Rozładowywanie akumulatora 12v

ddakaz

Nowy na Forum
Cześć,
chcę się podzielić swoimi obserwacjami dotyczącymi akumlatora 12v.

Większość elektryków ma problemy z akumulatorem 12v.
W KIA e Niro, również oprogramowanie sterujące ładowaniem 12v ma wiele wad.
Doładowywanie awaryjne akumulatora 12v jest wykonywane automatycznie nawet przy wyłączonym zapłonie i wówczas miga kontrolka ładowania pierwsza od prawej patrząc z zewnątrz na przód samochodu. Niestety ma to miejsca maksymalnie do 10 razy podczas postoju. Więc jeśli stan akumulatora jest zły to nawet to 10-krotne doładowanie nie pomoże. (O tym nie mówią serwisanci ASO) Dodatkowo to doładowanie następuje dopiero, gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej 11,5V (jeśli dobrze pamiętam), czyli, gdy akumulator jest rozładowany. Niestety najgorsze w tym wszystkim jest fatalne zarządzanie ładowaniem w zależności od temperatury. Sądzę, że go tam nie ma. według moich obserwacji aku jest ładowany napięciem 14,4v, gdy uruchomimy zapłon przez ok. 20-30minut, potem przerwa i po jakimś czasie ponownie jest ładowany tym samym napięciem. Nie zauważyłem tu zależności od spadku napięcia! I tu przyczyna szybszego zużycia według mnie. Pod maską elektryka w zimie jest za niska temperatura na optymalne warunki do ładowania. Spalinówki mają tam o wiele wyższą temperaturę dlatego uważam, że akumulator 12 V powinien być w kabinie, gdzie jest cieplej. Tak jak np. ma Kia Niro HEV.

Ciekawostka:
Jest jeszcze błąd w wyniku którego łatwo można rozładować akumulator. Podczas, gdy e Niro jest podłączone do ładowarki "dużego" akumulatora, i włączymy zapłon to po 30minutach, system przestaje podawać 12V z przetwornicy i podaje go bezpośrednio z akumulatora 12v. Jeśli przy tym mamy włączony wentylator to ten szybko się rozładuje, na szczęście, gdy spadnie do 11,5V zadziała system awaryjnego doładowywania i zacznie go ładować, co skutkuje odpowiednim komunikatem. Kilka takich sytuacji w zimie niszczy ten akumulator.
System nie powinien przełączać się na akumulator 12v i stale podawać prąd z przetwornicy DC/DC.

Dlatego polecam, przy ładowarkach po 30minutach od rozpoczęcia wyłączyć zapłon na min. 10 minut, by nie rozładować akumulatora 12v.

(To co tu opisuje to po części informacje z instrukcji do eNiro oraz moje obserwacje z pomiarów napięcia akumulatora 12v, dotyczy e-Niro model 2021, nie wiem jak to się ma do modelu 2023).

Jakie są wasze doświadczenia z akumulatorem 12V w KIA eNiro?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dodam tylko, że warto się zaopatrzyć w taki prosty miernik wpinany w gniazdo zapalniczki, pierwszy lepszy link z allegro: https://allegro.pl/oferta/tester-miernik-woltomierz-do-samochodu-12v-24v-led-10735359550

Nawet jeśli jego wskazanie nie będzie idealnie pokrywało się z multimetrem, to wyraźnie będziecie widzieli kiedy akumulator 12V się ładuje a kiedy nie. Zaopatrzyłem się w taki gdy miałem kłopoty z akumulatorem 12V w leafie I. Wtedy obserwacje miałem podobne do kolegi powyżej - podczas jazdy akumulator 12V NIE JEST ładowany przez cały czas. Nie wiem jaki jest klucz jego załączania, ale zdecydowanie nie jest ładowany cały czas. Podobnie ten mechanizm ładowania na postoju przy wyłączonym aucie zdaje się załączać tylko przez jakiś czas, a później przestaje. W efekcie dosyć łatwo było rozładować akumulator 12V w leafie I. Szczególnie gdy często używało się podgrzewania zdalnego za pomocą aplikacji. Warto na to samo zwrócić uwagę w KIA - czy przypadkiem częściej nie zdarzają się Wam problemy gdy podgrzewacie auto na postoju?
Na szczęście w leafie II już to poprawili i na razie (odpukać) od 3 lat zero problemów.
 

ddakaz

Nowy na Forum
W Kia eNiro na postoju (nie podłączony do ładowania), oraz w trybie postoju "Utility" nie widzę problemu z akumulatorem 12v i tu napięcie na system jest podawane z przetwornicy DC/DC. Wykonywałem test, nocka w samochodzie przy ok 10st. C. Miałem włączony tryb "Utility", ogrzewanie itp. przez noc z ogrzewaniem rozładowanie dużego aku 64KW spadła o około niż 10%.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie chodzi mi o tryb Utility, tylko o preheat kliknięty z apki przed wyruszeniem w trasę. Z tego co zauważyłem to w leafie potrafiło powodować problemy z akumulatorem 12V i bardziej go drenowało.
 

ddakaz

Nowy na Forum
Tego w praktyce nie sprawdzałem, czy zasilanie idzie z DC/DC, czy z akumulatora po włączeniu zdalnie Klimatyzacji/Ogrzewania.
W eNiro ogrzewanie trwa ok 10minut, więc nie rozładuje całkiem dobrego akumulatora 12v, ale przy złym jego stanie ma to znaczenie.
Rzeczywiście do sprawdzenia, a może ktoś wie?
 

ddakaz

Nowy na Forum
Właśnie sprawdziłem. Podczas "zdalnego" włączenia trybu klimatyzacji (ogrzewania) w KIA e NIRO 2021, automatycznie zostaje włączone ładowanie akumulatora 12V. :cool: Tu oprogramowanie działa całkiem sensownie.
Dodatkowo zweryfikowałem reakcje w przypadku włączenia również podgrzewania szyb, lusterek i kierownicy. Tu aku.12V dalej jest ładowany, wyraźnie wzrasta napięcie do ponad 14V, co jest zrozumiałe bo wzrasta obciążenie.
Przy okazji wyszło, że nie da się zdalnie włączyć ogrzewania jeśli samochód nie jest w stanie "zaryglowany".

Czyli zdalne ogrzewanie zamkniętego samochodu pobiera prąd z głównego akumulatora wysokiego napięcia (tu 64KW) i przy okazji ładuje ten mały aku.12V.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Właśnie sprawdziłem. Podczas "zdalnego" włączenia trybu klimatyzacji (ogrzewania) w KIA e NIRO 2021, automatycznie zostaje włączone ładowanie akumulatora 12V. :cool: Tu oprogramowanie działa całkiem sensownie.
Dodatkowo zweryfikowałem reakcje w przypadku włączenia również podgrzewania szyb, lusterek i kierownicy. Tu aku.12V dalej jest ładowany, wyraźnie wzrasta napięcie do ponad 14V, co jest zrozumiałe bo wzrasta obciążenie.
Przy okazji wyszło, że nie da się zdalnie włączyć ogrzewania jeśli samochód nie jest w stanie "zaryglowany".
Dziwne, u mnie się dało, w Soulu.

Auto było podłączone po DC do ładowarki (i stało tam wyziębione przez 1,5 h, więc mu włączyłem zdalnie preheat żeby się nagrzał przed odjazdem).
I aż się zdziwiłem, gdy zaczęło migać tylko lewą niebieską diodą, zastanawiałem się o co mu chodzi.

Przy okazji, jako że stacja Lotosu pokazywała aktualny pobór, to :
-przed włączeniem preheat pobór był 1,5 kW (końcówka ładowania)
-po włączeniu preheat skoczył na jakiś czas do 5,5 kW
(co by oznaczało że grzałki w nawiewie i kierownica biorą 4 kW)
-po dłuższej chwili zaczął spadać do 3-4 kW
 
Last edited:

ddakaz

Nowy na Forum
"...Przy okazji wyszło, że nie da się zdalnie włączyć ogrzewania jeśli samochód nie jest w stanie "zaryglowany..." - Samochód nie był podłączony do ładowarki, stał w garażu miał niezaryglowane drzwi.
 

Cav

Pionier e-mobilności
"...Przy okazji wyszło, że nie da się zdalnie włączyć ogrzewania jeśli samochód nie jest w stanie "zaryglowany..." - Samochód nie był podłączony do ładowarki, stał w garażu miał niezaryglowane drzwi.
W soulu to działa.
 

Arrczi

Zadomawiam się
Jeśli podłączę samochód do ładowania (w moim przypadku e-Soul 2021) z cegły to ładuje się w tym czasie 12V?. Czy jak się samochód naładuje i jest w trybie czuwania podpięty cegłą to dalej słaby akku 12V się ładuje?.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Pytasz czy są to czynności skorelowane, czy o co dokładnie?
 

Arrczi

Zadomawiam się
Pytasz czy są to czynności skorelowane, czy o co dokładnie?
Soul stał kilka dni i 12V prawie padł. Podładowany z prostownika zmienił status w aplikacji z uwaga czerwonono do uwaga pomarańczowo. Podłączyłem wczoraj po krótkiej jeździe 15 km pod cegłę i dzisiaj w aplikacji dalej świeci na pomarańczowo. Czyli nic to nie dało przez 15 godzin. Wniosek, trzeba podładować z prostownika i zgłosić do KIA może na gwarancji wymienią?.
 

Attachments

  • Screenshot_20230708_072023_Kia Connect.jpg
    Screenshot_20230708_072023_Kia Connect.jpg
    320,8 KB · Liczba wyświetleń: 7

Cav

Pionier e-mobilności
Soul stał kilka dni i 12V prawie padł.
Po bodajże 48 auto się głęboko usypia, wątpię żeby wtedy podładowywał aku.
Ale jak 12v padł latem, to pewnie już i tak do wymiany.
 

Arrczi

Zadomawiam się
Po bodajże 48 auto się głęboko usypia, wątpię żeby wtedy podładowywał aku.
Ale jak 12v padł latem, to pewnie już i tak do wymiany.
Od początku akku był słaby bo po odbiorze nowego samochodu z salonu w zeszłym roku już raportował uwagi o słabym naładowani przez kilka dni. A zrobiłem od razu ponad 300 km. Było ten temat poruszony w kilku wątkach o akku. Nikt tego w salonie nie pilnuje, a samochody zanim trafiały do klienta trochę bez podłączenia stały. Transport, stok. Po zmianie softu (chyba grudzień 2022), widać czasami jak doładowuje się z dużego trakcyjnego DC. Miga wtedy skrajna dioda. Zauważyłem też podładowywanie podczas grzania, chłodzenia zdalnego z aplikacji.

Wracając do mojego tematu. Odłączyłem samochód po kilkunastu godzinach od cegły i już raportuje Ok. Czyli cegła doładowywała w tym czasie akku 12V. Ładowałem tylko od 56% do 60% i resztę czasu spędził podłaczony w trybie czuwania. Zjadł w tym czasie około 5 kWh.
 
Top