Wallbox Zappi MyEnergi do nadprodukcji z instalacji fotowoltaicznej (PV) i nie tylko ...

PortoBis

Zadomawiam się
Długo szukałem odpowiedniej ładowarki, która dopasuje moc ładowania samochodu do nadprodukcji z instalacji PV oraz by była prosta w montażu i podłączeniu bez dodatkowego licznika w tablicy rozdzielczej. Więc jestem już po próbach z nowym Wallbox Zappi zainstalowanym w instalacji z PV. Mogę polecić ładowarkę Zappi-2H22TB-T, która ma wszystko co trzeba w komplecie do 3F (przekładniki), opcjonalnie również przekładniki "bezprzewodowe z Harvi" i jest bardzo prosta w montażu i przyłączeniu. Ładowarka ma ogarniętą kontrolę mocy ładowania w zależności od nadwyżki mocy instalacji fotowoltaicznej lub wiatrowej. Pracuje niezależnie od typu zainstalowanego falownika i/lub magazynu energii. Ten model ładowarki jest trójfazowy o mocy maks. 22 kW. Minimalne ładowanie 3F-4,2 kW, 1F-1,4 kW. Fazy mogą się przełączać automatycznie. Trzy typy pracy: Fast (maksymalna moc), ECO (instalacja PV+dobieranie energii z sieci), ECO+ (tylko nadwyżka z instalacji PV). Kabel ładujący Typ 2 ma 6,5 m. Ma oczywiście ograniczanie mocy eksportu, Ekran LCD, WiFi i LAN i wiele innych....
Oto jak w praktyce wyglądało ekologiczne "darmowe" ładowanie 49,7 kWh do Tesli ze słońca (czerwony wykres od godz. 8.00-18.00) przy produkcji dziennej PV ok. 56,0 kWh (zielona linia):
energia-i-moc(6).jpegIMG_9852.jpg
Typoszereg ładowarek Zappi:
Jednofazowe 7 kW (1xCT) Trójfazowe 22 KW (3xCT)Specyfikacja
ZAPPI-2H07UW-TZAPPI-2H22UW-TKolor szaro/biały. Gniazdo typ 2
ZAPPI-2H07UB-T ZAPPI-2H22UB-TKolor szaro/czarny. Gniazdo typ 2
ZAPPI-2H07TW-TZAPPI-2H22TW-TKolor szaro/biały. Kabel ładujący 6,5 m
ZAPPI-2H07TB-TZAPPI-2H22TB-TKolor szaro/czarny. Kabel ładujący 6,5 m
Harvi-65A3P - opatentowane urządzenie bez zasilania, przesyłające bezprzewodowo sygnał z przekładników CT do Zappi, Eddi, Libbi
 
Last edited:

nabrU

Pionier e-mobilności
Zappi jest jedną z najpopularniejszych EVSE w UK (szczególnie dla tych, którzy preferują ładowanie 'ze słońca'). W ogóle MyEnergi robi ciekawe rzeczy i warto zerknąć na ich stronę.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Czyli w zestawie jest 6 przekładników przewidujących które podłączą się do ładowarki(2x3)? Lub jakieś ustrojstwo które potrafi wysłać z nich sygnał bezprzewodowo, zgadza się? Jeden zestaw chyba trzeba zamontować w tablicy rozdzielczej a drugi na przewodach falownika.(w przypadku gdy mamy sytuację jak na ekranie ładowarki). Zgadza się?
 

nabrU

Pionier e-mobilności
@zibizz1
Wystarczy tylko po jednym przekładniku CT na faze (czyli tutaj 3)
Masz tu pełny manual i jest tam schemat jak podłączyć:

@PortoBis
Tylko nie pochwaliłeś się ile taki Zappi kosztuje, bo wszystko 'cacy' ale jak się koledzy dowiedzą, że to kosztuje 2 x tyle co Tesla Wall Connector to zainteresowanie spadnie ;)

P.S. A dlaczego model 22kW? Masz przyłącze min. 32A na fazę?
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Na obrazku w instrukcji jest jeden CT tuż za licznikiem dostawcy energii i jeden opcjonalny przy falowniku żeby wiedzieć jaka jest produkcja. Ale rzeczywiście produkcja niej jest potrzebna żeby ładować nadwyżką a tylko jeśli chcemy wiedzieć jaka jest autokonsumpcja.
 

PortoBis

Zadomawiam się
W komplecie z trójfazowym Zappi 22 kW są trzy przekładniki CT. W zestawie z jednofazowym Zappi jest jeden przekładnik CT. Podłącza się je na kable na wyjściu z domu/obiektu zaraz przy głównym liczniku. Tak aby monitorowały import/export. CT mają dwużyłowy przewód długości 5 m. Możemy przedłuzyć skrętką do 100m podłączając parami 3xCT, potem podłączamy skrętkę do Zappi (po zastosowaniu Harvi można to zrobić bezprzewodowo do Zappi, gdy nie chcemy przewodowo podłączać 3xCT). Nic więcej nie jest potrzebne do normalnego działania Zappi. Jeżeli jednak chcemy dodatkowo widzieć informację o produkcji PV (jak na pierwszym Foto) to trzeba opcjonalnie taki zestaw 3xCT + Harvi dokupić. Poniżej poglądowy schemat dla instalacji 3F z dwoma falownikami i magazynem energii.

Dziwne ale Tesla Wall Connector nie ma funkcji dopasowywania się do produkcji PV. Ma, ale działa tylko z Powerwallem (mam nadzieję, że pracują nad tym). Trójfazowy Chińczyk Feyree 11kW za ok. 800 zł też tego nie ogarnia. Chcę jeździć "ekologicznie" a to na początku kosztuje :unsure:. Zappi kosztowała mnie 2/3 rocznego ubezpieczenia samochodu :sleep:.

Planując jakiś czas temu zakup elektryka i montując PV zamówiełem moc przyłączeniową 25 kW i główne zabezpieczenia 40A. W garażu linia 3F 32A. Ponieważ nie każdy ma taki dostęp do sieci to moc Zappi można dopasować "w dół" do mocy przyłączeniowej obiektu np 11kW.
Podlaczenie_3F.jpg
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
Dokładnie, chodziło mi o to że bez tego dodatkowego zestawu przekładników nie da sie wyświetlić produkcji, ile zużywa dom i policzyć autokonsumpcji, a na ekraniku to było.
Zappi kosztuje w PL 6tys PL
Jak ktoś ma tylko falownik Froniusa to taniej wyjdzie Wattpilot(4tys) i Smart meter(1tys)
1694587164533.png
Jak ktoś ma jeszcze jeden falownik innej firmy to trzeba by dołożyc kolejny licznik w trybie generator. Liczniki łączy się przewodem z falownikiem (Modbus) Pokazuje tylko jako alternatywne rozwiązanie
1694587593944.png
 

daniel

Pionier e-mobilności
Dziwne ale Tesla Wall Connector nie ma funkcji dopasowywania się do produkcji PV. (mam nadzieję, że pracują nad tym).
Ma, ale działa tylko z Powerwallem. Znając zamiłowanie do zamkniętego ekosystemu to prędko się nie doczekamy tej funkcjonalności. Dodatkowo ostatnia generacja nie ma elektrycznego wejścia do ograniczenia mocy tylko działa po wifi, a z tego co mi wiadomo to jeszcze nikt nie rozpracował protokołu.
 

Jaceq

Posiadacz elektryka
Też rozważałem Zappi ale jak policzyłem to w moim przypadku różnica w cenie zwróciła by się za jakieś 20 lat.. Mam PV na starych zasadach więc nadprodukcja mnie tak bardzo nie boli. Samo rozwiązanie po bliższym zaznajomieniu bardzo mi się podobało. Fajnie, że myślą szerzej i mają jeszcze automatykę do ciepłej wody, ogrzewania itp. Może jeszcze do nich wrócę..
 

PortoBis

Zadomawiam się
Też rozważałem Zappi ale jak policzyłem to w moim przypadku różnica w cenie zwróciła by się za jakieś 20 lat.. Mam PV na starych zasadach więc nadprodukcja mnie tak bardzo nie boli.
Nieprawda, Zappi zwróci się szybciej "Dotychczasowi beneficjenci fotowoltaiki pozostają przy systemie opustów przez 15 lat od momentu podłączenia instalacji PV do sieci." Ale zwróci się również z powodu zabezpieczeń jakie posiada, szybkości ładowania i funkcjonalności oraz wygody użytkowania.
p.s. Kiedy zwróci się Tesla?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Myślisz, ze za 20 lat będziesz używał tego samego wallboxa co dzisiaj? Sam używam ładowania taką mocą ile właśnie generuje fotowoltaika (akurat nie Zappi) ale gdybym miał na to wywalić 4tys to w życiu bym tego nie zrobił, bo to się będzie zwracało wieeeeeele lat. Myślę, że przy moich przebiegach to nawet w 20 lat by się nie zwróciło.
 

Jaceq

Posiadacz elektryka
Nieprawda, Zappi zwróci się szybciej "Dotychczasowi beneficjenci fotowoltaiki pozostają przy systemie opustów przez 15 lat od momentu podłączenia instalacji PV do sieci." Ale zwróci się również z powodu zabezpieczeń jakie posiada, szybkości ładowania i funkcjonalności oraz wygody użytkowania.
p.s. Kiedy zwróci się Tesla?
To zależy od wielu czynników. Co u Ciebie jest prawdą, u mnie może być nieprawdą ;-) Niezbyt często auto stoi w dzień pod domem żeby się ładować z nadwyżki. W związku z tym te 20 lat to bardzo optymistyczne w moim przypadku.. Mój Zencar ładuje auto tak samo szybko jak by ładowała Zappi, nie rozumiem co masz na myśli.. Nawet Zappi będzie ładować czasami wolniej, jeśli ją ustawisz na ładowanie ze słońca a moc uzyskiwana z PV będzie poniżej 11kW.. Funkcjonalności nie potrzebuję bo wszystko ustawiam w aucie (moc ładowania, na kiedy auto ma się naładować itp). Teoretycznie mam w Zencarze możliwość zmiany mocy czy opóźnienia startu i i tak tego nie używam.

Tesla nie zwróci się nigdy - nie po to ją kupiłem. Chyba nie rozumiesz mojego toku myślenia.. Każda ładowarka będzie ładować skutecznie auto więc żeby dopłacić do "lepsiejszej" potrzebuję mieć argument. Nie musi być finansowy, może być funkcjonalny, estetyczny itp. W przypadku Zappi zrezygnowałem ze względów finansowych - nie chciałem wydawać ekstra około 3 tyś.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Zappi wygląda bardzo podobnie do tego co oferuje evcc omawiane w innym wątku. Tylko tam nie jest plug and play, i wymaga np malinki do sterowania i przekładników do monitorowania systemu. Sens zappi jest tylko wtedy gdy mamy możliwość ładowania się w dzień, co dla większości oznaczałoby ładowanie w weekendy gdy nie jeżdżą swoim EV zwiedzając ciekawe miejsca.;) Jeśli ktoś pracuje z domu a rano i wieczorem regularnie jeździ odwieźć zawieźć dzieci/ treningi etc to wykorzysta ładowanie z PV w pozostałych przypadkach to gadżet dla osób na emeryturze.

A i jeszcze jedna rzecz, generalnie tego typu systemy startują przy około 1.4kWh na fazie, więc aby sensownie z nich móc korzystać należy mieć min 8-9kWp instalację, przy mniejszych poniżej 7kWp rzadko kiedy skorzystamy z pełnej mocy.
 
Last edited:

PortoBis

Zadomawiam się
Jest dokładnie tak jak koledzy to skomentowali (y). "Każdy orze jak może", dlatego Wallboxów jest do wyboru do koloru. A ponieważ na forum jest mało informacji o ZAPPI to chciałem podzielić się moją radością z zakupu długo poszukiwanej ładowarki z fajną funkcją redukowania nadprodukcji z PV i prostym podłączeniem CT. Wymieńmy się więc doświadczeniami z użytkowania Zappi.
 

luki

Posiadacz elektryka
A i jeszcze jedna rzecz, generalnie tego typu systemy startują przy około 1.4kWh na fazie, więc aby sensownie z nich móc korzystać należy mieć min 8-9kWp instalację, przy mniejszych poniżej 7kWp rzadko kiedy skorzystamy z pełnej mocy.
A to nie jest tak, że startują jak eksportu (sumy z 3 faz) jest właśnie te 1,4kW? Obciążają jedną fazę mocą 1,4kW i w rezultacie bilans wychodzi na zero (na 2 pozostałych jest eksport do sieci)?
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
A to nie jest tak, że startują jak eksportu (sumy z 3 faz) jest właśnie te 1,4kW? Obciążają jedną fazę mocą 1,4kW i w rezultacie bilans wychodzi na zero (na 2 pozostałych jest eksport do sieci)?
Z tego co wyczytałem w manualu to nie, minimalna moc na fazie to 1.4kwWh czyli jakieś 6A. Ale może źle zrozumiałem.
 

PortoBis

Zadomawiam się
W trybie jednofazowym minimalna moc Zappi wynosi 1,4 kW
W trybie trójfazowym minimalna moc Zappi wynosi 4,2 kW

Ograniczenie dolnej granicy dla 1F-1,4 kW i dla 3F-4,2 kW wynika z tego, że standardy ładowania samochodów elektrycznych nie obsługują ładowania poniżej tych progów.

Dla wykorzystania całej nadwyżki PV tryb ECO+ (możliwe ustawienia 1F, 3F lub AUTO)
Trójfazowa Zappi: W trybie eco+ (Tylko instalacja PV), gdy ustawimy zasilanie z jednej fazy (lub AUTO) startuje przy 1,4 kW po zsumowaniu mocy z trzech faz. Czyli jedna faza jest obciążana 1,4 kW podczas gdy pozostałe dwie eksportują po ok. 470 W. W bilansowaniu międzyfazowym powinno wyjść zero zgodnie z tym artykułem: >ARTYKUŁ<. Czyli wystarczy suma nadprodukcji większa niż 1,4 kW łącznie z trzech faz.

Przy ustawionym zasilaniu z trzech faz (lub AUTO) w trybie eco+ (Tylko instalacja PV) Zappi wystartuje przy nadprodukcji 4,2 kW (po 1,4 kW z każdej fazy). To tak ogólnie gdyż może jeszcze sobie "pożyczać" moc z innej fazy gdy fazy nie są równomiernie obciążone. Tak aby minimalny poziom mocy eksportu wyszedł na "0". Wartość dopuszczalnego eksportu również można zmieniać co 50W niekoniecznie ustawiając go na "0".

Fakt, że tryb ECO+ osiągnie maksymalną moc taką jaką dają falowniki instalacji PV a raczej wielkość nadprodukcji na liczniku głównym domu/obiektu.
Np. przy falowniku PV 10 kW maksymalna moc dla trybu ECO+(tylko instalacja PV) wyniesie logicznie 10 kW. Mi się udało 11.09.2023 r. w trybie ECO+ wcisnąć do samochodu w ciagu dnia ok. 50kWh energii ze słońca. /rysunek z pierwszego posta/.

Tryby pracy Zappi:
1. FAST - Ładuje z największą ustawioną prędkością np. 1,4 ...11... 22 kW (importuje energię gdy nie ma wystarczającej produkcji PV)
2. ECO - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F importuje energię aby zachować minimalnie 1,4 kW a trybie 3F importuje energię aby zachować minimalnie 4,2 kW. Ładowarka dobiera energię z sieci aby zapewnić minimalne poziomy mocy ładowania 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F.
3. ECO+ - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F wyłącza się gdy ma mniej niż 1,4 kW z produkcji PV a trybie 3F wyłączy się gdy ma mniej niż 4,2 kW z produkcji PV. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F lub AUTO: Automatyczne przełączanie faz zgodnie z progami: 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW.
Dodatkowo dla ECO i ECO+: Boost (maksymalna moc dla określonej ilości kW) i Smart Boost (ilość kW do doładowania gdy nie było wystarczającej energii z PV do określonej godziny).
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
W trybie jednofazowym minimalna moc Zappi wynosi 1,4 kW
W trybie trójfazowym minimalna moc Zappi wynosi 4,2 kW

Ograniczenie dolnej granicy dla 1F-1,4 kW i dla 3F-4,2 kW wynika z tego, że standardy ładowania samochodów elektrycznych nie obsługują ładowania poniżej tych progów.

Dla wykorzystania całej nadwyżki PV tryb ECO+ (możliwe ustawienia 1F, 3F lub AUTO)
Trójfazowa Zappi: W trybie eco+ (Tylko instalacja PV), gdy ustawimy zasilanie z jednej fazy (lub AUTO) startuje przy 1,4 kW po zsumowaniu mocy z trzech faz. Czyli jedna faza jest obciążana 1,4 kW podczas gdy pozostałe dwie eksportują po ok. 470 W. W bilansowaniu międzyfazowym powinno wyjść zero zgodnie z tym artykułem: >ARTYKUŁ<. Czyli wystarczy suma nadprodukcji większa niż 1,4 kW łącznie z trzech faz.

Przy ustawionym zasilaniu z trzech faz (lub AUTO) w trybie eco+ (Tylko instalacja PV) Zappi wystartuje przy nadprodukcji 4,2 kW (po 1,4 kW z każdej fazy). To tak ogólnie gdyż może jeszcze sobie "pożyczać" moc z innej fazy gdy fazy nie są równomiernie obciążone. Tak aby minimalny poziom mocy eksportu wyszedł na "0". Wartość dopuszczalnego eksportu również można zmieniać co 50W niekoniecznie ustawiając go na "0".

Fakt, że tryb ECO+ osiągnie maksymalną moc taką jaką dają falowniki instalacji PV a raczej wielkość nadprodukcji na liczniku głównym domu/obiektu.
Np. przy falowniku PV 10 kW maksymalna moc dla trybu ECO+(tylko instalacja PV) wyniesie logicznie 10 kW. Mi się udało 11.09.2023 r. w trybie ECO+ wcisnąć do samochodu w ciagu dnia ok. 50kWh energii ze słońca. /rysunek z pierwszego posta/.

Tryby pracy Zappi:
1. FAST - Ładuje z największą ustawioną prędkością np. 1,4 ...11... 22 kW (importuje energię gdy nie ma wystarczającej produkcji PV)
2. ECO - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F importuje energię aby zachować minimalnie 1,4 kW a trybie 3F importuje energię aby zachować minimalnie 4,2 kW. Ładowarka dobiera energię z sieci aby zapewnić minimalne poziomy mocy ładowania 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F.
3. ECO+ - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F wyłącza się gdy ma mniej niż 1,4 kW z produkcji PV a trybie 3F wyłączy się gdy ma mniej niż 4,2 kW z produkcji PV. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F lub AUTO: Automatyczne przełączanie faz zgodnie z progami: 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW.
Dodatkowo dla ECO i ECO+: Boost (maksymalna moc dla określonej ilości kW) i Smart Boost (ilość kW do doładowania gdy nie było wystarczającej energii z PV do określonej godziny).
Czyli przy Pv poniżej 6kWp mamy margines na jakieś 600W na fazę. A jeśli mamy priorytetowo ustawiony dom i na każdej fazie coś pobieramy to instalacja musi mieć odpowiednio więcej kWp.

Sama idea urządzenia jest super, ale ma jakieś wartości progowe, o których należy pamiętać, i które należy spełnić aby korzystać z dobrodziejstwa słońca.
 

PortoBis

Zadomawiam się
Przy PV poniżej 6KWp gdy chcemy ładować wyłącznie ze słońca to mamy margines/zapas (4600W) czyli na każdej fazie jakieś 1530W zapasu, gdyż ładowarka wystartuje od 467 W na fazie w trybie jednofazowym.

Żadna ładowarka przy korzystaniu wyłącznie ze słońca nie ma prawa działać przy nadprodukcji mniejszej od 1,4 kW. Gdyż samochód nie przyjmie ładowania jednofazowego mniejszego niż 1,4 kW i trzyfazowego mniejszego niż 4,2 kW.

Ładowarkę Zappi można włączyć przy każdej wartości produkcji PV. Nawet od "0", będzie uzupełniała/dobierała prąd z sieci. W trybie ECO utrzyma minimalnie 1,4kW dla konfiguracji ustawień 1F przy podłączeniu 3 fazowym. Natomiast dla konfiguracji 3F utrzyma minimalnie 4,2 kW dla wszystkich 3 faz.

W trybie AUTO ładowarka automatycznie przełącza fazy !

Tej wartości progowej startu od ok. 467 W nie przeskoczy żadna ładowarka
 

ducarider

Posiadacz elektryka
I ja dołożę swoje 3 grosze, u mnie ładowanie wygląda tak. Codziennie robię około 80 km po mieście czyli 12 KwH. Wracam do domu z biura około 13. Podłączam Teslę jak jest słońce i ładuje z maksymalną mocą 4,3 kw co odpowiada 4 A. Instalacja 8,1 z magazynem, przy czym ładowarka jest podłączona z pominięciem zliczania poboru (żeby nię ciągnęła prądu z magazynu. Od 13 - 17 naładowałem wczoraj około 16kwH. Przy czym jak był cień, to podpije z sieci ale bilansuje się później. Tak to wygląda na wykresie z Elicznika. Jak jest w miarę słoneczny dzień to Tesla Power Bank działa :).

1694605750883.png
 
Top