Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
SKODA
Skoda Elroq Forum • Skoda Elroq 50/60/85
Skoda Elroq
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="planzero, post: 254790, member: 304"] jeszcze o kołach, podsumowanie by AI (mam nadzieję, że wybaczycie :)) [I]Większe koła w samochodach elektrycznych (EV) mają negatywny wpływ na zasięg z kilku kluczowych powodów: [/I] [LIST=1] [*][I][I][B]Zwiększone opory toczenia:[/B][/I] [LIST] [*][I][I][B]Większa powierzchnia styku:[/B] Większe opony mają często szerszy bieżnik i/lub dłuższą powierzchnię styku z nawierzchnią, co prowadzi do większego tarcia i w konsekwencji większych oporów toczenia. W przypadku EV, gdzie opory toczenia mają około trzy razy większe znaczenie niż w samochodach spalinowych, jest to szczególnie istotne.[/I][/I] [*][I][I][B]Większe uginanie opony:[/B] Większe koła, zwłaszcza jeśli są szersze, wymagają większej energii do toczenia, ponieważ opona musi się bardziej uginać w punkcie styku z drogą.[/I][/I] [*][I][I][B]Większa masa nieresorowana:[/B] Większe koła i opony są zazwyczaj cięższe. Zwiększona masa nieresorowana (masa elementów pojazdu, które nie są podparte przez zawieszenie) wymaga więcej energii do rozpędzenia i utrzymania w ruchu, co bezpośrednio przekłada się na większe zużycie energii.[/I][/I] [/LIST][/I] [*][I][I][B]Gorsza aerodynamika:[/B][/I] [LIST] [*][I][I][B]Większa powierzchnia czołowa:[/B] Większe koła zwiększają powierzchnię czołową pojazdu, co prowadzi do większego oporu powietrza. W przypadku samochodów elektrycznych, których bateria i tak jest ciężka, każda dodatkowa oporność ma znaczący wpływ na zasięg.[/I][/I] [*][I][I][B]Turbulencje:[/B] Design większych felg, często bardziej otwartych i skomplikowanych, może generować większe turbulencje powietrza wokół kół, co dodatkowo zwiększa opór aerodynamiczny.[/I][/I] [/LIST][/I] [*][I][I][B]Wpływ na przekładnię i moment obrotowy:[/B][/I] [LIST] [*][I][I]Chociaż większe koła mogą sprawić, że silnik będzie obracał się wolniej przy tej samej prędkości pojazdu, co mogłoby teoretycznie być korzystne dla niektórych silników elektrycznych pracujących efektywniej w niższych zakresach obrotów, to jednak ogólny wpływ zwiększonego oporu toczenia i aerodynamiki zazwyczaj przeważa nad tymi korzyściami. Silnik musi po prostu dostarczyć więcej energii, aby pokonać dodatkowe opory.[/I][/I] [/LIST][/I] [/LIST] [I][B]Przykłady z badań:[/B] Dane z badań (np. na modelach Tesla) wyraźnie pokazują, że zamiana kół na większe prowadzi do znacznego wzrostu zużycia energii i skrócenia zasięgu. Na przykład, w niektórych modelach Tesli Model X zmiana felg z 20 na 22 cale skutkowała wzrostem zużycia energii o ponad 20%! [B]Dlaczego producenci nadal montują duże koła w EV?[/B] Mimo negatywnego wpływu na zasięg, duże koła są często montowane w samochodach elektrycznych z kilku powodów: [/I] [LIST] [*][I][I][B]Estetyka:[/B] Większe koła są często postrzegane jako bardziej atrakcyjne i nadają samochodowi sportowy wygląd.[/I][/I] [*][I][I][B]Wpływ na bezpieczeństwo (pośrednio):[/B] Normy bezpieczeństwa dotyczące kolizji z pieszymi wymusiły podniesienie linii pasa w samochodach. Baterie w podłodze (platformy typu "deskorolka") również podnoszą samochód. W rezultacie małe koła wyglądałyby nieproporcjonalnie i nieestetycznie, więc projektanci kompensują to większymi nadkolami i większymi kołami.[/I][/I] [*][I][I][B]Właściwości jezdne:[/B] Większe i szersze opony mogą oferować lepszą przyczepność i stabilność przy wyższych prędkościach, co przekłada się na lepsze prowadzenie samochodu.[/I][/I] [/LIST] [I]Podsumowując, choć duże koła poprawiają estetykę i w pewnym stopniu właściwości jezdne, to jednak znacząco negatywnie wpływają na efektywność energetyczną i zasięg samochodów elektrycznych, głównie poprzez zwiększenie oporów toczenia i oporu aerodynamicznego. Dlatego producenci i użytkownicy starają się znaleźć kompromis między tymi czynnikami.[/I] [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
SKODA
Skoda Elroq Forum • Skoda Elroq 50/60/85
Skoda Elroq
Top