Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model 3 Forum • Tesla 3, TM3 SR+, LR, Perf
Zakup używanej Tesli model 3 SR+ z 2019-2020 roku
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="Michal, post: 81498, member: 89"] Żeby ktoś miał takie doświadczenie, to musiałby mieć auto z i bez pompy ciepła (będę pisał PC) ;) Chyba ciężko o taki układ. Bjorn ma film na ten temat z przełomu 2020/2021. Oprócz PC nowsze auta w nie wyposażone, mają też "octovalve" - system wymiany ciepła pomiędzy wszystkimi istotnymi komponentami auta (bateria, silniki, inwertery, elektronika, PC, chłodnice, parowniki). Ogólnie w aucie z PC ciepłe powietrze zaczyna wiać z nawiewów po jakiś 30-60 sekundach i w podobnym czasie zaczynają się podgrzewać fotele. Pewnie z grzałką, byłoby to 15-30 sekund. Czy to znacząca różnica? Nie czuję tego. Ogólnie z tego co rozumiem (ale nie z doświadczenia): [LIST] [*]Przy krótkich przejazdach w koło komina nie będzie dużej różnicy, a może nawet być trochę na minus dla PC, bo auto i tak raczej odpala grzanie silnikami (silniki dostają celowo źle przyłożone napięcia i działają jak grzałka, a ciepło od nich odbiera PC). [LIST] [*]W tym przypadku najczęściej zasięg nie jest problemem, bo możemy się doładowywać nawet codziennie, więc tutaj ten zysk z PC wydaje mało istotny praktycznie nawet jeśli by występował. [*]Latem raczej nawet na krótkich dystansach działa to sprawniej, bo system zarządzania ciepłem zabiera je z kabiny i pewnie ładuje je do baterii, więc nie musi polegać na temperaturze otoczenia, co zwiększa sprawność układu. [*]Obstawiam, że zimą wyjedziesz na zero w koło komina, a latem zyskasz 1-2%. [/LIST] [*]Zyski są chyba głównie przy dłuższych przejazdach, bo wtedy wchodzi w grę właśnie zysk z octovalve, który pozwala na zarządzanie przepływem ciepła pomiędzy komponentami i nie marnowanie go. [LIST] [*]Przy długich trasach latem ciepło z kabiny pomaga ogrzewać baterię przed szybkim ładowaniem. [*]Obstawiam, że w trasie możesz zyskać jakieś 5% (przy jeździe 90-10%). [/LIST] [*]Są kolosalne różnice w camp mode - test Bjorna pokazał zyżycie 3% energii z PC vs 10% bez. [/LIST] Podsumowując - raczej nie ma różnicy w codziennym użytkowaniu ale wiadomo - bardziej oszczędna jest PC, ale jednak jest to kolejny element, który może się popsuć, więc... Ps. Oczywiście pisząc "ciepło" mam też na myśli "chłód" latem, bo ten cały system działa też sprawniej latem. Ps. 2. Nawet Bronek ma ciężko z porównaniem, bo to są zupełnie inne auta... TM3 szybciej się nagrzewała i chłodziła, bo to jednak normalne auto, a nie autobus jak TMX ;) [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Tesla Model 3 Forum • Tesla 3, TM3 SR+, LR, Perf
Zakup używanej Tesli model 3 SR+ z 2019-2020 roku
Top