Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Zakup kontrolowany juz dotyczy też elektryków
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Michal, post: 85275, member: 89"] Żeby ładować połowę na szybkiej ładowarce trzeba chyba być komiwojażerem i to ogólnopolskim. Jeśli nawet robisz dziennie 500 km, to pierwszą połowę baterii będziesz miał raczej naładowaną w domu z AC, a dopiero podładowania po drodze będą się odbywały większymi mocami. Ja ładowałem DC naprawdę dużo i wychodzi mi jakieś 30%. Może wyjaśnię jeszcze co to jest 1C / 3C. "C" oznacza to moc ładowania, która jest równa 100% dla 1C albo 300% dla 3C pojemności baterii. Jeśli masz więc TM3AWD z baterią 75 kWh, to 1C = 75 kW, a 3C = 225 kW (prawie maksymalna osiągana moc ładowania). To oznacza też, że leafa 24 kWh nie jesteś w stanie nigdy ładować mocą większą niż 2C, bo Chademo ma 50 kW (~2C). Nawet jeśli przyjmiesz 50% to i tak przebieg degradacji będzie znacznie łagodniejszy nic w pracy naukowej którą przytoczyłeś bo: [LIST] [*]Przez bufory i zdrowy rozsądek ładowanie odbywa się w zakresie 10-90%, co pomija skrajne i najgorsze dla baterii wartości (np. TM3 ma bufor 5% na dole baterii). [*]Nawet szybkie ładowanie to nie 3C cały czas, bo w zasadzie każde nowoczesne auto ma krzywa ładowania, która minimalizuje degradację i szybkie ładowanie odbywa się w tylko na początku. [ATTACH alt="1679898832755.png"]9735[/ATTACH] , zwróć uwagę, że 3C jest trzymane tylko w zakresie 10-20%, a prawie połowa ładowania odbywa się mocami <1C. Przy czym ten wykres jest chyba trochę stary i obecnie TM3 ładuje się trochę szybciej ale mniej więcej się zgadza. [*]Nawet ładowanie 3C odbywa się przy zwiększonej temperaturze, a to zgodnie z badaniami powoduje zmniejszoną degradację. Nowoczesne auta podgrzewają baterię przed szybkim ładowaniem i dopiero wtedy dopuszczają tak wysokie moce jak 3C. Nawet jak przyjedziesz z zimną baterią na ładowarkę 250 kW i podepniesz się, to nie osiągniesz maksymalnej mocy, bo auto wie, że zimna bateria degraduje szybciej przy ładowaniu dużą mocą, więc nie pozwala na to. Auto będzie w czasie ładowania powiedzmy mocą 100 kW podgrzewać baterię i podczas tego podgrzewania zwiększać stopniowo moc ładowania. [*]Tutaj podsyłam jeszcze wykres degradacji z floty Tesla: [ATTACH alt="1679900323863.png"]9737[/ATTACH] , zwróć uwagę, że po 200 tys mil ~ 320 tys km, auta mają średnio około 90% SOH i większość degradacji wystąpiła na samym początku użytkowania (pierwsze 5% w ciągu jakiś 50 tys mil ~ 80 tys km). [*]Samo zużycie energii również jest dość niskie, bo przy jeździe autostradą i nawet 250 Wh/km masz tak naprawdę zużycie około 0,5C (250 Wh/km * 140 km/h ~35kW). [/LIST] Można więc to podsumować mniej więcej tak: Nowoczesne dzisiaj auto typu Tesla model 3, nawet 10-12 letnia, z przebiegiem 300 tys km, powinna zachować jeszcze ~90% pierwotnej pojemności baterii, a degradacja postępuje już wolniej, więc auto powinno przejechać jeszcze 3-6x tyle. Raczej ciężko znaleźć auta z rocznymi przebiegami 30 tys km, więc taki 10 letni TM3 będzie miał raczej połowę takiego przebiegu i, jeśli pozostałe części pozwolą, pojeździ jeszcze kolejne 20 lat. [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
Forum ogólne – zapraszamy!
Reddikop – znaleziska z sieci
Zakup kontrolowany juz dotyczy też elektryków
Top