Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model 3 Forum • Tesla 3, TM3 SR+, LR, Perf
Szybkie pytanie - szybka odpowiedź
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Michal, post: 110780, member: 89"] Przyspieszenie zależy od mocy jaką możesz pobrać z baterii, a ta zależy w zasadzie od dwóch czynników: [LIST=1] [*]Temperatury baterii i charakterystyki temperaturowej jaką dla danej baterii zaprogramował producent. [*]Możliwej do uzyskania mocy, która zależy m.in. napięcia akumulatora, czyli od jego stopnia naładowania i typu baterii oraz możliwych do uzyskania prądów. [/LIST] Inaczej zachowują się tutaj LFP (CATL), NMC (LG) i NCA (Panasonic). Poniżej przykład badania charakterystyki napięciowej tych typów baterii podczas ładowania. Widać, że LFP ma prawie stałe napięcie przez większość pojemności, a pozostałe dwa typy mają dość podobny wykres z mocnym wzrostem. Na podstawie tego spadku napięcia (4,2 - 3V) można oszacować, że w przypadku NMC i NCA zakładając stały prąd dostępna moc (moc = napięcie * prąd) może spaść o około 25% porównując 100% i 5%. [ATTACH type="full" alt="1692872468565.png"]12805[/ATTACH] [[URL='https://www.researchgate.net/figure/a-c-Voltage-and-differential-voltage-profile-of-an-NCA-a-NMC-b-and-LFP-c-full_fig2_357287820']źródło[/URL]] Tutaj opis typów ogniw - jeśli szybciej spada moc ładowania, szybciej spada też moc dostępna w aucie: [URL unfurl="true"]https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/co-to-znaczy-ze-tesla-stosuje-ogniwa-lfp-nca-ncm-czym-one-sie-roznia-i-dlaczego-to-jest-wazne-wyjasniamy/[/URL] W dużym skrócie: [LIST] [*]NCA (auta z USA - Panasonic) ma najmniejsze spadki mocy w zależności od temperatury i stopnia naładowania. Mam takie auto i mogę powiedzieć, że naszą zimą (około 0C) praktycznie nie czuć spadku mocy auta. Dopiero około -10C są spadki mocy objawiające się niepełnym paskiem przyspieszenia na ekranie. [*]NMC (auta z Chin i Niemiec - LG) mają trochę większe spadki mocy ale to nie jest duża różnica - powiedziałbym, że to jest jakieś 5-10% różnicy przy normalnym użytkowaniu. Mam takie auto od maja, ale jeszcze nie spędziłem z nim zimy, więc nie jestem w stanie na własnym przykładzie tego ocenić. Z filmów Bjorna kojarzę, że tutaj spadki mocy pojawiają się już właśnie w okolicach 0C). [*]LFP (auta z mniejszymi bateriami z Chin - CATL) mają niższe przyspieszenia niż powyższe ze względu na mniejszą baterię, ale również charakteryzują się największymi różnicami w osiągach ze względu na temperaturę i stopień naładowania. Przy czym stopień naładowania powinien zmieniać dostępną moc głównie na początku i końcu naładowania (100-90% i 20-0%), bo to w tych zakresach znacząco zmieniają się napięcia, a w przedziale 20-80% są raczej stałe). Te ogniwa są też bardzo czułe na niskie temperatury. [/LIST] [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model 3 Forum • Tesla 3, TM3 SR+, LR, Perf
Szybkie pytanie - szybka odpowiedź
Top