Zimowy/wiosenny wyjazd w Alpy 2468km

KrzysztofFly

Moderator
Jako, że ostatnio miałem dłuższą trasę Teslą, postanowiłem skrupulatnie odnotować zarówno czas podróży, ładowania, jak i zużytej przez samochód energii. Z moich obserwacji wynika, że o ile wszystko idzie sprawnie, to czas jaki tracimy na wyjście z samochodu i podłączenie do ładowania, a następnie odłączenie i zajęcie miejsca za kierownicą aż do odjazdu to około dwie minuty. Pogoda na trasie w obie strony wiosenna.

Wyjazd Teslą Model Y LR, na pokładzie 4 osoby oraz cały ekwipunek narciarski ;) i nie tylko. Tu sam się mocno zdziwiłem jak pakowny to jest samochód, bo najpierw z żartu, że tym razem w 4 osoby pojedziemy Teslą bez boksa, skończyło się na przymiarce i faktycznym spakowaniu się w Y-ka. Cztery pary butów i jeszcze inne rzeczy, bez problemu zmieściły się pod tylną podłogą bagażnika. Narty i kijki zapakowałem w torbach wzdłuż samochodu, składając środkową część oparcia. Reszta bagażu zmieściła się bez problemu w bagażniku tylnym oraz przednim.

05:30 Start z domu, samochód naładowany do 100%
Jazda do Giga drogami lokalnymi, po drodze zgarniałem pasażera, co zajęło około 5 minut.
10:16 - 10:46 SuC Gigafactory Berlin, 364km, zużycie 18,2kWh (66kWh) 78km/h, ładowanie 7%-74%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 30m, doładowane 53kWh, w czasie 28m
Jazda do Lipska autostradą, w okolicy 130-140km/h
12:15 - 12:43 SuC Leizpzig-Flughafen 189km zużycie 24,5kWh (47kWh) 127km/h, ładowanie 9%-72%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 28m, doładowane 51kWh, w czasie 26m
Jazda do Munchberg autostradą, tutaj trochę szybciej, chociaż po średniej z odcinka tego nie widać ;), w tym sprawdzenie prędkości maksymalnej (222km/h)
Zrzut ekranu 2024-03-24 174251.png
13:55 - 14:32 SuC Munchberg-Nord 152km, zużycie 28,1kWh (43kWh) 127km/h, ładowanie 12%-83%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 37m, doładowane 57kWh, w czasie 35m
Dojazd do Vaterstetten autostradą, w okolicy 130-140km/h, tym razem z małymi przebojami. Aby nie dotrzeć do SuC Brunnthal na 0-1%, wybrałem bliższy SuC w Vaterstetten, na który miałem dojechać na 3%, niestety zjazd z autostrady ze względu na roboty był niemożliwy i musiałem dojechać na następny zjazd aby zawrócić i z drugiej strony autostrady zjechać na SuC wiaduktem. Ostatecznie skończyło się na nadmiarowych 12 kilometrach i stracie 15 minut ;) oraz dojazdem na 0%. Gdybym to wiedział, to bym od razu pojechał do SuC Brunnthal, tam także bym dojechał na 0%, jednak byłbym 20 kilometrów bliżej celu ;)
Zrzut ekranu 2024-03-24 170823.png
17:05 - 17:41 SuC Vaterstetten 288km, zużycie 20,6kWh (59kWh) 113km/h, ładowanie 0%-78%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 36m, doładowane 63kWh, w czasie 34m
Dojazd na miejsce w Austrii.
19:30 189km, zużycie 21,8kWh (41kWh) 104km/h, stan akumulatora 21%

razem przejechałem 1182km, zużyłem według Tesli 256kWh, średnie zużycie 21,7kWh, średnia prędkość z całej trasy z postojami 84km/h, średnia prędkość z samej jazdy 100km/h

Dwa ładowania na miejscu AC 11kW, roaming GreenWay
19km 8%-90% 65,6kWh
98km 70%-83% 10kWh

08:40 Start z Austrii, samochód naładowany do 80%

Jazda do Hilpolstein głównie autostradą, w austrii 100-120km/h (IG-L), w Niemczech 130km/h, ze względu na korek na obwodnicy Monachium jazda przez miasto.
Zrzut ekranu 2024-03-24 173749.png
11:40 - 12:11 SuC Hilpolstein 315km zużycie 18,1kWh (57kWh) 104km/h, ładowanie 3%-75%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 31m, doładowane 59kWh, w czasie 29m
Jazda do Hermsdorf autostradą, w okolicy 130km/h
14:07 - 14:43 SuC Hermsdorf 225km, zużycie 20,4kWh (46kWh) 116km/h, ładowanie 11%-83%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 36m, doładowane 58kWh, w czasie 34m
Jazda do Giga autostradą, w okolicy 130km/h, zjazd z autostrady w okolicach Dessau, celem ominiecia korka, następnie powrót na autostradę.
Zrzut ekranu 2024-03-24 165733.png
17:13 - 17:48 SuC Gigafactory Berlin 266km, zużycie 18,9kWh (50kWh) 106km/h, ładowanie 13%-83%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 35m, doładowane 56kWh, w czasie 33m
Jazda do Gorzowa lokalnymi drogami, teoretycznie zasięg wystarczał na dojazd do domu, jednak ze względu na protesty rolników (20.03), na wszelki wypadek doładowałem kilkanaście kW, co miało pozwolić ominąć ewentualne blokady, a w praktyce pozwoliło jechać trochę szybciej, bo na szczęście blokady się skończyły.
19:34 - 19:48 GW Terminal Gorzów 129km, zużycie 17,9kWh (23kWh) 73km/h, ładowanie 50%-71%, czas od zatrzymania pod ładowarką do odjazdu 14m, doładowane 17,3kWh, w czasie 12m
Dalsza jazda do domu drogami lokalnymi.
23:00 dojazd do domu 234km, zużycie 17,2kWh (40kWh) 73km/h, ładowanie 14%-100%, doładowane 70,5kWh

Średnia prędkość z drogi powrotnej 1166km, z postojami 81km/h, średnia prędkość z samej jazdy 94km/h

Razem na całym wyjeździe przejechane 2468km
Zużycie na trasie w/g samochodu 493kWh
Ilość energii doładowana na ładowarkach 560,4kWh (SuC - 397kWh), (GreenWay - 92,9kWh), (Dom - 70,5kWh)
Średnia według Tesli z całej trasy 20,0kWh
Średnia z całego wyjazdu wyliczona z doładowanej energii 22,7kWh (a więc zawierająca także zużycie na postoju, grzanie przed ruszeniem itp.)
 

Hermes

Fachowiec
No i super - gratulacje. :) Ja jako osoba jeżdżąca przez ostatnie lata głównie Leafem 2 40 kWh patrzę na te czasy i ilość załadowanej energii... dużymi oczami. Oczywiście wierzę i wiem, że tak jest - ale... aby to sprawdzić w najbliższych dniach planuję zrobić trasę do Mont-Saint-Michel przez Paryż taką samą Y LR :)

Rozumiem, że jak włączasz opcję "przygotowanie do wyjazdu", to auto nie tylko się załaduje (głównie chodzi o wyjazd z domu), ale również zagrzeje i wnętrze i baterię - mam rację? :)
 

Halisep

Posiadacz elektryka
Rozumiem, że jak włączasz opcję "przygotowanie do wyjazdu", to auto nie tylko się załaduje (głównie chodzi o wyjazd z domu), ale również zagrzeje i wnętrze i baterię - mam rację? :)
Tak
 

KrzysztofFly

Moderator
No i super - gratulacje. :) Ja jako osoba jeżdżąca przez ostatnie lata głównie Leafem 2 40 kWh patrzę na te czasy i ilość załadowanej energii... dużymi oczami. Oczywiście wierzę i wiem, że tak jest - ale... aby to sprawdzić w najbliższych dniach planuję zrobić trasę do Mont-Saint-Michel przez Paryż taką samą Y LR :)
"Będzie pan zadowolony", polecam jednak przed wyjazdem zaplanować sobie wstępnie trasę np. w Google Maps, następnie na stronie Tesli zobaczyć w jakich miejscach są SuC, a co ważniejsze wynotować sobie miejsca w których są V3 i V4 (czyli 250kW), tym samym omijać na trasie takie z V2 150kW lub traktować je jako ostateczność. Nawigacja Tesli nie przejmuje się zbytnio wersjami SuC, więc może Cię skierować także na te "wolniejsze". Prędkość ładowania w początkowej fazie będzie na nich niższa, a jeszcze gorzej będzie jak akurat trafisz na duże obłożenie i będzie Ci dzielić na pół z sąsiadem ;).
W ostateczności jeśli takiej listy sobie nie zrobisz, to podczas jazdy da się to sprawdzić na ekranie, jednak większy komfort będziesz miał mając swoją listę ;). Warto także za wczasu sprawdzić sobie, co oprócz SuC jest w okolicy, czy i jaka restauracja/sklep/stacja. Ewentualnie jeśli będziesz kierowcą, to możesz zrzucić to na pasażera/pasażerów i na bieżąco sprawdzać. Czasami warto także jeśli auto zaplanuje Ci ładowanie np. przy 20%, w miarę możliwości wybrać kolejny SuC i dojechać na kilka %, a z tym za naszą zachodnią granicą raczej nie ma wielkiego problemu ;).
Rozumiem, że jak włączasz opcję "przygotowanie do wyjazdu", to auto nie tylko się załaduje (głównie chodzi o wyjazd z domu), ale również zagrzeje i wnętrze i baterię - mam rację? :)
W aplikacji w zakładce "Zaplanuj" możesz ustawić "Przygotowanie - Ustawienie klimatyzacji i wstępne rozgrzanie akumulatora"
 

Hermes

Fachowiec
Ze swojej strony bardzo dziękuję - wynotuję i na pewno zapamiętam.
Akurat moja trasa jest taka - jako że z południa PL - że od razu "wskakuję" z PL do Czech a potem przez Niemcy :)
 

Michal

Moderator
Ze swojej strony bardzo dziękuję - wynotuję i na pewno zapamiętam.
Akurat moja trasa jest taka - jako że z południa PL - że od razu "wskakuję" z PL do Czech a potem przez Niemcy :)
Ja na dłuższe trasy polecam jednak ABRP, a nie Google maps.
 

KrzysztofFly

Moderator
Ja na dłuższe trasy polecam jednak ABRP, a nie Google maps.
Aby zaplanować trasę łącznie z ładowaniem, to się z Tobą zgadzam. Koniecznie jednak trzeba ABRP najpierw poustawiać pod siebie ;) aby to miało sens (w szczególności sieci na których się chcesz ładować).
Sam również zerkałem w ABRP i dla przykładu podam, że dojazd do Giga Berlin wyliczył na 5h1m, 4h46m z postojem 5m, ze stanem 12%, ja dojechałem na 7%, no ale jak widać dojechałem trochę szybcie, więc i zużycie większe ;)j. Do Lipska szacował dojazd w 1h35m, ze stanem 15% (z 75%), ja dojechałem w 1h29m, ze stanem 9% (z 74%). Do Munchberg szacował dojazd w 1h15m ze stanem 12% (z 64%), ja dojechałem w 1h12m, ze stanem 12% (z 72%) na początku opisałem ten odcinek, więc wiadomo czemu zużył więcej ;). Tak więc można przyjąć, że jak się ustawi swoje parametry, to nawet w wersji darmowej, jest dosyć wiarygodny.

Co do Google Maps, to chodziło mi tylko o sprawdzenie którędy poglądowo będzie przebiegała trasa, aby zerkając na stronie Tesli zobaczyć jak dużo będzie przy niej SuC (w porównaniu do naszej Polskiej pustyni)
 

KrzysztofFly

Moderator
Widać wyraźną różnice zużycia energii w zależności od kierunku jazdy, z płd na płn nawet rzędu 20% mniej.
Wiadomo, że w grę wchodzi znaczna różnica wysokości (ponad 1km), jednak muszę przyznać, że w drodze powrotnej było także cieplej. Co do wiatru, to w obie strony był raczej niezbyt mocny i raczej nie przeszkadzał.
 
Top