Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model Y Forum • Tesla Y SR/LR/Perf + Juniper
Tesla Model Y wady, usterki
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="refi1234, post: 106500, member: 2030"] Wszystko co nowe jest straszne, ale po chwili gdy sie zrozumie zobaczysz ze to prostota. Oto wytlumaczenie, kilka porad i sposoby: 1/ O co chodzi? Wiekszosc nowych Tesli ma juz aku 16V nowej generacji ktore zasila calosc systemu sterowania. Poprzednie modele mialy kwasowy 12V. Ten uklad niskiego napiecia jest okreslany jako LV (low voltage), a samo aku 16V wymyslono dla Elona aby: - obnizyc wage auta (mniej o 11 kg od kwasowego) i - aby bylo mozna to dluzej i bezproblemowo uzywac (trwalosc wieksza niz inne elementy auta). Minusem jest ze to aku ma tylko ok 6.9 Ah, jest ladowane w sposob ciagly z akumulatora glownego czyli HV (czyli High Voltage 380V) poprzez przetwornice i inne uklady. Gdy uszkodzi sie to ladowanie to ten aku wystarczy na ok 5-8 minut pracy. Na ekranie zobaczysz wtedy komunikat ze naładowanie LV spada i gdy dojdzie do 10% pojemnosci to tesla sie kompletnie wylaczy tak jak stoi. Jak bedzie otwarta to zostanie otwarta, jak bedzie zamknieta to zostanie zamknieta. Klops. 2/ Konstrukcja aku LV 16V To aku jest prawie jak w telefonie, tyle ze wieksze i z zabezpieczeniami. Ma tez swego rodzaju wylaczniki bezpieczenstwa aby go nie uszkodzic. Jak rozladujesz go do zera (lub raczej do 10% bo to jest poziom jego wylaczenia) to sie wylaczy i nawet gdybys probowal go naladowac to nie dasz rady (swoja droga jest tam, 5 pinów). Trzeba wpierw go podniesc/wzbudzic, czyli w praktyce wylaczyc uaktywnione zabezpieczenie Mosfet, aby rozpoczelo sioe samoczynne ladowanie z obwodu wysokiego napiecia czyli HV Tesli. Jak ? Jest specjalna procedura, a raczej kilka ktore opisales powyzej np. - podlaczasz booster na 20 sekund i go odlaczasz, czekasz 2 minuty i naciskasz pedal hamulca - to daje impuls do aku aby sie wlaczyl w tryb ladowania z obwodu HV. - inna - odlaczas aku LV calkowicie, podlaczas booster do obwodu LV i gdy Tesla odpali podlaczasz aku LV ponownie a booster odlaczasz - inna - restart baterii LV poprzez menu serwisowe Uwaga !!! Dlaczego starter jak piszesz moze nie miec sily zasilic obwod aby otworzyc drzwi, itd. Pobor pradu na np. boosterze 12-14V moze byc nawet 30A wiec byle booster przenosny nie da rady aby to utrzymac przez potrzebny czas. Najlepszy jest prostownik z funkcja boost zasilany z sieci ktory ma mozliwosc podania min 40A. Nie ma znaczenia ze ma napiecie np. 13 V - nic sie nie stanie prostownikowi bo ma zabezpieczenia, ale gdybys uzyl np akumulatora 12 V zamiast prostownika/boostera to moglby byc klops (dla tego akumulatora) choc to zalezy od specyfiki sytuacji. 3/ Dlaczego to sie dzieje (utrata zasilania czesci LV i rozladowanie akumulatora LV) i kiedy moze nastapic? - gdy ktos testuje zasieg i dojedzie do 0% baterii glownej to wtedy brak ladowania ze strony aku HV potrafi rozladowac aku LV w mgnieniu oka i klops, nawet jak sie podlaczy auto do Suc to nic to nie da, nie wzbudzisz samoczynnie aku LV i systemy Tesli sa martwe - gdy uszkodzi sie konwerter lub układ ladowania odpowiedzialny za ladowanie obwodu LV (niskiego napiecia) z obwodu HV (wysokiego napiecia). Moze byc uszkodzony High Voltage Controller, wtyczka X098, low voltage connector itd (elementy sterujace dolaczone do baterii HV Tesli znajdujace sie pod tylna kanapą) - gdy jest blad w sofcie - gdy cos sie obluzowalo (jakis pin jest luzny lub np. przewod ma przebicie czesciowe) i zalaczyl sie uklad bezpieczenstwa - rozszczelnił sie układ chłodzenia HVC i cos sie przegrzało 4/ Jak sobie poradzic w razie awarii ? Proste jak drut...Nic trudnego, polecam zapamietac. Gdybys tylko rozladowal aku LV do zera np. poprzez jazde do 0% baterii lub dlugotrwaly postoj ktory rozladowal auto - to wystarczy booster, podlaczenie do ladowarki i pobudzienie aku LV. Zarowno dla pobudzienia jak i dla ew. awarii ukladu LV reszte opisalem ponizej. Jakakolwiek bateria 12V, jakis aku lub cokolwiek z 12V podlaczane w zderzak (ukryte przewody w otworze do holowania przod) otworzy ci frunk. Podlaczasz na chwilke, sam frunk sie otwiera. Koniec. Odlaczasz. Te przewody służa tylko i wyłącznie do awaryjnego otwarcia frunka. Do niczego więcej. W taki sposób po zdjeciu osłony podszybia dojdziesz do akumulatora LV i klemy. Jak otworzysz frunk to majac booster podlaczasz go do aku LV i wtedy dzialasz dalej. Nie ma znaczenia ze bedzie to 12 lub 13 V a nie 16V. Idealnie dziala booster zasilany z 230V o max natezeniu dostepnym pradu ok 40A jak masz siec 230V dostepna. Wtedy : - gdy chodzi o wzbudzenie, to procedura 20 sek opisana wyzej powinna sprawe rozwiazac - gdy jest awaria, kroki ponizej Gdy podlaczysz zasilanie zewnetrzne min 13v i 30A (masa i klema na aku pod czerwonym kapturkiem)to auto ma wystarczajace zasilanie LV i dziala, choc nie pojedzie jezeli ma awarie. Opisane w wątku wczesniej problemy z szybą spowodowane były prawdopodobnie tym ze auto przy otwarciu drzwi uchyla szybe i gdy wtedy straciło zasilanie to tak juz zostało. Podobnie jak wlacza sie klima to szyby sie tez uchylaja gdy jest przegrzanie w srodku. Gdybys podłaczył zasilanie zewnetrzne i zamknął auto kartą lub apką to szyby by sie domknęły. Tesla ci sie odpali (ekran, etc), mozesz ja otworzyc/zamknac i robic reszte. Otwierasz oczywiscie karta lub apka tak jak zwykle, inaczej sie nie da.. Ekran dziala, mozesz przelaczac biegi i inne watki, nawet zadzwonic na infolinie i wezwac pomoc. Jak nie masz sieci 230V i prostownika a booster jest przenosny to musisz sie sprezac. Nawet duzy booster przenosny rozladujesz w kilka chwil. W taki sposob przygotujesz auto do transportu, oproznisz je i ew. zamkniesz. Gdy przyjedzie laweta robi sie nieco trudniej, wiekszosc laweciarzy nawet tych pracujacych dla Tesli nie ma pojecia o transporcie Tesli. Sprawdzone w 4 firmach. Gdy czekasz juz na lawete majac zasilanie mozesz wlaczyc w Tesli specjalny tryb holowania (tak jak tryb myjnia) ale uwaga, wylacza sie wtedy hamulec i auto jest jakby na luzie. Kierownica kreci sie bardzo ciezko, hamulec dziala ale bardzo ciezko. Gdy laweciarz ma booster a auto juz zaladowane, polecam jeszcze je zamknac karta po zaladunku, odlaczyc booster, zalozyc oslony i wszystko poskladac. W Zabkach wiedza co i jak i sobie je rozladuja i otworza, a laweciarze niestety nie. Wazne - gdy zamawiasz lawete popros o 2 sprawy: - lawete bez skosu tylnego (inaczej podczas wciagania niska Tesla moze sie powiesic na podlodze) - zeby koniecznie zabral duzy przenosny booster Najlepiej ustaw tak transport i godziny aby jechalo od razu do serwisu bez zadnych przeladunkow. Laweciarze maja umowy ze dowoza do Zabek w godzinach ich pracy wiec niekiedy auto czeka parkowanie na ich placu na lawecie lub nawet przeladunek na inna lawete (wyobraz sobie ze twoje nowe auto jest otwarte i stoi gdzies przez weekend na parkingu na lawecie). Gdy dzwonisz na infolinie masz 2 wybory na infolinii - tzw pilne i zwykle. Jak jest w praktyce na infolinii ? Zalezy od Twojego wyboru i opisania problemu. a/ awaria na trasie (wtedy laweta bedzie szybko, w ciagu godzin) b/ awaria zwykla (wtedy laweta moze byc w ciagu kilku dni i auto jedzie wprost do serwisu) Auto zamienne: - z Road Assistance Tesli mozesz je miec na max 3 dni (ale musisz po nie jechac do Wawy i oddac w Wawie co dla osób spoza Wawy jest bez sensu) - po tych 3 dniach mozesz skorzystac ze swojego dodatkowego assistance (jezeli masz) lub dogadac sie z serwisem Tesli w Zabkach (serwis to juz inna pula niz Road Assistance Tesli). Jak maja na stanie swoje dostepne to wtedy ci udostepnia na dalszy czas gdy auto czeka na czesci. Alternatywnie sa jeszcze bony na Ubera :) z serwisu Tesli. Ogolnie staraja sie pomóc. Mam nadzieje ze to info w pigulce przyda sie wszystkim - ale tylko w celu poszerzenia swojej wiedzy a nie w praktyce :) A tu zrzut takiego przypadku w menu serwisowym dla bardziej zaawansowanych. [ATTACH type="full" alt="x.jpeg"]12332[/ATTACH] [ATTACH type="full" alt="y.jpeg"]12333[/ATTACH] [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model Y Forum • Tesla Y SR/LR/Perf + Juniper
Tesla Model Y wady, usterki
Top