Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

wojtkow

Posiadacz elektryka
No właśnie, osobiście wolałbym, żeby Lidl kasował za ładowanie i najwyżej rabatował to przy pomocy punktów za zakupy (mają swoją aplikację, więc technicznie to nie jest rocket science). Automatycznie wygoniłoby to 90% obecnie blokujących te ładowarki.
Niestety to co za darmo zawsze przyciąga patologię, a patologia, którą stać na elektryka, na ogół jest jeszcze gorsza bo przekonana o swojej wyższości.
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Myślę że połączenie systemów sprzedażowych w Lidlu z ładowarkami to spory koszt IT. Dla perspektywy kilku klientów lepiej olać temat bo strata na darmowej energii jest mniejsza.
Założę się że te ładowarki Lidl robił z budżetu marketingowego i nikt pod to nie robił żadnego biznesplanu.
Teraz to już pewnie bardziej kwestia wymogów prawnych niż realnego biznesu.
Np Kaufland postawił niedawno ładowarkę ccs+chademo. Jak ktoś buduje w 2023 chademo o widać że olewa temat
 

itguy

Posiadacz elektryka
W Lublinie pod lidlem jest patologia, ludzie sobie na wzajem odłączają chademo albo ccs, bo na dwóch jednocześnie nie można ładować a AC przestało działać wg komentarzy na pług share. Do tego jest masa dziadków leśnych które lądują swoje autka blokując ładowarkę na pół dnia. W sklepie jestem przejazdem co kilka dni bo mam po drodze z biura to za każdym razem widzę tych samych ludzi na tej ładowarce. Ile oni mają czasu :D prawie zawsze niezależnie od pory dnia widzę tam gościa w starym mitsubishi miev. Mnie to tam rybka czy ta ładowarka jest dostępna czy nie bo mam super tanie ładowanie w domu, ale jak ktoś mieszka w bloku i chciałby się zwyczajnie podładować podczas zakupów to bez szans. Całe szczęście jest już dużo innych ładowarek pod sklepami które skutecznie odstraszających januszy, bo są zwyczajnie płatne.
 

deCastelano

Fachowiec
Nie da się po ludzku podejść - fajnie byłoby podjechać na zakupy do danego sklepu i jako bonus podładować się za darmo przez te 20-30 minut, ale to zwyczajnie niemożliwe. Taki Lidl powinien zrobić płatne parkowanie powyżej 60 minut i sprawa CHYBA by się rozwiązała, bo nie chce mi się wierzyć, że taki dusigrosz co godzinę człapałby po nową karteczkę ;) chociaż przy tym ostatnim mógłbym się zdziwić
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Nie da się po ludzku podejść - fajnie byłoby podjechać na zakupy do danego sklepu i jako bonus podładować się za darmo przez te 20-30 minut, ale to zwyczajnie niemożliwe. Taki Lidl powinien zrobić płatne parkowanie powyżej 60 minut i sprawa CHYBA by się rozwiązała, bo nie chce mi się wierzyć, że taki dusigrosz co godzinę człapałby po nową karteczkę ;) chociaż przy tym ostatnim mógłbym się zdziwić
Człapałby po nową na bank, znam ludzi, którzy potrafili co 1,5h łazić i przeparkowywać auto pod swoją firmą (wyjechać i wjechać ponownie), żeby mieć za darmo. Zarządca zmienił na 0,5h darmowe na każdym parkingu (nawet tych tylnych, nie dla gości) i dopiero wtedy im się odechciało (bo sama operacja to też zajmowała z 10 minut na całość). Także ludzie są zdolni do dziwnych, a czasem i strasznych rzeczy dla paru złoty różnicy.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Nie da się po ludzku podejść - fajnie byłoby podjechać na zakupy do danego sklepu i jako bonus podładować się za darmo przez te 20-30 minut, ale to zwyczajnie niemożliwe. Taki Lidl powinien zrobić płatne parkowanie powyżej 60 minut i sprawa CHYBA by się rozwiązała, bo nie chce mi się wierzyć, że taki dusigrosz co godzinę człapałby po nową karteczkę ;) chociaż przy tym ostatnim mógłbym się zdziwić
Ładowarki na Lidlu rozłączają sesję po godzinie więc i tak muszą biegać. Bez powiązania w jakiś sposób ze sprawdzaniem czy zrobiło się zakupy to jak walka z wiatrakami bo większość po prostu przyjeżdża kraść prąd a nie do sklepu.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Ładowarki na Lidlu rozłączają sesję po godzinie więc i tak muszą biegać. Bez powiązania w jakiś sposób ze sprawdzaniem czy zrobiło się zakupy to jak walka z wiatrakami bo większość po prostu przyjeżdża kraść prąd a nie do sklepu.
Kradzieżą bym tego nie nazywał, ale nadużywaniem. Mnie jeszcze drażni sytuacja, gdy pod Lidlem ładuje ktoś na CCS, podjeżdża Leaf/trojaczek, podpina chademo i idzie do sklepu (rozumiem, że liczy na to, że ów ceceesiarz po odłączeniu się uruchomi chademo. Tylko wtedy chcąc skorzystać z AC nie ma jak.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Kradzieżą bym tego nie nazywał, ale nadużywaniem. Mnie jeszcze drażni sytuacja, gdy pod Lidlem ładuje ktoś na CCS, podjeżdża Leaf/trojaczek, podpina chademo i idzie do sklepu (rozumiem, że liczy na to, że ów ceceesiarz po odłączeniu się uruchomi chademo. Tylko wtedy chcąc skorzystać z AC nie ma jak.
Regulamin mówi wprost że ładowarka jest wyłącznie dla klientów sklepu więc ładowanie bez zakupów to zwykła kradzież.
A co do podpinania Chademo - w momencie gdy podepniesz wtyczkę i włączysz ładowanie nie wystartuje ono z powodu braku mocy. Jednak gdy ładowanie CCS się zakończy wtedy ładowanie na Chademo automatycznie wystartuje, druga osoba nie musi aktywnie wystartować procesu. W drugą stronę też to powinno działać. Aczkolwiek blokowanie ładowarki (bo dopóki poprzednia sesja się nie zakończy nowa nie wystartuje) powinno być karalne.
 

paradox

Posiadacz elektryka
Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

View attachment 13503

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

View attachment 13500

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


View attachment 13501

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

View attachment 13502

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
View attachment 14622

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

View attachment 14623
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
View attachment 14624

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
wspaniałe, konkretne podsumowanie. LR to już tylko z uwagi na 4x4. brałbym BYD
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Y SR z BYD przy gęsto zlokalizowanych superchargerach i cenie poniżej 200k to game changer wśród elektrykow
 
Last edited:
Top