W laboratoriach testuje się baterie cyklami - ładowanie, rozładowanie, ale w samochodach bateria pracuje zupełnie inaczej.
Krótkie mocne przyspieszenia, doładowywanie rekuperacją, długie okresy bezczynnego stania.
Okazuje się, że żywotność baterii w takich warunkach może wynosić o 1/3 więcej niż do tej pory szacowano.
Oprócz tego dominującym czynnikiem starzenia są nie cykle ładowania, a czas.
Jest to cenna uwaga dla producentów baterii, którzy mogą zechcieć skupiać się na innych rodzajach chemii - lepiej zoptymalizowanych pod kątem tego typu użytkowania.
W sumie to już o tym rozmawialiśmy na forum. Inne badania wskazywały, że trzymanie baterii w okolicach 50% powoduje mniejsze zużycie niż pełne cykle 100-0%.
Link do artykułu:
www.nature.com
Opowiedziane w skrócie na filmie:
Krótkie mocne przyspieszenia, doładowywanie rekuperacją, długie okresy bezczynnego stania.
Okazuje się, że żywotność baterii w takich warunkach może wynosić o 1/3 więcej niż do tej pory szacowano.
Oprócz tego dominującym czynnikiem starzenia są nie cykle ładowania, a czas.
Jest to cenna uwaga dla producentów baterii, którzy mogą zechcieć skupiać się na innych rodzajach chemii - lepiej zoptymalizowanych pod kątem tego typu użytkowania.
W sumie to już o tym rozmawialiśmy na forum. Inne badania wskazywały, że trzymanie baterii w okolicach 50% powoduje mniejsze zużycie niż pełne cykle 100-0%.
Link do artykułu:

Dynamic cycling enhances battery lifetime - Nature Energy
Lithium-ion batteries degrade in complex ways. This study shows that cycling under realistic electric vehicle driving profiles enhances battery lifetime by up to 38% compared with constant current cycling, underscoring the need for realistic loads to capture ageing mechanisms.
Opowiedziane w skrócie na filmie: