Prośba o podzielenie się wiedzą, doświadczeniem - ZAKUP Y

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ad5. No wlasnie. A pare postw wyzej ktos posze, ze wideo na polecenie sluzb mozna wyciagnac z „czarnej skrzynki”. Nie mam nic do ukrycia jadnak nie czuje sie komfortowo wiedzac, ze ktos mnie widzi, lub moze zobaczyc w przyszlosci bo cos sie tam nagralo…
Tam jest od ok roku taka lista dotycząca tego jakie dane Tesla może wykorzystywać. Ja mam wszystko zaznaczone oprócz kamery w środku. Ale tak jak ktoś napisał wydaje mi się w pętli nagrywa zawsze pewnie ok minutę żeby w razie wypadku można było przeanalizować.

Ja też polecam sprawdzić kanapę z tyłu z użyciem 3 docelowych pasażerów, szczególnie zapinanie pasów. Są konfiguracje że da się jechać tak gdzieś dalej ale u mnie to była tortura, pasażerowie woleli jechać Touranem co wywolywalo u mnie niezadowolenie
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
3. Gdzie najlepiej i najtaniej ubezpieczyć Yka (mieszkam w Wawie). Jaki jest orientacyjny koszt za 1, 2, 3 itd. rok pełnego ubezpieczenia.

7. Bagażnik rowerowy na dach czy hak?

8. Czy na dachu w ogóle można montować jakąś trumnę? Np. Thula? Czy musi być coś konkretnej marki?

9. O co w końcu chodzi z tymi rożnymi bateriami BYD/CATL. Przeczytałem te wątki kilka razy ale KOMPLETNIE tego nie rozumiem. Nie mam wystarczającej wiedzy o elektrykach, mój błąd, którego szybko nie naprawię. Czy rodzaj tych baterii jast ostatecznie tak ważny dla użytkownika?

10. Każdym poprzednim samochodem jeździłem min. 8-10 lat (przebiego ok. 20-25tys. rocznie). Czy taka Tesla Y traci więcej na wartości przy odsprzedaży niż spalinowe auta? No i czego mogę się spodziewać po bateriach (utrata sprawności) po takim czasie (zakładając użytkowanie zgodnie z wytycznymi i dbałość o auto).

Cześć
Ad. 3 Skorzystaj z usług jakiegoś brokera, najlepiej takiego co wie co to EV. Ja skorzystałem z Beniamina polecanego na kanale „Na prąd po Polsce” (zobacz opis do wideo poniżej) i jestem zadowolony, ale z innych i też było ok.

Ad 7 Na hak. Jak możesz to zamów Y-ka od razu z hakiem. Podobno teraz Y-ki wszystkie wyjeżdżają z fabryki przystosowane do haka, ale ja tam wolę jak fabryka robi. Odkąd porysowałem sobie lakier to nie montuję w samochodach bagażnika dachowego jak nie muszę. Poza tym to niezły żagiel i przy EV tym bardziej zmniejsza zasięg.

Ad 9 To jest dzielenie włosa na czworo. Y Long Range to nie dotyczy bo tam jest aku NMC i jakoś nikt się nie spala kto go produkuje. Dyskusja dotyczy baterii LFP montowanych w Y tylnonapędowym. Przed zakupem albo i po, warto poczytać trochę o bateriach by wiedzieć jak o nie dbać i na codzień używać, by niepotrzebnie ich nie degradować. Jest kilka prostych zasad żyć z EV (np. Jak ładować), a to kto je produkuje ma takie znaczenie jak wpływ księżyca na pływy oceaniczne. Wpływ ma, ale raczej go nie zatrzymasz.
Wprawdzie Zachar to nie autorytet EV, ale tu bardzo przystępnie wyjaśnia to co trzeba wiedzieć o bateriach. Filmik nie najnowszy, ale:

Ad 10 Przewidywanie wartości rezydualnej dowolnego samochodu za 8-10 lat przy tak głębokich zmianach w branży automotive to wróżenie z fusów.
 

YYY

Zadomawiam się
I
Cześć
Ad. 3 Skorzystaj z usług jakiegoś brokera, najlepiej takiego co wie co to EV. Ja skorzystałem z Beniamina polecanego na kanale „Na prąd po Polsce” (zobacz opis do wideo poniżej) i jestem zadowolony, ale z innych i też było ok.

Ad 7 Na hak. Jak możesz to zamów Y-ka od razu z hakiem. Podobno teraz Y-ki wszystkie wyjeżdżają z fabryki przystosowane do haka, ale ja tam wolę jak fabryka robi. Odkąd porysowałem sobie lakier to nie montuję w samochodach bagażnika dachowego jak nie muszę. Poza tym to niezły żagiel i przy EV tym bardziej zmniejsza zasięg.

Ad 9 To jest dzielenie włosa na czworo. Y Long Range to nie dotyczy bo tam jest aku NMC i jakoś nikt się nie spala kto go produkuje. Dyskusja dotyczy baterii LFP montowanych w Y tylnonapędowym. Przed zakupem albo i po, warto poczytać trochę o bateriach by wiedzieć jak o nie dbać i na codzień używać, by niepotrzebnie ich nie degradować. Jest kilka prostych zasad żyć z EV (np. Jak ładować), a to kto je produkuje ma takie znaczenie jak wpływ księżyca na pływy oceaniczne. Wpływ ma, ale raczej go nie zatrzymasz.
Wprawdzie Zachar to nie autorytet EV, ale tu bardzo przystępnie wyjaśnia to co trzeba wiedzieć o bateriach. Filmik nie najnowszy, ale:

Ad 10 Przewidywanie wartości rezydualnej dowolnego samochodu za 8-10 lat przy tak głębokich zmianach w branży automotive to wróżenie z fusów.
Bardzo ciekawy material z Zacharem.
Nie mialem takiej wiedzy.
Dopytam Was jeszcze zatem czy lepiej dla baterii jest ladowac ja z gniazdka 230v, z sily czy wallboxa? Jakie macie w tym temacie doswiadczenia?

No i co sadzicie o tym?
 

Attachments

  • IMG_4916.png
    IMG_4916.png
    1,5 MB · Liczba wyświetleń: 16

zibizz1

Pionier e-mobilności
I

Bardzo ciekawy material z Zacharem.
Nie mialem takiej wiedzy.
Dopytam Was jeszcze zatem czy lepiej dla baterii jest ladowac ja z gniazdka 230v, z sily czy wallboxa? Jakie macie w tym temacie doswiadczenia?

No i co sadzicie o tym?

Siła i wallbox to jest to samo. Do siły i tak potrzebujesz urządzenia np wallboxa.
W obu przypadkach prąd jest tak mały że dla baterii to prawie żadna różnica, więcej w
Thread 'Rozterki nowego użytkownika - 1F vs 3F a typ2' https://forum.elektrowoz.pl/threads/rozterki-nowego-uzytkownika-1f-vs-3f-a-typ2.5843/
 

YYY

Zadomawiam się
I jeszcze cos. W XC60 mam KAPITALNE audio HK (niestety byla doplata 25k w 2015 za ten system 😂). Kilkanascie glosnikow, subwoofer, wszystko gra PRZEpieknie. Nie chodzi mi o lupanine (umc, umc, umc) tylko o czysty, gleboki dzwiek. Jak wyglada temat audio w Yku.
 

YYY

Zadomawiam się
Siła i wallbox to jest to samo. Do siły i tak potrzebujesz urządzenia np wallboxa.
W obu przypadkach prąd jest tak mały że dla baterii to prawie żadna różnica, więcej w
Thread 'Rozterki nowego użytkownika - 1F vs 3F a typ2' https://forum.elektrowoz.pl/threads/rozterki-nowego-uzytkownika-1f-vs-3f-a-typ2.5843/
Rozumiem. Co zatem kupic do ladowania, zebym mogl z tego korzystac mobilnie, czyli u dziadkow (nie maja sily), u tesciow (maja sile) i u siebie w domu (fotowoltaika, sila). Nie przeszkadza mi, ze mialbym cos ze soba wozic zalezy mi jednak na tym, zeby w razie konicznosci ladowac z max mozliwa moca w domu.
 

Michal

Moderator
Rozumiem. Co zatem kupic do ladowania, zebym mogl z tego korzystac mobilnie, czyli u dziadkow (nie maja sily), u tesciow (maja sile) i u siebie w domu (fotowoltaika, sila). Nie przeszkadza mi, ze mialbym cos ze soba wozic zalezy mi jednak na tym, zeby w razie konicznosci ladowac z max mozliwa moca w domu.
W domu Wall Connector 3 od Tesli, a do innych zastosowań albo dołączona do auta jednofazową ładowarkę - powinna wystarczyć, albo musisz dokupić coś na 3 fazy.
 

miksell

Posiadacz elektryka
1. W 2023 wszystkie z Berlina miały matrixy, ale nie działały tak jak powinny. Tzn wyświetlały napis TESLA podczas pokazu świateł. Podobno ma wyjść aktualizacja w której zrobią z tego światła adaptacyjne. Jest to kwestia homologacji. Pożyjemy zobaczymy.

2. Ja ściągnąłem kilkanaście ofert, wybrałem najlepsza która spełniała moje oczekiwania.

3. Ja mam ubezpieczanie załatwione przez leasingodawcę. Może da się taniej, ale było szybko. Tesla bardzo naciska na szybki odbiór auta a wtedy nie masz czasu na szukanie ubezpieczenia.

4. Ja wybrałem firmę leasingową która to ogarnia. Wiem, że dopłatę mi już przyznali, teraz czekam na zwrot.

5. Na pendrive/dysk nagrywa się tylko wideo. Audio się nie rejestruje (przynajmniej oficjalnie)

6. W moim przypadku obniżyło cenę o 1000 zł. Ale To się zmienia więc musisz obserwować temat.

7. Osobiście brałbym na hak. Tesle są przygotowane do montażu, mają klapkę w zderzaku ale nie ma belki haka ;-)

8. Słyszałem o rozwiązaniu na przyssawkach do szyby. Ale nie widziałem tego. Widziałem za to bagażnik na hak i jest to ok. Przy bagażniku dachowym na pewno będziesz mieć większe zużycie energii, na haku powinno być porównywalne.

9. Standard Range ma baterię LFP, ok 60kW. Long range ma 80kW. W SR bateria teoretycznie może być ładowana do 100% i ponoć ma mniejsza degradację. W LR zaleca się ładowanie baterii w zakresie 20-80%. Jeśli jeździsz po trasach może to mieć znaczenie bo będziesz zmieć większy zasięg, jeśli użytkujesz auto wokół komina i mas gdzie ładować, to nie poczujesz specjalnej różnicy w użytkowaniu.
ale...
w LR masz lepsze przyśpieszenie 5,0s vs 6,9s oraz napęd na 4 koła.

10. Tego nikt nie wie. Myślę jednak, że pojawi się coraz więcej firm które będą regenerować baterie. Na ten moment jest sporo Tesli które mają już 10 lat i dalej jeżdżą. Weź pod uwagę fakt, iż elektryki mają znacznie mniej części, tzn: brak wydechu, rozrządu, turbiny, wtrysków, rozruszników, dwumas, FAPów i DPFów. Na przestrzeni kilku lat może się okazać, iż zaoszczędzisz na nowa baterię ;-)

11. Ja kupiłem SR. Teraz trochę się zastanawiam czy nie byłoby lepiej dopłacić do LR z uwagi na to iż ma lepsze przyśpieszenie i napęd 4x4. Ale i tak jestem w 100% zadowolony.

12. żadnych wad nie miałem. Kupiłem: tacki do konsoli za ok 130 zł, opony zimowe za ok 3600 zł, wall connector tesli za ok 2300 zł.
 
Last edited:
Top