Zużycie energii na autostradzie

Jaceq

Pionier e-mobilności
Cześć,

Mam prośbę, czy właściciele e-C4 mogliby się podzielić informacją na temat zużycia energii na autostradzie przy prędkości 140 km/h ? Naoglądałem się sporo różnych testów i wszędzie podają max 120 km/h. Ja rozumiem, że to nie będą "marketingowe" wartości, jednak chętnie bym je poznał.
 

Jarecki

Zadomawiam się
Obserwowałem przy 120 zużycie 2 do 1, a przy 140 ok 3 do 1. W sensie 3km zużytej energii na 1km drogi :) Ale to pomiary nieprecyzyjne. Na docinku kilku km zaledwie. Natomiast przy 105km/h zużycie 1:1. A że miałem jeszcze 60km do domu a zapasu 90, więc jechałem do końca koło stówki :)
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Czyli, jeśli dobrze liczę, około 100km zasięgu przy takiej prędkości. Pięknie nie jest ale tragedii też nie ma. ;-) Dzięki za odpowiedź. Bardzo mocno rozważam to auto jako drugie w rodzinie, na krótsze zasięgi. Potrzebuję by przejechało bez ładowania co najmniej 200 km w cyklu mieszanym oraz miło by było mieć możliwość przejechania z Łodzi do Warszawy - to raczej się w takim razie nie uda bez małego ładowania przy szybkiej, przepisowej jeździe. Pozostaje albo zrobić krótki postój na A2 na doładowanie, albo wolniej jechać.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Pozostaje albo zrobić krótki postój na A2 na doładowanie, albo wolniej jechać.
raczej cieżko będzie ci utrzymac tą prędkość przez cały odcinek bo zawsze coś się przytka ale generalnie jeśli jedziesz od 100 do 0 y prędkością 140kmh to powinieneś się liczyć ze zużyciem ok 28-33kWh/100km
jeśli bateria ma pojemność 43kWh to jeszcze parę elektronów dowiezesz na miejsce

a tu moje zużycie z wczoraj jak leciałem 90km autostradą w 3 osoby z ustawioną prędkościa 135kmh
1656048538603.png

oczywiście GOM wszedł w tryb paniki i jak na początki miałem zasięg 260km przy SOC w okolicach 80% to na miejscu miałem 64km
wracałem krajówkami (czyli już wolniej) i GOM przez pierwsze 10km w ogóle się nie ruszył i po przejechaniu 60km miałem jeszcze 25km zasięgu O.O

a tu jest moje najwieksze średnie zużycie jak kiedyś do pracy leciałem praktycznie ile fabryka pozwalała (z tego dystansu 30km to autostrada bez ograniczeń prędkości)
1656048878299.png
 

Jarecki

Zadomawiam się
Użytkowanie elektryka wymaga przewidywania, dokonywania małych kalkulacji, nie jest to żadna wyższa matematyka. Używam auta firmowo i prywatnie, często jeżdżę do i po Poznaniu. Buspasy też trzeba umieć wykorzystać, autobus i taxi + jakiś motorek, potrafi czasem spowolnić bardziej niż jazda sąsiednim pasem. Parkowanie na strefie darmowe, ale w ścisłym centrum, czasem wymaga to dodania 100-200kroków, bo akurat parkingi przy miejscu do którego jeżdżę są prywatne i płatne dla wszystkich. Kilka x w miesiącu robię trasę mieszaną > 300km, z autostradą. Doładowuję się po drodze pół godziny na szybkiej (ok. 15kWh) i spokojnie wystarcza - wracam z zapasem kilkudziesięciu km.
Ładuję w 95% w domu.
Jak masz ładowarkę nawet jednofazową 7,4kW, to w godzinę możesz odzyskać >40km. Byleby było gdzie się podpiąć do gniazda 32A.
Mam kilka aut, więc elektryk jest daily, a jak bardzo chcę szybko i daleko, to mam np. C6 :), którym mogę machnąć 700km, bez tankowania.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Wielkie dzięki za odpowiedzi. Brzmi to właściwie całkiem optymistycznie. Racja, że jazda elektrykiem to trochę inna bajka i trzeba pokalkulować. Nie przeraża mnie to, natomiast nie użytkowałem jeszcze takiego auta więc zbieram informacje czego się spodziewać. A2 jest dość zapchane i często faktycznie nie da się jechać więcej niż 90-100 km/h. Chodziło o "najgorszy" energetycznie wariant gdyby było pusto ;-) Spodziewałem się, że prawdopodobnie trzeba by wówczas się ładować po drodze, a tu się okazuje, że może nawet by dojechał. Na miejscu to już mogę sobie podłączyć auto do ładowania - i tak jestem na miejscu prze kilka godzin. Zazwyczaj auto będzie jeździć lokalnie, około 100 km po okolicy, więc tutaj nie będzie problemu z zasięgiem. Ładowanie głównie w domu, mam fotowoltaikę i gniazdo siłowe 32A. Na dalsze, wakacyjne wyjazdy to i tak będzie póki co RAV4 w hybrydzie.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Nadarzyła się okazja, więc zrobiłem własne małe testy. Wrzucam tutaj, może komuś się przyda.. Generalnie wyniki są zbliżone do tego, co zostało napisane powyżej. Test został wykonany w godzinach przedpołudniowych, przy małym natężeniu ruchu na trasie. Temperatura powietrza około 20-24 stopni. Przy starcie bateria na 100%, deklarowany zasięg: 360 km. Tryb jazdy: Normalny.

Etap I: dojazd drogami lokalnymi do trasy (średnia z 13 km - 14,2 kWh).
screen1.jpg

Etap II: trasa właściwa, jazda na tempomacie ustawionym na 150 km/h (średnia z 78 km - 28,3 kWh)
screen2.jpg
Po tym etapie poziom baterii spadł do 48%. Przy zachowaniu stylu jazdy i prędkości przejechałbym jeszcze mniej więcej 80km, co by dało łączny zasięg około 150-160 km. Akurat dojechałem do ładowarki GreenWay. Ładowanie ze średnią mocą 43,86 kW, więc w 26 min. doładowałem 19 kWh, czyli do 85%.

Etap III: trasa właściwa, jazda na tempomacie ustawionym na 125 km/h (średnia z 75 km - 23,0 kWh)
screen3.jpg

Etap IV: obwodnica, dojazd do miasta - prędkości różne (średnia z 52 km - 20,3 kWh)
screen4.jpg

Średnia całej trasy wyglądała tak:
screen5.jpg
Przy czym należy zaznaczyć, że większość trasy była pokonana z prędkościami powyżej 125 km/h. Stan baterii: 23%. Ładowanie na GreenWay ze średnią mocą 47,03 kW, przez 39 min. doładowane 39,65 kWh, do 83%.

Zaznaczam, że testy wykonałem na własne potrzeby, nie próbowałem nikomu niczego udowadniać. Po prostu chciałem sprawdzić jak się będzie jechać e-C4 w trasie. Kilka moich luźnych uwag:

- Jazda z prędkością maksymalną dla tego auta (150 km/h) jest całkiem przyjemna i komfortowa - nadal jest cicho, dobrze się prowadzi, da się rozmawiać bez podnoszenia głosu.
- Mimo "papierowo" niższych osiągów niż u większości konkurencji, auto absolutnie nie jest mułowate. Całkiem nieźle się zbiera, szczególnie porównując z autami spalinowymi.
- Jadąc 140-150 km/h obserwuje się zużycie 30 - 32 kWh. Podczas przyspieszania można chwilowo zobaczyć nawet 50kWh - więcej nigdy nie pokazało. Tak, jakby "przestawał liczyć" ;-)
- Świadomie nie testowałem na dłużej trybu SPORT - on we wszystkich autach jest z definicji energożerny, a chodziło mi o realne porównanie z autem spalinowym w mojej zwyczajnej eksploatacji.
- Ładowanie 100kWh wydaje się osiągalne - w drodze powrotnej trafiłem na nowszą stację GreenWay ze złączem CCS 100kWh. Moc ładowania rozpędziła się do 79 kWh. A było to trzecie szybkie ładowanie tego dnia..
- Tempomat w e-C4 da się ustawić na bzdurne wartości typu 200 km/h ;-) Oczywiście w rzeczywistości nie jedzie powyżej 150 km/h, ale wg mnie to oczywista, choć niegroźna niedoróbka oprogramowania.
- Przy obecnym stanie ładowarek podróżowanie w trasie z taką baterią jest możliwe choć wymaga planowania i sporej zakładki czasowej. Raz się zdarzyło, że stacja ładowania nie działała, raz ktoś się zdążył podłączyć do gniazda CCS i planował się ładować godzinę, raz była kolejka do gniazda CCS (darmowa ładowarka pod marketem..). Sumarycznie ładowałem się 3 razy z sukcesem i 3 razy musiałem zmienić plany i poszukać innej ładowarki.
- Cała jazda była miła i przyjemna. Auto jest komfortowe, bardzo lekko się prowadzi, zawieszenie dobrze sobie radzi z nierównościami drogi przy każdej prędkości (tzn. jest miękkie i trzeba takie lubić - ja lubię).
- Bardzo zgrubnie licząc koszt przejazdu mimo najdroższego wariantu (ładowanie na szybkich ładowarkach) wyszedł co najmniej o połowę niższy niż oszczędnym autem spalinowym :)
 

p0li

Pionier e-mobilności
patrz jak sie twoja srednia z trasy pokrywa z moja ostatnia srednia w poscie wyzej - praktycznie przy tej samej sredniej predkosci zuzycie jest identyczne - mimo innego pokonanego odcinka

ps - wpisz sobie w stopke swoje auto
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
patrz jak sie twoja srednia z trasy pokrywa z moja ostatnia srednia w poscie wyzej - praktycznie przy tej samej sredniej predkosci zuzycie jest identyczne - mimo innego pokonanego odcinka
Faktycznie, wyszło idealnie to samo :)
ps - wpisz sobie w stopke swoje auto
Jeszcze nie moje.. To było użyczone na test.
 
Top