W 2023 roku powinno powstać w Polsce 9 razy więcej stacji niż w ubiegłym roku

cooler

Pionier e-mobilności
Parę uwag do powyższego artykułu:
- co mnie uderza to małe moce przyłączeniowe, ale oczywiście z Waszej perspektywy lepiej coś niż nic i ten problem został w artykule podkreślony:


- obsługa za pomocą apki (n). Podstawa przy każdej normalnej nowej stacji ładowania to płatność kartą plus ew. apka czy karta RFID opcjonalnie.
Autocharge, to jest odpowiedź - apka ewentualnie tylko do sprawdzenia statsów i faktury
 

nabrU

Moderator
Autocharge, to jest odpowiedź - apka ewentualnie tylko do sprawdzenia statsów i faktury

Autocharge to nie jest odpowiedź (przynajmniej na razie) bo nie obsługuje jej wiele samochodów, a jeśli już działa to tylko po CCS (więc za słupek AC lub ładowanie CHadeMO tak nie zapłacisz). A kartę bankową ma już chyba każdy.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Autocharge to nie jest odpowiedź (przynajmniej na razie) bo nie obsługuje jej wiele samochodów
Akurat Autocharge (nie mylić z Plug'n'Charge) obsługuje niemalże każde auto, które ma CCS. Są wyjątki, ale o tym później. To typowa proteza, która była używana do czasu stworzenia standardu Plug'n'Charge. Przy każdej komunikacji po CCS auto 'przedstawia' się swoim MAC adresem. Autocharge to wykorzystuje i stacja ładowania ma mapowanie MAC adres -> konto użytkownika, którego należy skasować za ładowanie. Więc to typowa implementacja po stronie stacji ładowania, auto nie musi niczego wspierać. Przy czym niektóre auta (głównie mazda i auta z grupy vw) dzielą ten sam MAC adres na wiele egzemplarzy, więc w nich nie można używać Autocharge. Czemu Autocharge jest do bani? Bo bardzo łatwo jest spoofować MAC adres i podszyć się pod kogoś innego, co oznacza ładowanie na jego koszt. Ten protokól nie zapewnia absolutnie żadnego bezpieczeństwa. Dopiero protokół Plug'n'Charge zapewnia pełny TLS i klucze prywatny/publiczny (jak przy logowaniu się do banku) i on powoli staje się standardem. No i Plug'n'Charge już musi być wspierany zarówno przez samochód jak i stację ładowania.
Też bym wolał Plug'n'Charge jako standard (jak na Ionity) ale musi być jakiś plan B dla samochodów niewspierających Plug'n'Charge i wtedy zdecydowanie karta płatnicza. Więc stacja powinna obsługiwać jedno i drugie. Bez żadnych apek, własnych kart czy innych głupich pomysłów.
 
Last edited:

tomA

Posiadacz elektryka
a zaraz będą i nowe:
Ciekawe ze auta elektryczne są tylko w centralnej i zachodniej Polsce. Reszta to jest czarna dziura elektromobilnosci i chyba długo tak zostanie ze jak wszystkie firmy będą rozwijać infrastrukturę tam gdzie najwiecej kapitału tz aut elektrycznych i to przykre bo każdy chce pojechać w różne miejsca w Polsce i zawsze ten sam problem na przelotach przez podlasie czy ścianę wschodnia.aż po Bieszczady.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Cześć tych inwestycji jest robionych dla samego robienia a lokalizacje są tam gdzie jest sieć w miarę przystepna. Komuś się po za tym wydaje, że wie co jest najlepsze dla drugiego sam nie mając doświadczenia. Nie ma też kogo za bardzo pytać. Badań rynku itp nie ma chyba?
Nie ma planu i logistyki. Interes jest raczej cienki, choć przyszłościowy, kosztowny i inwestycja obwarowana biurokracją. Zwrot w latach, a zysk liczony w przyszłych w dekadach , przy obecnym tempie rozwoju elektromobilności.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Cześć tych inwestycji jest robionych dla samego robienia a lokalizacje są tam gdzie jest sieć w miarę przystepna. Komuś się po za tym wydaje, że wie co jest najlepsze dla drugiego sam nie mając doświadczenia. Nie ma też kogo za bardzo pytać. Badań rynku itp nie ma chyba?
Nie ma planu i logistyki. Interes jest raczej cienki, choć przyszłościowy, kosztowny i inwestycja obwarowana biurokracją. Zwrot w latach, a zysk liczony w przyszłych w dekadach , przy obecnym tempie rozwoju elektromobilności.
Święte słowa. Niestety też uważam że dopóki jakieś regulacje nie wymuszą np stacji ładowania na każdej stacji paliw lub MOP, oraz gwarancja sprawności (bo postawią i od razu zepsują, sztuka jest sztuka) to liczy się w PL tylko jak największa bateria i zasięg. Bez tego trasa 600km to +2h w stosunku do ICE, bez gwarancji dojazdu gdziekolwiek poza główne miasta.
 

rawier

Posiadacz elektryka
Święte słowa. Niestety też uważam że dopóki jakieś regulacje nie wymuszą np stacji ładowania na każdej stacji paliw lub MOP, oraz gwarancja sprawności (bo postawią i od razu zepsują, sztuka jest sztuka) to liczy się w PL tylko jak największa bateria i zasięg. Bez tego trasa 600km to +2h w stosunku do ICE, bez gwarancji dojazdu gdziekolwiek poza główne miasta.
Regulacje już są 😀 biorąc pod uwagę wymóg stacji ładowania co 60km przy trasach szybkiego ruchu to chyba nawet gęściej niż stacje benzynowe w Polsce aktualnie 😂
 

cooler

Pionier e-mobilności
Regulacje już są 😀 biorąc pod uwagę wymóg stacji ładowania co 60km przy trasach szybkiego ruchu to chyba nawet gęściej niż stacje benzynowe w Polsce aktualnie 😂
Sorry za spam, ale nie mogłem się powstrzymać:
 
Top