Tesla Model Y - wallbox

Michal

Pionier e-mobilności
Czy jest sens kupować wallboxa 22 kW zatem?
Jest sens jeśli zamierzasz w przyszłości mieć auto, które może obsługiwać taki standard i zależy Ci na szybszym ładowaniu - np. Smart fortwo EV albo Tesla model S/X. Przykładowo taki Smart EV może się na 22kW AC naładować w godzinę i to najszybsza możliwość dla niego, bo nie obsługuje ładowania DC.

Zwykle wystarczy Ci ładowanie "przez noc" więc i 5kW byłoby ok ale wiadomo, raz na rok zdarzy się potrzeba naładować trochę szybciej.

Ja do niedawna ładowałem TM3LR tylko ze zwykłego gniazdka z mocą 3kW i spokojnie mi wystarczało na co dzień. Aż się okazało, że gniazdko było źle zamontowane i zaczęło iskrzyć... Dobrze że nie spaliłem garażu, bo cały drewniany... Teraz wstawiłem sobie porządnie gniazdo 3p 16A i używam tego przenośnego EVSE Tesli 11kW wpiętego na stałe - ładowanie od 0% do pełna w 7 godzin.

Planuję zakup Smart-a jako drugiego auta, bo zajmuje mało miejsca w garażu, więc może i przydałaby mi się większa moc ładowania ale ciężko mi sobie wyobrazić scenariusz, żebym nie mógł poczekać 2h na ładowanie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Czy jest sens kupować wallboxa 22 kW zatem?
Jest, bo jeśli kiedyś kupisz drugie EV które ma na przykład 7kW ładowarkę, to 22kW wallbox wykorzysta jego pełne 7kW. A 11kW wallbox ładowałby go z mocą 3,6kW.
 

danielm

Pionier e-mobilności
dzięki bardzo za odpowiedź :) Ja mam miejsce w hali garażowej pod blokiem (sprawy z admin i wspólnotą będę dopiero załatwiać, ale wstępnie nie ma sprzeciwów), dlatego dla mnie taki wallbox z jakimś zabezpieczeniem, bądź obudową na zamek będzie w sam raz. No i tylko dylemat 11kW czy 22kW ;)
coraz mniej aut ma pokładowe ładowarki na więcej niż 11KW, staje się to standardem bo mocniejsza elektronika jest też sporo droższa. oczywiście jest Zoe i w sumie niewiele więcej. starsze tesla model S/X miały podwójne ładowarki dzięki czemu mogły ładować się 22KW, nowsze od kilku lat umożliwiają 16KW. różnica w cenie w wallboxie, różnica w koniecznym przyłączu... oczywiście można postawić 22KW tylko czy kiedyś z tego skorzystasz.
Zaleta jest inna... masz wtedy 32A czyli auta które mają ładowarkę jednofazową ale mogą obsłużyć 32A naładujesz 7,4KW zamiast 3,5KW.
 

vwir

Pionier e-mobilności
rozumiem, że masz na myśli dwa auta podłączone na raz?

Nie. Auta 7kW wykorzystują jedną fazę, 32A. Wallbox 11kW daje 3 fazy, po 16A na jedną fazę. Auta z ładowarką 7kW wykorzystają tylko jedną z tych trzech faz, więc 1x16A. Czyli całe 3,6kW. Mimo iż wallbox może więcej, auto może więcej, to nic z tego. Natomiast wallbox 22kW ma 3 fazy po 32A, czyli auto z ładowarką jednofazową 7kW wykorzysta pełne 32A na jednej fazie.
 

piotr_ev

Fachowiec
Nie. Auta 7kW wykorzystują jedną fazę, 32A. Wallbox 11kW daje 3 fazy, po 16A na jedną fazę. Auta z ładowarką 7kW wykorzystają tylko jedną z tych trzech faz, więc 1x16A. Czyli całe 3,6kW. Mimo iż wallbox może więcej, auto może więcej, to nic z tego. Natomiast wallbox 22kW ma 3 fazy po 32A, czyli auto z ładowarką jednofazową 7kW wykorzysta pełne 32A na jednej fazie.
dzięki serdeczne za wyjaśnienie tej kwestii :) To będzie moje pierwsze EV (czekam na TMY).
Czy polecacie jakiś wallbox 22kW, którego da się zabezpieczyć przed nieautoryzowanym użyciem (mechanicznie lub cyfrowo) ?
 

p0li

Pionier e-mobilności
Czy polecacie jakiś wallbox 22kW, którego da się zabezpieczyć przed nieautoryzowanym użyciem (mechanicznie lub cyfrowo) ?

tu jest rozwiazanie posrednie - 3 fazowy sterownik sterowany pryez wifi
wlaczasz go przed walboxem i sam wlaczasz kiedy chcesz

 

piotr_ev

Fachowiec
tu jest rozwiazanie posrednie - 3 fazowy sterownik sterowany pryez wifi
wlaczasz go przed walboxem i sam wlaczasz kiedy chcesz

dzięki za podpowiedź, niestety nie mam WiFi w hali garażowej :)
 

elveh

Posiadacz elektryka
dzięki serdeczne za wyjaśnienie tej kwestii :) To będzie moje pierwsze EV (czekam na TMY).
Czy polecacie jakiś wallbox 22kW, którego da się zabezpieczyć przed nieautoryzowanym użyciem (mechanicznie lub cyfrowo) ?
Mnie zaraz pewnie pogonią że kryptoreklama, ale trudno. Zaptec Pro oferuje połączenie do backendu po kablu PLC (power line communication) - w sytuacjach gdy nie ma WiFi i nie ma zasięgu LTE to zadziała na 100%. Niestety produkt ten to nie jest opcja eco, gdyż jest celowany do współużytkowania we wspólnotach mieszkaniowych oraz parkingach publicznych i posiada wszelkie możliwe funckjonalności i zabezpieczenia - co robi cenę.

Jeszcze jedna opcja to ew. connectivity po LTE-M. W przypadku produktu B2C jakim jest Zaptec Go jest na pokładzie modem LTE-M. To nie jest takie "zwykłe" LTE, tylko technologia przeznaczona do obszaru Smart Masteringu/IoT - używa częstotliwości 800-900 MHz (tak zgrubnie ;)) - a to oznacza że czasem nawet w garażu podziemnym jest zasięg i nie potrzeba wtedy ani WiFi, ani Eth, ani wymienianego wcześniej PLC.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Ja bym dopłacił te kilka stów i kupił UMC v1 od Tesli - będziesz miał przycisk do otwierania portu ładowania i jednak oryginał Tesli.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Ja osobiście wolałem UMC, bo przydaje mi się nie tylko w garażu ale również przy wyjazdach do teściów i rodziców ;)
 
Top