Rotacja opon

Moje opony rotuję co

  • <10 kkm

    Votes: 0 0,0%
  • <20 kkm

    Votes: 2 11,1%
  • <30 kkm

    Votes: 0 0,0%
  • >30 kkm

    Votes: 2 11,1%
  • Rotuję gdy wymieniam letnie<=>zimowe

    Votes: 13 72,2%
  • Nie rotuję, same rotują podczas jazdy

    Votes: 1 5,6%

  • Total voters
    18
  • Poll closed .

Electron

Nowy na Forum
Tesla zaleca rotacje opon przod-tył.

Co ile km rotujecie swoje opony?

I z ciekawości, czy to zamiana kół czy samych opon?
 

Norbert

Posiadacz elektryka
W zasadzie w żadnym aucie tego nie robię i nie robiłem.
Wyznaję prostą zasadę, że lepsze opony zawsze mam na tyle, czyli te które tam zostały zamontowane, jeżdżą do końca "dni" tych z przodu, które zwykle zużywają się dużo szybciej.
Przyczyna jest prosta, przodem jest łatwiej wyłapać słabą przyczepność, a jeśli chodzi o tył, to zwykle dowiadujemy się o tym w momencie kiedy tyłek leci bokiem... Później zwykle tył wędruje na przód, a na tył lecą nówki sztuki.
 

KrzysztofFly

Pionier e-mobilności
W zasadzie w żadnym aucie tego nie robię i nie robiłem.
Wyznaję prostą zasadę, że lepsze opony zawsze mam na tyle, czyli te które tam zostały zamontowane, jeżdżą do końca "dni" tych z przodu, które zwykle zużywają się dużo szybciej.
Przyczyna jest prosta, przodem jest łatwiej wyłapać słabą przyczepność, a jeśli chodzi o tył, to zwykle dowiadujemy się o tym w momencie kiedy tyłek leci bokiem... Później zwykle tył wędruje na przód, a na tył lecą nówki sztuki.
No to prawidłowo, bo zgodnie ze sztuką zawsze lepsze opony powinny być z tyłu, niezależnie czy auto jest z napędem na przód czy tył, wynika to głównie z tego, że to "dupa" najczęściej wpada w poślizg na zakrętach. Natomiast w autach z napędem na cztery koła, opony zużywają się bardziej równomiernie, więc tutaj raczej przekładanie kół, nie będzie miało to wielkiego znaczenia.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Tesle z AWD mają i tak większość czasu napęd na tył i rekuperację też.
 

KrzysztofFly

Pionier e-mobilności
Tesle z AWD mają i tak większość czasu napęd na tył i rekuperację też.
Ja zawsze u siebie zmieniając koła we wszystkich autach z letnich na zimowe i odwrotnie mierzę głębokość bieżnika i te z lepszym daję na tył, jednak w cztero napędowych (Q5 i Stelvio) nie zauważyłem różnicy w głębokości bieżnika pomiędzy przodem i tyłem po sezonie. Z Teslą jeszcze nie mam doświadczenia, sprawdzę to jednak zmieniając na komplet zimowy, aktualnie mam 18kkm, więc pewnie do zmiany zrobi się 23-25kkm, to będzie już dosyć miarodajne.
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Ja zawsze u siebie zmieniając koła we wszystkich autach z letnich na zimowe i odwrotnie mierzę głębokość bieżnika i te z lepszym daję na tył, jednak w cztero napędowych (Q5 i Stelvio) nie zauważyłem różnicy w głębokości bieżnika pomiędzy przodem i tyłem po sezonie. Z Teslą jeszcze nie mam doświadczenia, sprawdzę to jednak zmieniając na komplet zimowy, aktualnie mam 18kkm, więc pewnie do zmiany zrobi się 23-25kkm, to będzie już dosyć miarodajne.
W mojej eSce przód traci szybciej bieżnik :)
 

Electron

Nowy na Forum
Dzięki za oddane głosy. Podsumowując temat jesteśmy bogatsi o wniosek: wiekszość z nas nie rotuje specjalnie opon tylko wymienia zimowe/letnie. Gdy mamy opony całoroczne raczej nie rotujemy ich też zbyt często. Wiele zależy pewnie od stylu jazdy, ktory determinuje zużycie i konieczność zmiany, ale jak obserwuje Tesle na drogach to raczej gum na codzień nie palą;)
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Dzięki za oddane głosy. Podsumowując temat jesteśmy bogatsi o wniosek: wiekszość z nas nie rotuje specjalnie opon tylko wymienia zimowe/letnie. Gdy mamy opony całoroczne raczej nie rotujemy ich też zbyt często. Wiele zależy pewnie od stylu jazdy, ktory determinuje zużycie i konieczność zmiany, ale jak obserwuje Tesle na drogach to raczej gum na codzień nie palą;)
Tesla gumy nie jest w stanie spalić. "Zostawić" tak, ale nie spalić. No chyba, że włączymy dyna mode lub inny cudowny tryb...
 

KrzysztofFly

Pionier e-mobilności
Wracając do tematu, przed chwilą dokonałem zmiany kół na zimowe, przy okazji pomierzyłem te z oponami letnimi. Dokładny przebieg na oponach letnich to 24972 km. Opon w sezonie nie rotowałem. Wyniki przedstawiają się następująco:
PL - 5,8
PP - 5,7
TL - 5,0
TP - 4,5
Opony Hankook 255/45R19 Ventus S1 Evo3 ev T2
Nowa opona ma około 6,5mm bieżnika.
Pomiarów dokonywałem w kilku miejscach (przy wskaźnikach TWI), na każdym z rowków, tak więc na każdej oponie 9 pomiarów, wyniki są uśrednione.

Tak więc jeśli ktoś jeździ znacznie więcej niż 10-15kkm w sezonie, to zdecydowanie warto rotować opony pomiędzy osiami.
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Wracając do tematu, przed chwilą dokonałem zmiany kół na zimowe, przy okazji pomierzyłem te z oponami letnimi. Dokładny przebieg na oponach letnich to 24972 km. Opon w sezonie nie rotowałem. Wyniki przedstawiają się następująco:
PL - 5,8
PP - 5,7
TL - 5,0
TP - 4,5
Opony Hankook 255/45R19 Ventus S1 Evo3 ev T2
Nowa opona ma około 6,5mm bieżnika.
Pomiarów dokonywałem w kilku miejscach (przy wskaźnikach TWI), na każdym z rowków, tak więc na każdej oponie 9 pomiarów, wyniki są uśrednione.

Tak więc jeśli ktoś jeździ znacznie więcej niż 10-15kkm w sezonie, to zdecydowanie warto rotować opony pomiędzy osiami.
Ciekawy rozrzut głębokości ... czy jeździsz "dynamicznie" - chodzi mi o starty?
Widać, że idzie więcej mocy z osi tylnej, natomiast według mnie - między kołami jest też spory rozrzut.
 

KrzysztofFly

Pionier e-mobilności
Ciekawy rozrzut głębokości ... czy jeździsz "dynamicznie" - chodzi mi o starty?
Widać, że idzie więcej mocy z osi tylnej, natomiast według mnie - między kołami jest też spory rozrzut.
Jeżdżę raczej ekonomicznie, co do różnicy przód-tył, to wynika ona raczej z z tego, że tył zawsze ciągnie, przód jest dołączany w razie potrzeby. Dziwi zużycie tylnej prawej, jednak zaskoczę Cię jeszcze bardziej jak wstawię wyniki z mojego e-C4:
komplet letnich Michelin e-PRIMACY 195/60R18:
PL - 4,6
PP - 3,9
TL - 6,3
TP - 6,0
tylne opony były wymienione na nowe, po uszkodzeniu jednej z nich, mają więc pewnie z 10kkm przebiegu, przednie pewnie ponad 40kkm. Bieżnik nowych około 6,5mm
komplet zimowych Semperit Speed-Grip 5 195/60R18:
PL - 7,6
PP - 7,4
TL - 8,0
TP - 7,7
nie mierzyłem bieżnika jak były nowe, szacuję jednak, że było około 8,5mm
Tutaj także na obu kompletach dokonałem wielokrotnych pomiarów i są to wyniki uśrednione.

Co z tego wynika? Ano to, że prawa strona w moich samochodach zużywa się zauważalnie bardziej od lewej. Ciekaw jestem jak to wygląda w Waszych samochodach.
 
Top