem jeździłem min. 8-10 lat (przebiego ok. 20-25tys. rocznie). Czy taka Tesla Y traci więcej na wartości przy odsprzedaży niż spalinowe auta? No i czego mogę się spodziewać po bateriach (utrata sprawności) po takim czasie (zakładając użytkowanie zgodnie z wytycznymi i dbałość o auto).
11. Przed czym możecie mnie ostrzec przy zakupie. Czyli błędy jakie popełniliście a można się ich ustrzec?
12. Co jest takim "must have" przy zakupie Yka? (czytałem gdzieś o jakimś zgłaszaniu wad w ciągu pierwszych 24h od odbioru, itd.)
I jeszcze jedna prośba- jeśli komuś moje pytania wydają się głupie/dziwne to niech po prostu nie odpowiada i oszczędzi mi uszczypliwych komentarzy. Innych proszę o wsparcie i podzielenie swoją wiedzą..
Dzięki i pozdrawiam

Rafał
ad1. tak, soft już teoretycznie wchodzi do użycia więc lada dzień
ad3. PZU ale nie w PZU. tzn mamy specjalistów którzy wiedzą co ubezpieczają. koszty nie odbiegają od aut o podobnej wartości ale zależą od miasta i twoich danych
ad4 bardzo losowo ale średnia to: długo
ad5 audio nie, wideo tylko w czasie rzeczywistym, nie wysyła tego do siebie i nie nagrywa,
ad6 o ile dobrze pamiętam to zmieniło się to niedawno i kupujący nie ma korzyści finansowych tylko FSD na próbe
ad7 na hak zdecydowanie
ad8 można, ale relingi są dosyć trudnodostępne od tesli, a potem to już montujesz co chcesz, belki, trumne, rower i jazda
ad9 nie jest i tesla celowo tego nie podaje żeby niepotrzebnie nie mieszać ludziom w głowie. jest jednak jedna ważna różnica, RWD mają baterię LFP która ma troche zalet i troche wad i należy ją ładować do 100%, AWD mają tradycyjne baterie lit-jon których nie powinno się ładować do 100% jeśli nie potrzebujesz
ad10. rynek aut używanych to dziki zachód a za 8 lat niewiadomo co będzie ale masz 8 lat gwarancji na baterię więc możesz się spodziewać max 30% utraty pojemności choć życie pokazuje że po 150tys degradacja sięga 10%
ad11 best car ever tylko sporo wiedzy do wchłonięcia, choć nie wiem czy 3jka dzieci w tym wieku zmieści Ci się z tyłu wygodnie na trasie
ad12 nic choć ilość rzeczy które można kupić na rynku z akcesoriami jest olbrzymia, głównie z powodu prostego konfiguratora w którym nie masz żadnego wyboru oraz tego że tesla nie robi problemu z modyfikacjami auta
 

YYY

Zadomawiam się
a nie lepiej poczekać na Y juniper? to już niedługo
Rozumiem, ze chodzi Ci o Yka po jakims lifcie? Mozna sie spodziewac, ze takowy bedzie znacznie drozszy a dla mnie dodatkowe 20-30k robi duza roznice. Z tytulu terazniejszej obnizki cen w ogole biore pod uwage Yka. Przy cenie 260k nawet na niego nie patrzylem bo tyle nie mam.
 

nabrU

Moderator
Widzę, że punkt 6 wymaga wyjaśnienia, bo trochę nieprawdy jest powyżej. A wystarczyłoby kliknąć na któryś link polecający (np. mój poniżej) aby zobaczyć takie coś:

1706991755400.png

Tak więc jak widać kupujący dostaje rozszerzony autopilot na 3 m-ce, a polecający 7500 punktów w programie Tesli.
Umówienie jazdy próbnej z takiego linka to 500 punktów dla polecającego (niestety nic dla tego kto ma jazdę).
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Ad ubezpieczenie extra szyb, to wg mojego brokera niekoniecznie , bo Tesla i tak nie ma zamienników. A uszkodzenia szyby wchodzą w normalne ubezpieczenie
Ma to tylko jakiś sens gdy nie chcemy stracić zniżek AC gdy nam taka walnie . Bo jw normalnie szyba wchodzi w dobre AC. Do tego też trzeba dobrze poczytać o jeką szybę chodzi.
 

YYY

Zadomawiam się
P
Przymierzaliście się wszyscy (rodzinnie) do tylnej kanapy? Jeśli nie, to IMO bardzo warto.
Jeszcze nie. W przyszly weekend bede mial Yka na 2 dni to sobie popatrze. Mam nadzieje, ze jest wiecej miejsca na szerokosc niz w XC60. Z drugiej strony to nie mam duzego wyboru, patrzac na ekonomie jazdy. W 5ke jezdzimy przez moze 3000km/rok. Zazwyczaj 2+2 (najstaszy juz chodzi swoimi sciezkami 😊). Jeszcze 2 tygodnie temu bylem przekonany do nowego Kodiaqa ale… w benzynie bedzie najwczesniej na jesieni a na stronie czeskiej w 1.5tdi w 2 wersji wyposazenia kosztuje w przeliczeniu 270k! U nas pewnie bedzie jeszcze drozej. Dla porownania - najtansza wersja w CZ ok 190k a teraz w Polsce 230k…. Do tego taki kiosk na kolkach w benzynie to w Warszawie przynajmniej 11l/100km. A diesiel to nie dla mnie bo jak pisalem powyzej, 90% przebiegu to miasto.
 
Top