Forum Samochody Elektryczne
Fora
Nowe posty
Search forums
Pokaż najnowsze
Nowe posty
New media
New media comments
New resources
Najnowsze aktywności
Media
Nowe multimedia
Nowe komentarze
Search media
Resources
Najnowsze recenzje
Search resources
Log in
Register
What's new
Szukaj...
Szukaj...
Szukaj tylko w tytułach
By:
Nowe posty
Search forums
Menu
Log in
Register
Install the app
Install
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Inne modele i pozostałe pytania
Zrozumieć 800V: "Tesla, niestety, stoi w miejscu, jeżeli chodzi o innowacje", "nie ma 800V", "wolno się ładuje"
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Napisz odpowiedź
Message
[QUOTE="piotrpo, post: 255137, member: 3354"] Bardzo fajnie, że poruszyłeś ten temat. Nie znam się, więc trochę się powymądrzam i mam nadzieję uproszczę. Moim zdaniem, przy maksymalnych mocach ładowania [B]do 200kW[/B] tzw. "architektura" akumulatora trakcyjnego nie ma [B]żadnego[/B] znaczenia. Dlaczego? Bo tuż za wtyczką mamy jedną z 2 możliwości: 400V z 2 modułami po 400V połączonymi równolegle: [ATTACH type="full"]30290[/ATTACH] Oraz 800V z tymi samymi modułami połączonymi szeregowo: [ATTACH type="full"]30291[/ATTACH] Przy 400V i 500A (czyli maksymalnym prądzie przewidzianym dla standardu CCS2) osiągamy 200kW na wtyczce. Dla 800V i 500A możemy osiągnąć 400kW. Proste wyliczenie z wzoru P = I * U Jeżeli założymy, że interesuje nas moc ładowania = 200kW, to odpowiednio uzyskamy na wtyczce następujące wartości: 200kW = 400V * 500A 200kW = 800V * 250A Jeżeli jednak popatrzymy na prąd płynący przez poszczególne "moduły 400V", to okaże się, że jest on identyczny dla obu przypadków, bo w przypadku połączenia równoległego (400V) ten prąd biegnie po połowie, przez oba moduły 500A/2 = 250A na moduł. W połączeniu szeregowym, prąd ma jedną "ścieżkę" i całe 250A płynie przez każdy z modułów. Dodatkowo, Tesla posiadając kontrolę zarówno nad ładowarką DC (SuC), jak i samochodem dostosowała lekko CCS2, podbijając maksymalny dopuszczalny prąd do 625A i jest w stanie puścić przez złącze 625A * 400V = 250kW. Dlatego jedynym miejscem gdzie korzyści z 800V są jest złącze CCS2 i kabel, które pracując na 2 razy niższym prądzie grzeje się 4 razy mniej. Z czego wynika inna krzywa ładowania? Głównie z odwagi producentów. Ładowarka DC nie podaje ani 400V, ani 800V, tylko napięcie o które poprosi samochód. Krzywa ładowania nie jest jakimś naturalnym zjawiskiem, a jedynie napisanym przez producenta samochodu kawałkiem kodu. Samochód monitoruje prąd ładowania i żąda od ładowarki takiego napięcia, żeby ten prąd utrzymać. Ładowarka jest jedynie programowalnym zasilaczem, który dostaje informację o żądanym napięciu i maksymalnym dopuszczalnym prądzie. Standardowo, ogniwa Li-Ion ładuje się 2 etapowo (każdy widział to w telefonie) - do pewnego progu naładowania, a właściwie napięcia akumulatora, sterowanie jest prądem, czyli podawane jest napięcie powyżej napięcia nominalnego akumulatora, tak żeby przyśpieszyć ładowanie, uzyskując wysoką moc. Powyżej zaprogramowanego prądu ustawiane jest napięcie nominalne akumulatora i te górne ~20% pojemności jest uzupełniane w cholerę długo. Te progi, to nie jest jakaś fizyczna właściwość ogniw, a jedynie założone przez producenta urządzenia (telefonu, samochodu - jeden pies) parametry. Te parametry są przez producenta ustalane arbitralnie, próbując wyważyć techniczne możliwości, czas ładowania, oraz techniczne możliwości ogniw. W skrócie, krzywa ładowania jest głównie rezultatem "odwagi producenta". Akurat Tesla jest w tym przypadku dość tchórzliwa na tle konkurencji, ale z drugiej strony jest też producentem, który był pionierem i nie chce zostać zasypany reklamacjami w tych 8 latach gwarancji. [/QUOTE]
Verification
Wyślij odpowiedź
Forum Samochody Elektryczne
Fora
TESLA
Inne modele i pozostałe pytania
Zrozumieć 800V: "Tesla, niestety, stoi w miejscu, jeżeli chodzi o innowacje", "nie ma 800V", "wolno się ładuje"
Top