Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model Y Forum • Tesla Y SR/LR/Perf + Juniper
Tesla Model Y RWD vs LR - podsumowanie
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Wasp, post: 116814, member: 419"] [TABLE] [TR] [TH]Disclaimer:[/TH] [/TR] [TR] [TD]Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie. Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku. [B]To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.[/B] Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: [URL='https://docs.google.com/spreadsheets/d/1b8BFZo0P87AudFpsmMWC-AxC2jqmEggQDYdb5HSOyqY/edit#gid=0']Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.[/URL][/TD] [/TR] [/TABLE] [B][SIZE=5]Parametry podstawowe[/SIZE][/B] [HR][/HR] [ATTACH alt="Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png"]13503[/ATTACH] Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR: [LIST] [*]światła przeciwmgielne [*]Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h) [/LIST] [B][SIZE=5]Bateria[/SIZE][/B] [HR][/HR] [ATTACH alt="Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png"]13500[/ATTACH] Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę. [B]LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:[/B] [INDENT]➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)[/INDENT] [INDENT]➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.[/INDENT] [INDENT]➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.[/INDENT] [INDENT]➕ Niska degradacja[/INDENT] [INDENT]➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000![/INDENT] [INDENT]➖ Niższa gęstość energii[/INDENT] [INDENT]➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.[/INDENT] Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii. Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację. [B]NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:[/B] [INDENT]➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa[/INDENT] [INDENT]➕ Dobra wydajność[/INDENT] [INDENT]➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach[/INDENT] [INDENT]➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP[/INDENT] [INDENT]➕ Liczba cykli od 1000 do 2000[/INDENT] [INDENT]➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)[/INDENT] [INDENT]➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP[/INDENT] [INDENT]➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)[/INDENT] Więcej informacji tutaj: [LIST=1] [*][URL='https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/co-to-znaczy-ze-tesla-stosuje-ogniwa-lfp-nca-ncm-czym-one-sie-roznia-i-dlaczego-to-jest-wazne-wyjasniamy/']Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?[/URL] [*][URL='https://www.youtube.com/watch?v=0-m3KpO2XjQ']LFP vs NCM by Bjorn[/URL] [*][URL='https://www.youtube.com/watch?v=0Yo0QRUe5uk']Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One![/URL] [/LIST] [B][SIZE=5]Zasięg[/SIZE][/B] [HR][/HR] [ATTACH alt="Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png"]13501[/ATTACH] Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by [URL]https://ev-database.org/[/URL]). Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko. [B][SIZE=5]Ładowanie[/SIZE][/B] [HR][/HR] [ATTACH alt="Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png"]13502[/ATTACH] RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR. RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi. Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: [URL='https://docs.google.com/spreadsheets/d/1It4-JdypdFDedShvc_BPInEyxzOf-RUoFpJ-RAEYp5U/edit#gid=1039988677']link[/URL]. [B][SIZE=5]Podsumowanie[/SIZE][/B] [HR][/HR] Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego. Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników: [LIST] [*]Każdy wariant jest świetny 🙂 [*]Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR [LIST] [*]Większy zasięg [*]Napęd 4x4 [*]Bateria optymalna w niskich temperaturach [/LIST] [*]Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR [*]Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD. [/LIST] [B][Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD][/B] Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić. [B]RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD[/B] Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania: [ATTACH]14622[/ATTACH] Jak to się przekłada na czasy ładowania: [LIST=1] [*]48% [LIST] [*]BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW [*]po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii [*]CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh [/LIST] [*]75% [LIST] [*]BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪 [*]moc spada do 81kW [*]CATL: 60% i 73 kW [/LIST] [/LIST] [ATTACH]14623[/ATTACH] Source: [URL='https://www.youtube.com/watch?v=hVYmdByInec&t=656s&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland']Bjorn[/URL] [B]I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:[/B] [ATTACH]14624[/ATTACH] Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje. Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :) Linki: [LIST] [*][URL='https://www.youtube.com/watch?v=1SmV-4iI6PQ&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland']Tesla Model Y RWD with BYD Blade battery Geilo test[/URL] [*][URL='https://www.youtube.com/watch?v=hVYmdByInec&t=656s&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland']Tesla Model Y RWD with BYD Blade battery charging test[/URL] [/LIST] Źródła: Elektorwóz.pl, tesla.com,[URL='https://ev-database.org/'] https://ev-database.org/[/URL],[URL='https://forum.elektrowoz.pl/'] https://forum.elektrowoz.pl/[/URL]), Użytkownicy forum Elektrowóz, [URL='https://drive.google.com/drive/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP']Bjorn Shared files[/URL] i inne [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model Y Forum • Tesla Y SR/LR/Perf + Juniper
Tesla Model Y RWD vs LR - podsumowanie
Top