Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Utrata pojemnosci na mrozie
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Przemekc1, post: 76585, member: 1264"] To jest nieprawda, ABS jak najbardziej potrafi skrócić drogę hamowania na nawierzchni o zmniejszonej przyczepności, bo dba o to żeby hamowanie odbywało się cały czas w przedziale gdzie jest najbardziej efektywne, czyli na granicy utraty przyczepności. Dla praktycznie każdej nawierzchni oprócz sypkiej maksymalną siłę hamowania uzyskujemy właśnie w tym przedziale, a nie kiedy koło jest całkiem zblokowane i całkiem się ślizga. Przeciętny kierowca zwyczajnie nie jest w stanie zbliżyć się do pracy systemu, który tak szybko zmienia siłę hamowania, do tego robiąc to niezależnie na 4 koła- kierowca ma do dyspozycji tylko jeden pedał. To bardzo dobrze sprawdza się w większości sytuacji drogowych, oprócz luźnych nawierzchni gdzie samochód bez ABS zahamuje szybciej, bo zbuduje sobie materiał przed oponą, również niewiele uzyska się na odległości na czystym lodzie, za to zyskujemy jeszcze więcej na sterowalności samochodu. Tu jest wykres jak wygląda tarcie do poślizgu dla kilku popularnych nawierzchni i z tego wykresu widać dlaczego na suchym asfalcie ABS tak dużo daje, a czemu przy lodzie w zasadzie nie ma dużej różnicy w długości hamowania (ale oczywiście dalej jest w sterowności). Po prostu utrzymuje nas jak najbliżej maksymalnego tarcia robiąc to do tego dynamicznie, kilkadziesiąt razy na sekundę niezależnie dla każdego koła. Dla nawierzchni sypkich wykres wygląda inaczej i większe tarcie uzyskałoby się przy większym poślizgu. Aczkolwiek co do zasady to oczywiście jest to prawda - główną zaletą ABS nie jest dystans hamowania tylko fakt, że możemy utrzymać stabilny kierunek jazdy i skręcić w miarę potrzeby co w wielu sytuacjach jest znacznie istotniejsze od samej odległości. [ATTACH type="full" alt="1675770979611.png"]8786[/ATTACH] [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Utrata pojemnosci na mrozie
Top